در ششمین روز تجمع کارگان زغال‌سنگ بررسی طرح طبقه‌بندی مشاغل انجام شد

در ششمین روز تجمع کارگان زغال‌سنگ اصلاح طرح طبقه‌بندی مشاغل، یکی از خواسته های کارگران، با حضور 20 تن از نمایندگان آنان در اداره کار کرمان بررسی و مققر شد رییس صندوق بازنشستگان یا معاون وزیر کار برای پیگیری موضوع به کرمان بیایید.

در حالی شنبه 20 اردیبهشت کارگران شرکت زغال‌سنگ کرمان ششمین روز تجمع خود را گذرانند که هنوز بسیاری از خواسته های آنان محقق نشده است. معدن‌کاران از پنج روز قبل کار را رها کرده و در برابر شرکت زغال‌سنگ فرش پهن کرده‌اند. این دومین تجمع کارگران در یک ماه اخیر است.

کارگران به دنبال چه چیزی هستند؟

جریان اعتراضی کارگران معادن زغال‌سنگ از ابتدای اردیبهشت ماه شروع شد.

دوم اردیبهشت در سه شهرستان راور، کوهبنان و زرند ۳ هزار نفر از کارگران در تجمعی اعتراضی خواسته‌های خود را اعلام کردند.

در جلسه شورای تامین ششم اردیبهشت نیز قول‌هایی به کارگران داده شد، ولی به گفته معدن‌کاران تا امروز هیچ‌کدام از آن‌ها عملی نشده است.

شیوع کرونا همان طور که همه قشرهای جامعه را درگیر کرد، مشکلات زیادی را برای اهالی معدن نیز به وجود آورد.

یکی از آنها در توضیح مطالباتشان می‌گوید: خواسته ما قانونی، منطقی و قابل اجراست. به مسئولان نامه و درخواست داده‌ایم. نزدیک دو سال و نیم پیگیری کردیم.

وی ادامه داد: قرار بود امنیت شغلی ما تامین شود. ما یا باید زیر نظر صندوق بازنشستگان بمانیم یا دولت مسئولیت شرکت را بر عهده بگیرد. ما خواستار امنیت شغلی هستیم. دستمزد معقول می‌خواهیم. دستمزدی که زندگی‌مان با آن بچرخد.

این کارگر معدن گفت: قیمت لپه که ۸ هزار تومان بود بعد از شیوع کرونا ۲۴ هزار تومان است ما تنها خواستار دستمزد متناسب با هزینه‌ها هستیم.

مهم‌ترین خواسته‌های کارگران امنیت شغلی،‌اصلاح طرح طبقه‌بندی و افزایش حقوق و مزایای کارگران با توجه به سختی کار معدن است.

مشکلات طرح طبقه بندی مشاغل بررسی شد

صبح امروز شنبه بیستم اردیبهشت در جلسه‌ای در سالن شهید رحمانی اداره کار با حضور 20 تن از نمایندگان کارگران اصلاح طرح طبقه‌بندی بررسی شد.

یکی از نمایندگان کارگران می‌گوید: ما طرح طبقه‌بندی فعلی را به هیچ‌وجه قبول ندار‌یم.

در متن اصلی طرح طبقه‌بندی 16 بند از جمله حق آلایندگی، حق همسر، بدی آب‌وهوا،‌هزینه ناهار و … وجود دارد که تنها یکی از آن‌ها در طرح طبقه‌بندی فعلی آورده شده است.

این کارگر معدن گفت: قرار بود به‌موجب طرح طبقه‌بندی درمجموع  2.5 میلیارد تومان به حقوق و مزایای کارگران اضافه شود که طبق بررسی‌های طرح طبقه‌بندی فعلی جمع آن به 350 میلیون رسید.

وی افزود: ما کارگران نسبت به ‌سختی و مشکلات کار زیان‌آوری که داریم حقوق بسیار پایینی دریافت می‌کنیم و خواسته ما از اجرای طرح طبقه بندی افزایش حقوق کارگران است.

بر اساس گفته نماینده کارگران قرار شد رییس صندوق بازنشستگان یا معاون وزیر کار برای پیگیری موضوع طرح طبقه‌بندی  به کرمان بیایید.

وی عنوان کرد: صبر کارگران به‌پایان رسیده و سایر مشکلات و درخواست‌های آنان مانده است.

 

طرح‌ طبقه بندی مشاغل چیست و چه مزیتی برای کارگران دارد؟

منظور از طرح طبقه‌بندی مشاغل کارکنان مشمول قانون کار این است که کارکنان با رعایت شرایط احراز پیش‌بینی شده در شناسنامه شغلی از گروه و مزد شغل و مزد سنوات برخوردار می‌شوند.

در این طرح برای ساده‌ترین کار ضریب 1 در نظر گرفته می‌شود و شغل‌ها با توجه به پیچیدگی و مهارت‌های موردنیاز ضرایب بیشتری می‌گیرند.

همچنین هر چه سابقه فرد بیشتر شود گروه شغلی وی بالاتر می‌رود که یعنی نسبت به حقوق ساده‌ترین کار باید درصد بیشتری حقوق بگیرید.

 پایین ترین حقوق همان دستمزدی است که توسط وزارت کار هر ساله اعلام می‌گردد.

بنابراین اگر این طرح اجرا شود کارگاه‌ها از این حالت که به اکثر کارگران خود حداقل حقوق را پرداخت می‌کنند خارج می‌شوند

 

بزرگ‌ترین مزیت طرح طبقه بندی مشاغل این است که فرد بعد از گذراندن دوران کاری و افزایش سوابق و یا تحصیل در رشته‌ای و بالا رفتن مدرک تحصیلی و یا کار مفید و مؤثر و مورد رضایت کارفرما می‌تواند ارتقاء شغلی یافته و در گروه بالاتر شغلی کار کند.

بر اساس ماده 48 قانون کار، «به منظور جلوگیری از بهره‌کشی از کار دیگری، وزارت کار و امور اجتماعی موظف است نظام ارزیابی و طبقه‌بندی مشاغل را، با استفاده از استاندارد مشاغل و عرف مشاغل کارگری در کشور، تهیه نماید و به مرحله اجرا درآورد.» 

طرح طبقه‌بندی مشاغل در قوانین و مقررات پیشین نیز مورد توجه قرار گرفته بود.

به‌عنوان نمونه، قانون «اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل در کارگاه‌ها»، اسفندماه سال 1352 به تصویب رسید. 

طبق مقررات اجرایی این طرح، کارشناسان مورد تایید وزارت کار، با مراجعه به کارگاه‌ها و بررسی مشاغل و وضعیت هر یک از شاغلان و نیز، با در نظر گرفتن چهار زمینه «مهارت‌ها»، «مسئولیت‌ها»، «کوشش‌ها» و «شرایط کار»، جایگاه آن‌ها را در گروه‌های بیست‌گانه طبقه‌بندی مشاغل تعیین می‌کنند. 

بر اساس مقررات، پس از تعیین «گروهِ» کارگرِ شاغل در یک کارگاه، ضریبی به وی اختصاص پیدا می‌کند که با اعمال آن در حداقل دستمزد تعیین‌شده، توسط شورای عالی کار، میزان حداقل دستمزد فرد در یک گروه مشخص می‌شود. این ضریب، یک یا بیشتر از یک است و جز گروه اول، که حداقل دستمزد را می‌گیرند، در سایر گروه‌ها تأثیر مثبت دارد.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=49004
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.