کمالی پور:


در جیرفت و عنبرآباد کودک همسری مشاهده نشده است

طبق ماده ۱۰۴۱ قانون مدنی جمهوری اسلامی، عقد نکاح دختران قبل از رسیدن به سن ۱۳ سال تمام شمسی و پسران، قبل از رسیدن به سن ۱۵ سال تمام شمسی منوط به اذن ولی، به‌شرط رعایت مصلحت و با تشخیص دادگاه صالح است.

کرمان نو| در چند وقت گذشته نمایندگان مجلس طرحی مربوط به ممنوعیت ازدواج دختران کمتر  از ۱۶ سال و پسران کمتر از ۱۸ سال را برای بررسی بیشتر به کمیسیون حقوقی و قضائی ارجاع دادند. این طرح خواستار ممنوعیت ازدواج دختران کمتر از ۱۶ سال و پسران کمتر از ۱۸ سال بود.

 امروز نایب‌رییس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی درباره‌ی طرح کودک همسری اظهار کرده: «در بررسی‌ این طرح ازنظر کارشناسان استفاده می‌کنیم، شاید برای ایجاد ساماندهی بر این موضوع شرایط را برای ازدواج افراد بالای ۱۳ سال سخت و دشوار کنیم

از همین رو به سراغ نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد رفتیم تا ببینیم منظورش از این صحبت چه بوده و نمایندگان چه برنامه‌ای را برای ازدواج افراد بین ۱۳ تا ۱۸ سال دارند.

کمالی پور در خصوص اجرای طرح ارائه شده گفت:«افراد بین ۱۳ تا 18 سال برای ازدواج باید از دادگاه حکم بلوغ دریافت کنند اما آنچه در این طرح خواسته‌شده، ممنوعیت ازدواج برای افراد زیر ۱۸ سال است که انجام آن از نظر شرعی درست نیست، چون ممکن است شرایط افراد در نقاط مختلف یکسان نباشد. به همین دلیل باید بر اساس مقتضیات هر جامعه‌ای شرایط را مدیریت کرد.»

وضعیت کودک‌همسری در جیرفت و عنبرآباد

از نایب رییس کمیسیون حقوقی و قضایی پرسیدیم وضعیت کودک همسری در جنوب استان را چگونه می بیند که پاسخ داد:« در حال حاضر آمار دقیقی از وضعیت جنوب استان ندارم، غالبا خانواده ها کمتر تن به این گونه ازدواج ها می‌دهند مگر در مواردی که فقر مالی و فرهنگی وجود داشته باشد. طی 10 سالی که  رییس دادگستری جیرفت بودم، در جیرفت و عنبر آباد شاهد مراجعه افراد بین 13 تا 16 سال برای دریافت حکم ازدواج بوده اما ازدواج زیر 13 سال را ندیدم.»

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=37365
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.