در پناهگاه سگ‌های بلا صاحب کرمان چه می‌گذرد؟

شهرداری یا انجمن حمایت از حیوانات،‌ مسئول وضعیت نابسامان پناهگاه سگ‌های بلا صاحب کرمان چه کسی است؟ برای ساماندهی آن چه برنامه‌ریزی شده است؟

تعداد بسیار زیاد سگ‌های گرسنه در فضایی کوچک توام با پارس های بی امان و دعوا بر سر غذایی محدود.

خلاصه‌ی فیلم هایی که در چند روز اخیر از پناهگاه سگ‌های بلاصاحب کرمان منتشر شد.

برخی معتقدند سگ های بلاصاحب بلای جان شهر هستند. عده ای اما این عقیده را رد می کنند. آنها می گویند خود کرده را تدبیر نیست وقتی انسان ها با گسترش شهرسازی در محدوده خارج از شهر قلمرو حیوانات را تصرف کردند.

۱۲ آبان ماه بود که با انتشار عکسی در پیج اینستاگرام شبکه من و تو از وضعیت نا به سامان پناهگاه سگ های بلاصاحب کرمان احساس ها برانگیخته شده و بار دیگر این پناهگاه بر سر زبان ها افتاد.

همزمان با این موضوع حامیان جدیدی که کرمانی هم نبودند نیز برای سرکشی در پناهگاه حضور پیدا کردند.

ماجرای پناهگاه کرمان اما داستان تازه ای نیست.

از سال ۹۴ که کلنگ ساخت این پناهگاه زده شده در مقاطع زمانی مختلف بحث مشکلات آن در میان بوده اما هیچ گاه این مشکلات به طور ریشه ای رفع نشده است.

براساس دستورالعملی که از وزارت کشور در سال ۸۷ ابلاغ شده مجری ساماندهی سگ های بلاصاحب شهرداری هر شهر بوده و سایر دستگاه های اجرایی مثل دامپزشکی، علوم پزشکی، محیط زیست، نیروی انتظامی، فرمانداری، استانداری و انجمن های حمایت از حیوانات هم وظایف و تکالیف قانونی خود را دارند.

در کرمان اما انگار به غیر از شهرداری و انجمن حمایت از حیوانات خبری از کمک ارگان دیگری نیست . و تنها کارهایی نه چندان کافی از دامپزشکی دیده می شود.

ماجرای شهرداری و انجمن حمایت از حیوانات هم از همان روزهای اول شروع شده و قصه درازی دارد.

با این که جلسات متعدد در این مدت برای واگذاری پناهگاه به انجمن تشکیل شده هیچ زمان این کار صورت نگرفته و همین یکی از دلایل حال وخیم این روزهای پناهگاه است.

شهرداری می گوید انجمن راضی به امضای قرارداد نشده و مسئولان انجمن می گویند قرارداد را امضا نکردند چون مفادی خلاف قانون در آن وجود داشته است.

در همین مورد در شورای شهر نیز چندین  مرتبه صحبت از مبالغی مانند 100 و 200 میلیون برای عقد قرارداد با انجمن حمایت از حیوانات در میان بوده است اما خبری از قرارداد نیست.

در نهایت در این چند سال کارها به صورت مشارکتی انجام شده که امروز نتیجه آن حاضر و مشخص است.

انتشار کلیپ های وضعیت پناهگاه در فضای مجازی این سوال را در ذهن ها ایجاد کرد حالا مسئول وضعیت امروز پناهگاه چه کسی است؟

در اینجا تمامی انتقاد ها به سمت انجمن حمایت از حیوانات رفت اما انجمن می گوید مسولیت پناهگاه با شهرداری است.

مسئولان انجمن صاحب پناهگاه را شهرداری اعلام کرده و می گویند تنها کار حمایتی انجام می دادند. و هیچگاه قراردادی با آنها نوشته نشده است.

منتقدان انجمن اما نسبت به نظافت، غذارسانی، عدم تکمیل سایه بان و سایت دوم و شفاف سازی هزینه های پناهگاه انتقاد دارند و می گویند انجمن باید از پناهگاه کنار برود.

از طرفی حضور حامیان دیگر و همکاری شهرداری با آنها باعث ایجاد یک دودستگی در پناهگاه شد. تا جایی که زمزمه های کنار رفتن انجمن هم به گوش می رسید.

مدیرعامل انجمن: اقدامات انجمن بدون هرگونه کمکی بوده است

اعضای انجمن معتقدند کارهای آنها در این مدت دیده نشده است.

رجبی رییس بیمارستان نورییه کرمان و مدیرعامل انجمن حمایت از حیوانات در واکنش به این انتقادها می گوید: افرادی که از دور نشسته اند راحت نظر می دهند اما وقتی درگیر ماجرا شوند می بینند کار به این سادگی نیست. وقتی به دوستان می گوییم شما سندی بابت انتقادها دارید می گویند شنیده ایم فلان اتفاق افتاده است.

