استاد اپیدمیولوژی دانشگاه علوم پزشکی کرمان: تنها راه مصونیت واکسن است


تبلیغات منفی و آمار پایین تزریق واکسن در شهداد

علی‌رغم روند صعودی واکسیناسیون در استان کرمان در برخی شهرها از جمله شهداد آمار تزریق واکسن همچنان پایین است. آمار پایینی که پیش از این در شهرهای دیگری از جمله ارزوئیه و راور نیز این مشاهده شده بود.

در بخش شهداد سه مرکز جامع خدمات سلامت وجود دارد. یک مرکز روستایی در سیرچ، یک مرکز شهری در اندوهجرد و یک مرکز شهری در شهداد.

به گفته «رضا اعتماد» بخشدار شهداد طبق آخرین اطلاعاتی مرکز جامع سلامت شهداد که عمده جمعیت را پوشش می‌هد؛ در گروه بالای ۶۰ سال از حدود هزار نفر نزدیک به ۳۰۰ نفر واکسن زده‌اند؛ یعنی یک سوم افراد مشمول.

دلایل فرهنگی مهم ترین علت استقبال کم مردم است؛ این را بخشدار شهداد گفت و ادامه داد: تبلیغات ضد واکسن در فضای مجازی تاثیر گذار بوده است.

بخشدار شهداد با بیان این که در حال حاضر ۲ واکسن ایرانی پاستور و برکت و سینوفرام چین در سبد واکسیناسیون مردم است؛ گفت: رغبت مردم بیشتر به سمت واکسن ایرانی برکت است.

اعتماد با بیان این که افرادی در این حوزه اعتقاد به کرونا ندارند افزود: تاکید به طب اسلامی توسط برخی افراد بر این موضوع دامن زده است. بخشدار شهداد از برگزاری جلساتی برای بررسی و راهکار این معضل خبر داد.

این در حالی است که در روزهای گذشته فوت یکی از مدعیان درمان قطعی کرونا با روش‌های ابداعی اصطلاحا طب سنتی در اثر کرونا سر و صدای زیادی کرد.

کیانوش جهانپور رییس مرکز اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت هم در توییتی نسبت به این موضوع واکنش نشان داد و نوشت: «مسیر کار علمی در طب مشخص است و داعیه و ادعا بدون ابتنا به شواهد و مدارک بیراهه است.»

به خرافات توجه نکنید| تنها راه کنترل بیماری واکسن است

دکتر «حمید شریفی» استاد اپیدمیولوژی دانشگاه علوم پزشکی کرمان با اشاره به این که هیچ مداخله ای بی ضرر نیست؛ و حتی رد شدن از خیابان هم می‌تواند خطر خود را داشته باشد، به «کرمان‌‌‌نو»می‌گوید: باید دید خطر مقابل چقدر است؛ و این که خطر زدن واکسن بیشتر است یا خطر نزدن آن.

او با تاکید بر این که قطعا خطر نزدن واکسن در حال حاضر بیشتر است گفت: سن بستری در کشور و استان کرمان به ۴۵ سال رسیده و این نشان می‌دهد کسانی که واکسین زده‌اند محافظت شده‌اند.

شریفی ادامه داد: این نشان می‌دهد تزریق واکسن‌ موثر بوده و مردم واکسن را جدی بگیرند.

استاد اپیدمیولوژی دانشگاه علوم پزشکی کرمان با بیان این که مردم به خرافات توجه نکند گفت: کرونا باید با زبان علمی حل شود و تنها ابزار کنترل و محافظت آن نیز واکسن است.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=74528
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.