«بوف کور» نمایشی از محمدرضا حیدری با اقتباسی آزاد از شاهکار صادق هدایت

تئاتر بوف کور، اقتباسی آزاد از کتاب بوف کور صادق هدایت، به کارگردانی محمدرضا حیدری از یکم بهمن در کرمان آغازشده و تا ۱۵ بهمن با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در تالار علی معلم خانه هنر برگزاری می‌شود.

حمزه سلمانی| پس از‌ ماه‌ها تعطیلی بالاخره چراغ تئاتر در کرمان روشن شد. تئاتر که از همان روزهای اول اپیدمی کرونا مظلومانه گوشه نشین شده و به گفته بسیاری از اهالی این رشته هیچ حمایتی هم از آن نشد با بهبودی نسبی کرونا حالا چند روزی است در شهر کرمان جان گرفته است.

محمد رضا حیدری بازیگر و کارگردانی که برای هنردوستان کرمانی نام آشنایی دارد و پیش از این هم نمایش‌هایی چون «همه میگذرد تو نمیگذری» و «به خنده گندم که رویای آرد» را به روی صحنه برده این بار به سراغ نمایشی متفاوت به نام «بوف کور» رفته است. متن نمایش «بوف کور» اقتباسی آزاد از شاهکار صادق هدایت یعنی کتاب بوف کور است که آن را دکتر مهرداد بهراد نوشته است.

این نمایش تا ۱۵ بهمن هر روز از ساعت ۱۸ در مدت‌زمان یک ساعت و ۳۰ دقیقه در تالار علی معلم اجرا می‌شود و به دلیل طراحی صحنه خاصی که دارد و برای اولین بار به این شکل اتفاق می‌افتد. فروش بلیط نمایش به طور اینترنتی و از سایت تیوال امکان پذیر است. بوف کور دارای شیوه‌ی اجرایی خاصی است که در آن تمام نورپردازی‌های نمایش توسط بازیگران انجام می‌شود و از بیرون نوری به کار اضافه نمی‌شود. کاری کاملا تجربی که به لحاظ نوع نورپردازی و طراحی صحنه دارای اجرای ویژه‌ای است.

نشست رسانه‌ای این نمایش چهارم بهمن با حضور اصحاب رسانه و کارگردان اثر برگزار شد. محمدرضا حیدری کارگردان این نمایش معتقد است نمایش بوف کورِ او از متن نویسنده و کتاب صادق هدایت مستثنا است. او با توصیف این نمایش به «بوف کورِ محمدرضا حیدری» سعی در ایجاد تمایز بین نمایش بوف کور، متن نویسنده و داستان آن دارد. هر چند به گفته خود او هر سه یکی هستند و یکی نیستند.

مهرداد بهراد استاد دانشگاه و نویسنده متن این نمایش در یادداشتی برای نمایش بوف کور این طور نوشته که: «این نمایشنامه غیرعادی ترین نمایشنامه من است. شکل و نوعی نگارش این کتاب را مرتکب شدم که نه خودم تکرار می‌کنم نه به عنوان یک مدرس به کسی توصیه می‌کنم».  او در بخش دیگری از یادداشت خود می‌نویسد: «برای من بوف کور ادای دین به هدایت بود‌، نه یک اثر و نه چند اثرش. کما این که می‌بینید این نمایشنامه جز نام و چند اشاره چیزی از بوف کور یدک نمی‌کشد».

 هر چند محمدرضا حیدری می گوید هدف از بستن این نمایش اجرای عموم بوده نه جشنواره، این نمایش در جشنواره تئاتر استان در چند بخش کاندید شد و توانست دو جایزه را کسب کند.امیرحسین اشرف‌عسکری بهترین بازیگر مرد جشنواره را کسب کرد و جایزه طراحی گریم جشنواره هم به  ثنا هاشمی برای طراحی گریم این نمایش تعلق گرفت.

حیدری با اشاره به قرارداد ۶۰۰ هزار تومانی سالن برای هر شب، از مشکلات مالی و عدم حمایت مسئولان به عنوان  یکی از مهمترین موانعی که در راه این نمایش داشته یاد می‌کند. در خلاصه‌‎ای از این نمایش می‌خوانیم: «رئوف مجسمه سازی است که وضعیت خواب و بیداری اش بر هم افتاده. حالا نمی دانیم کدام خواب است، کدام بیداری وقتی که هر دو به یک اندازه تلخ هستند…» فرصت دیدن ادامه این نمایش را از دست ندهید.

79467 boofekoor2 cover.951409

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=63071
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.