رجبی  ادامه داد: انجمن یک نهاد مردم نهاد است برای کمک به دستگاه های دولتی که وظیفه قانونی دارند. از نظر قانونی هیچ تکلیفی بر انجمن نیست. بر اساس دستورالعمل وزارت کشور مجری طرح ساماندهی شهرداری است و تکالیفی داشته که باید انجام می داده .

وی افزود: تنها بخش حصار کشی زمین و گذاشتن یک منبع آب در پناهگاه انجام شد. سپس سگ‌ها  جمع آوری و در پناهگاه رها شدند. و هیچ بستر دیگری در پناهگاه نبود. سوال اینجاست روز اول پیش بینی برای چه تعداد سگ بوده ؟ آیا قبل از ورود نباید سگ ها انگل زدایی بشوند؟ طبق قانون باید این کارها انجام می شده.

رجبی عنوان کرد: انجمن در هر مرحله کارهایی را انجام داده است. کارهایی شامل دیوارکشی خرید منبع آب نظافت  انگل زدایی و عقیم سازی. و همه این اقدامات بدون هرگونه کمکی بوده است.

مدیرعامل انجمن حمایت از حیوانات گفت: انجمنی که با حس حیوان دوستی وارد کار شده حالا مورد سوال است. قبول داریم وضعیت پناهگاه اصلا مطلوب نیست اما انجمن در حد بضاعت خود کارش را انجام داده است.

رجبی تاکید کرد: در تمام این مراحل نه درمان نه ایمن سازی نه انگل زدایی شهرداری نقشی نداشته است.

وی در زمینه عدم امضای قرارداد واگذاری با شهرداری گفت: انجمن قرارداد را امضا نکرده چون بر اساس قانون نبوده. آیین نامه وزارت کشور کاملا مشخص است. و اگر ما خلاف قانون گفتیم حاضر به تسلیم هستیم.

موضوع دیگر مورد انتقاد منتقدان انجمن شفاف سازی مالی انجمن بود که رجبی  توضیح داد: کارتی به نام انجمن با قابلیت ارزیابی مشخص شده و هیچ گونه شک و شبه ای در آن وجود ندارد.

وی ادامه داد: همه ی چیزهایی که انجمن هزینه کرده مشخص است. یک بار هم اعلام شد هر کس در مورد موارد مالی ابهامی دارد بیاید و انجمن شفاف سازی می کند. و حتی اعضای انجمن نیز بررسی شوند. 

رجبی گفت: از کارهای دیگر انجمن امداد و درمان  در سطح شهر است که  کلیه هزینه ها از طرف حامیان پرداخت می شود.

مدیرعامل انجمن حمایت از حیوانات اظهار کرد: این کارها دیده نمی شده چون گزارش داده نمی شد. افرادی در کل دنیا در قالب حمایت از حیوانات دنبال شهرت و اقامت خارج هستند اما ما دنبال این ها نبودیم. اگر کسی منصفانه قضاوت کند می بیند باید از انجمن تشکر نیز بشود.

وی در مورد اتفاق های اخیر پناهگاه و حضور دیگر حامیان نیز گفت: ماه ها به دنبال یک درخواست بودیم اما با در بسته رو به رو می شدیم. حالا اما  با چند تماس از خارج از کشور همه چیز ترتیب اثر داده شده است. انگار وقتی یک  نفر از تهران یا خارج صحبت می کند روی مسئولین ما تاثیر بیشتری دارد.

رجبی در زمینه وضعیت ادامه کار انجمن با پناهگاه سگ‌های بلا صاحب نیز گفت: ما حاضر نیستیم به قیمت آسیب به حیوانات  اثبات حقانیت کنیم. انجمن قصد بر تعامل و مدارا دارد. قرار شد مکاتبه ای با مسئولان داشته باشیم. مطابق قانون اگر قبول داشتند همکاری می کنیم.

وی ادامه داد: باید تکلیف هر کسی مشخص شود  که مثلا عقیم سازی چقدر هزینه دارد و دستگاه انجام کار چه کسی است دستگاه ناظر چه کسی است و دستگاه پرداخت کننده هزینه چه کسی است. انجمن هم به عنوان حامی نظارت و حمایت می کند.

