در «کلاب کرمان‌نو» بررسی شد: نیاز توسعه به پرورش نیروی تحصیل‌کرده و خلاق

سومین شب گفتگوی مجازی «کلاب‌هاوس» کرمان‌نو با موضوع توسعه کرمان شب گذشته با حضور رضا کلانتری نژاد مدیرعامل شرکت «هم آوا» برگزار و این بار در زمینه این که «فناوری  و فضای استارتاپی چه کمکی به توسعه کرمان می‌کند؟» بحث و گفت و گو شد.

رضا کلانتری نژاد در ابتدا به نیاز اساسی کرمان به تحول اشاره و تاکید کرد تنها روش برای بهبود کار فناوری و نوآوری است. او مهاجرت نیروی انسانی را به عنوان یک چالش مهم در کرمان برشمرد.

کلانتری نژاد با اشاره به اهمیت سرمایه اجتماعی و نیرو انسانی گفت: باید به جوان‎‌ها انگیزه داده شود و نیروی تحصیل کرده و ماهر با خلاقیت و توان حل مساله رشد کند.

مدیرعامل شرکت «هم آوا» با اشاره به مهاجرت جوان‌ها در کرمان گفت: مهم‌ترین نقش دولت در استان می تواند ایجاد فضایی برای ماندن آدم‌ها در کنار هم باشد.

چاره ای جز رفتن به سمت فناوری و نوآری نیست

محسن جلال پور فعال اقتصادی و رئیس سابق اتاق بازرگانی کرمان دلیل عدم شکل گیری شهر نوآوری در سال های قبل را متفاوت بودن شرایط عنوان کرد و توضیح داد که الان شرایط متفاوت است؛ به طوری که مجموعه های شتاب دهنده در حال شکل گیری هستند.

او ادامه داد: در دو سه دهه گذشته مسیر کرمان به سمت منابع معدنی پررنگ بوده، اما ظرفیت خدادادی معادن رو به افول است و چاره ای جز رفتن به سمت فناوری و نوآری نداریم.

جلال پور افزود: گریز نیروی جوان بسیار مهم است و باید توجه ویژه‌ای به آن بشود.

او ابراز امیدواری کرد بعد از پشت سر گذاشتن دوران کرونا و تحریم ها امکان بهتری برای کار ایجاد شود.

نداشتن فرهنگ کار تیمی معضلی بزرگ برای کرمان

منصور مداح مدیرعامل شرکت «پدیدار» گفت: نداشتن فرهنگ کار تیمی در کرمان یک معضل مهم است؛ برای پرورش تیم های موفق باید کار کرد.

مداح تاکید کرد که واقعا در منابع انسانی نیازمند نیرو هستیم و باید از دبیرستان به فکر پرورش نیروی کار باشیم.

فرشید گلزاده کارآفرین و فعال اقتصادی نیز به کمبود نیروی انسانی خلاق و کارآزموده اشاره کرد و توضیح داد این مشکل که این مختص کرمان نیست و در همه کشور وجود دارد.

او ادامه داد: باید بررسی کرد که برای خروج نیروی کار از کرمان چه کاری باید کرد؛ ایجاد شبکه انسانی و گفت و گو در توسعه استان مهم است و این گروه ها باید بیشتر شوند.

نیاز  پارک علم و فناوری به حمایت

محمدرضا سپهوند مدیر پارک علم و فناوری کرمان گفت: پارک علم و فناوری به عنوان یک اکوسیستم در توسعه اعلام می‌کند علاقه‌مند به برگزاری جلسات مختلف برای توسعه استان است.

او ادامه داد: در پارک علم و فناوری تصدی گری دولتی را عوض کردیم و سعی شد نقش بخش خصوصی را افزایش بدهیم.

او به حمایت استان یزد از پارک علم و فناوری این استان اشاره کرد و گفت: این نشان می‌دهد پارک به تنهایی کاری نمی‌تواند بکند؛ زیرا منابع محدود و مواردی از جمله کمبود مکان وجود دارد.

فایل صوتی این گفت و گو به‌زودی به صورت پادکست منتشر می‌شود.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=69283
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.