سرنوشت بازداشت‌شدگان تجمعات چه می‌شود؟


رییس کل دادگستری: تفکیک بازداشت‌شدگان انجام شده است

حمیدی رییس کل دادگستری کرمان متذکر شده برای جوانان بازداشت‌شده‌ای که سابقه شرارت ندارند یا در مسائل مشابه قبلی دخالت نداشتند، تدبیر قضایی‌شان اخذ تعهد است.

به گزارش «کرمان نو» حجت الاسلام ابراهیم حمیدی رییس کل دادگستری کرمان امروز چهارشنبه ۶ مهر گفته که در اغتشاشات اخیر تعدادی افراد در مرکز استان و در برخی از شهرستان‌ها دستگیر و تحویل مراجع قضایی شدند که تفکیک اولیه درباره آنها صورت گرفته است.

حمیدی توضیح داده که براساس تفکیک‌های انجام شده، بخشی از این افراد نیز اتباع خارجی بوده‌اند که در این مسائل حضور داشته‌اند و درباره آنها باید تدبیر لازم صورت گیرد.

به نظر می‌رسد منظور رییس کل اتباع افغان بوده است.رییس کل دادگستری آماری از تعداد بازداشت‌شدگان آماری ارائه نداده است.

منابع غیررسمی اما از بازداشت ۴۵نفر در روز اول در و ۷۵ نفر هم در روز دوم در شهر کرمان خبر داده‌اند؛ گفته می‌شود در بین بازداشت‌شدگان از نوجوانان هم افرادی بوده‌اند.

شنیده‌‌ها اولیه حکایت از انتقال نوجوان به مرکز اصلاح و تربیت ماهان دارد. حمیدی رییس کل دادگستری اما متذکر شده برای جوانانی که سابقه شرارت ندارند یا در مسائل مشابه قبلی دخالت نداشتند، تدبیر قضایی‌شان اخذ تعهد است.

این جمله به نوعی باز تکرار صحبت‌‌های رییس قوه قضایی است که گفته بود بی‌گناهان و کسانی که تقصیر کمی دارند، همان جا آزاد شوند.

در ۲ شب گذشته استان کرمان شب‌های آرامی را پشت سرگذاشته است. ۳ شهر کرمان، رفسنجان و سیرجان در شب‌های اول درگیر تجمع بودند.در جریان این تجمع ۲ خبرنگار و ۲ تن از بازیکنان تیم فوتبال شهرداری سیرجان بازداشت شدند.۲ فوتبالیست و بتول بلالی، خبرنگار نشریه پاسارگاد آزاد شدند. اما هنوز خبری از سمیرا علی‌نژاد، دیگر خبرنگار سیرجانی در دسترس نیست و برخی از منابع از ادامه بازداشت او خبر داده‌اند.

*دراعتراض‌های کرمان هیچ مورد فوتی گزارش نشد

طبق اطلاعات رسمی تاکنون هیچ‌کدام از افرادی که در تجمعات شرکت داشتند به مراکز درمانی و اورژانس مراجعه نکردند.

محمد صابری، رئیس مرکز اورژانس کرمان چهارشنبه ۳۰ شهریور ماه در رابطه با معترضان به ایرنا، گفته بود:«در خلال این تجمع‌ها شاهد چند تماس با اورژانس بودیم که گزارش‌هایی از چاقو خوردگی، ضربه خوردن یا حتی اصابت گلوله ارائه شد اما وقتی همکاران اورژانس به محل مراجعه کردند موردی مشاهده نکردند و تائید نشد. حتی موردی از انتقال تجمع کنندگان یا شهروندان مصدوم که در اطراف تجمع حضور داشتند هم به وسیله اورژانس نداشتیم.»

به گفته صابری فقط ۵ نفر از ماموران که همگی دچار برخی مصدومیت‌های سطحی و جزیی شده بودند توسط اورژانس شناسایی شدند که یکی از آنان در محل درمان شد و ۴ نفر دیگر هم مصدومیت جزئی ناشی از سنگ خوردگی مثلا در قسمت پا داشتند که همگی از مراکز درمانی مرخص شده‌اند. او در همین گفتگو می‌گوید که هیچ موردی از فوتی هم در این تجمعات گزارش نشده است.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=97119
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.