حادثه ساختمان صالح‌ المهدی؛ هشداری برای ایمن‌سازی و رفع نواقص

آتش‌‌سوزی ساختمان صالح‌ المهدی شهر کرمان بهانه‌ای شد برای مرور کمبود‌های سازمان آتش‌نشانی و نواقص ساختمان‌های شهر کرمان.

ساعت حوالی ۱۳ روز یکشنبه ۲۱ آذر ماه؛ کرمان در آرامش یک بعد ظهر پاییزی بود که ناگهان یک خبر شهر را در بر گرفت. ساختمان صالح‌ المهدی در آتش سوخت. خبری که  به سرعت در فضای مجازی بازنشر شد. دود بر هوا رفته ساختمان در حال حریق از خیابان‌های اطراف دیده می‌شد. 

در خیابان شهید بهشتی راه‌های ورودی به خیابان مسدود شده بود. جمعیت زیادی رو به روی ساختمان نظاره گر شعله‌های آتش بودند. اضطراب و نگرانی در چهره کسبه ساختمان موج می‌زد. حاله برخی‌ از آن‌ها از اضطراب نیز فراتر رفته بود.

تصاویر منتشر شده نشان می‌دهد آتش از طبقه دوم ساختمان شروع شده و به ناگهان تمام نمای آن را در بر می‌گیرد. ماشین‌های آتش نشانی می‌رسند و عملیات اطفای حریق شروع می‌شود. برخی‌ها از شاهدان عینی از دیر شروع شدن عملیات گزارش می‌دهند. موضوعی که مدیرعامل آتش‌نشانی آن را رد کرده و می‌گوید آتش‌نشانی ۴ دقیقه بعد از اولین تماس در محل بوه‌است.

سرانجام بعد از تلاش ۲ ساعته آتش‌نشانان، حریق در پاساژ ۸ طبقه اباصالح‌ المهدی مهار شده و به جز سوختن نمای رو به روی ساختمان آتش به مغازه‌های پشتی نرسید. 

این اتفاق کافی بود تا یک بار دیگر بحث کمبودهای آتش‌نشانی شهر کرمان بر سر زبان‌ها بیفتد. کمبود امکاناتی که در آتش سوزی اوایل آذر شهر زرند با ۴ کشته نیز مطرح شده بود. ماجرای این کمبودها در شهر کرمان در گذشته نیز بارها مطرح شده و سابقه آن حداقل به شورای چهارم بر می‌گردد. نردبان بلند مرتبه یکی از مواردی است که همواره علت نخریدن آن منابع مالی اعلام شد. نردبانی که به گفته مدیرعامل آتش‌نشانی کرمان با ارتفاع ۶۰ متر حدود ۶۰ میلیارد قیمت دارد.

تامین تجهیزات در انتظار اعتبار ملی 

مدیرعامل آتش‌نشانی کرمان می‌گوید برای این آتش سوزی نیاز به نردبان بلند مرتبه نبوده؛ میرزایی با اشاره به این که اما تمام دستگاه‌های تنفسی ما که حدود ۳۰، ۴۰ تا بود، در این حادثه، خالی شد گفته اگر تجهیزات انفرادی بیش‌تری داشتیم خیلی خوب بود؛ اگر صد دستگاه تنفسی داشتیم خوب بود، وجود تجهیزات انفرادی فراوان و ماشین‌های با ظرفیت بالای آب و پیشرفته برای اطفای حریق خیلی مهم است.

شهردار کرمان با بیان اینکه در حال حاضر برای خرید این نردبان، حدود ۵۵ میلیارد تومان اعتبار نیاز است؛ می‌گوید آتش‌نشانی در میان‌مدت حداقل به یک خودرو با تجهیزات کامل، خودروی آتش‌نشانی فوماتیک که تا ارتفاع ۱۵۰ متر پرش آب دارد و تجهیزات انفرادی و تنفسی نیاز دارد که همگی باید از طریق اعتبارات ملی تأمین شود.

صالح‌المهدی؛ ساختمانی که هیچ نداشت

روی دیگر آتش سوزی ۲۱ آذر شهر کرمان ساختمان صالح‌المهدی است. ساختمانی که مدیرعامل آتش‌نشانی‌ کرمان‌ می‌گوید قبلا شهرداری به آن اخطار داده و هیچ نداشته است؛ حتی سیستم اعلام و اطفای حریق، مشابه این ساختمان در کرمان فراوان داریم. ماجرا وقتی جالب تر می‌شود که رئیس کمیسیون حقوقی شورای شهر کرمان گفته ساختمان صالح‌المهدی پروانه و پایان هم کار ندارد.

استفاده از نمای آلومینیوم در نما نیز بار دیگر در این اتفاق مورد انتقاد قرار گرفت. مدیر عامل آتش نشانی می‌گوید: خیلی تاکید داریم که از این نوع نما استفاده نشود ولی توجهی نمی‌کنند و حتی برخی در ساختمان‌های مسکونی هم این نما را نصب می‌کنند.

تب آتش سوزی ساختمان صالح‌ المهدی رفته رفته در حال خوابیدن است. هنوز علت حریق مشخص نشده و مدیر روابط عمومی آتش‌نشانی می‌گوید: بررسی‌ها تا روز سه شنبه نهایی می‌شود. ساختمان‌ صالح‌ المهدی می‌توانست به پلاسکویی دیگر بدل شود و این هشداری جدی برای شهر کرمان است. حالا یک سوال جدی وجود دارد؛ آیا این اتفاق تجربه‌ای برای حل نواقص و کمبود‌ها می‌شود یا نه.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=81454
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.