مدیرعامل انجمن حمایت از حیوانات  در زمینه  تهیه غذا از کشتارگاه های کرمان برای پناهگاه گفت: دو جلسه با مسئولین نظام پزشکی داشتم و به صراحت گفتند کاری نمی توانیم انجام دهیم. مافیایی وجود دارد منابع بیرون آمدن ضایعات می شود. حالا شخصی  پیدا شده و  می گوید کار را انجام داده. چطور انجام شده وقتی به ما نمی دادند؟

نایب رییس انجمن: با تخریب کاری پیش نمی‌رود

شهیدی نایب رییس انجمن حمایت از حیوانات رها  نیز می گوید: 5 سال از احداث پناهگاه سگ‌های ‌بلا‌ صاحب گذشته و حالا در جای اول هم نیستیم. بارها به شهرداری گفته شده فرآیند باید پشت سر هم انجام شود. شرح وظایف و مراحل ساماندهی نوشته شده و به شهرداری ها ابلاغ شده چرا انجام نشده است و از تمام آن فقط زنده گیری انجام می شود؟

وی ادامه داد: سایت دومی که اعلام شده شهرداری در حال ساخت آن است انجمن از 2 سال پیش ساخته اما چون جای مناسبی نداشت و سگ ها فنس ها را پاره می کردند مجبور به جمع آوری شد.

شهیدی گفت: سوال اینجاست. پس از بردن حیوانات به این مکان قرار است چه اتفاقی بیافتند؟ تنها راه  حل موضوع این است که باید طبق فرایند عمل شود. زنده گیری انگل زدایی قرنطینه عقیم سازی و رها سازی. 

 نایب رییس انجمن حمایت از حیوانات نسبت به شفاف سازی هزینه های پناهگاه عنوان کرد: ما یک سازمان حقوقی هستیم با یک شماره حساب مشخص که قابل بازرسی و بازیابی و است. همه چیز روشن است. و با تخریب کاری پیش نمی رود.

شهردار کرمان: به علت تقاضای زیاد مردم برای جمع آوری آمار سگ ها بالا رفت

طرف دیگر ماجرا اما شهرداری کرمان است.

عالم زاده شهردار کرمان می گوید: پناهگاه سگ‌های ‌بلا‌ صاحب قبل از شروع دوره من  احداث شده است. بر اساس بررسی های انجام شده بیش از ۹۵ درصد عملیات عمرانی آن را شهرداری انجام داده. و کارهای مختصری هم توسط انجمن صورت گرفته است.

وی ادامه داد: کل کاری که انجمن کرده قابل رصد است. یک نیروی کار نیز در پناهگاه بود که کار توزیع غذا را انجام می داد.

عالم زاده توضیح داد: با رشد بیش از حد سگ ها و تقاضای مردم برای جمع آوری شهرداری مجبور به سرعت دادن در جمع آوری سگ ها شده و آمار سگ ها بالا رفت.

شهردار کرمان در زمینه عدم انعقاد قرارداد با انجمن می گوید: جلسات زیادی برای قرارداد با انجمن تشکیل شد. در مفاد قرارداد اختلاف هایی وجود داشت که با حضور خود اعضای انجمن رفع شد. برای آیتم های مختلف رقم هایی مشخص شد.اما انجمن زیر بار قرار داد نرفت.

احساس من این است انجمن نمی خواست پناهگاه سگ‌های ‌بلا‌ صاحب سروسامان بگیرد. و نمی خواست مسئولیتی را بپذیرد.

عالم زاده عنوان کرد:  احداث سایت دوم از سال گذشته شروع شد. فنس کشی انجام شد. خود انجمن تقاضا داد اما پیگیری نشد.

وی افزود: با اینکه در بحث عقیم سازی وظیفه دامپزشکی است  یک دامپزشک نیز استخدام و عقیم سازی در حال انجام است.

عالم زاده عنوان کرد: در مورد بحث های مالی انجمن  نیز ابهاماتی وجود دارد که نهادهای نظارتی باید بررسی کنند.

وی در زمینه عدم کمک مالی به انجمن گفت: هیچ پولی بدون قرارداد نمی توان داده شود. در حالی که انجمن از حامیان پول می گیرد.

شهردار کرمان گفت: ادامه کار شهرداری با انجمن امکان پذیر نیست و سعی داریم با تاسیس انجمن دیگری  کارها انجام شود.

وی افزود: حامیان نیز دچار چند دستگی شدند و قصد دارند حمایت خود را قطع می کنند و دلیلی ندارد شهرداری چیزی که مورد تایید حامیان نیست حمایت کند. 

این مقام مسئول در زمینه شفاف سازی هزینه شهرداری گفت: صورتهای مالی شهرداری کاملا مشخص است. بودجه ای نیز در ردیف های اعتباری وجود دارد و می تواند افزایش و کاهش پیدا کند.

با تمام تفاسیر و حرفای بالا و پایین آنچه در حال حاضر بیش از هر چیزی اهمیت دارد ساماندهی پناهگاه و وضعیت نا به سامان این حیوانات بی پناه است.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=58216
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.