قیمت فروش محصول خرما در میان اما و اگرها

بازار فروش خرمای امسال، این روزها بحث‌های داغی را به وجود آورده، به‌طوری‌که دبیر انجمن خرمای کشور می‌گوید:« قیمت خرما به دلیل افزایش تولید و کاهش میزان صادرات، نسبت به سال گذشته پایین‌تر است.» این در حالی است که نماینده مردم شرق استان کرمان در مجلس، معتقد است:«نه‌تنها تولید افزایش نداشته بلکه قیمت هم به دلیل کاهش محصول در بازار بالا می‌رود.»

کرمان نو| این روزها که برداشت محصول خرما تمام‌شده، کشاورزان نگران فروش محصولات خود در بازار هستند، بعضی از آن‌ها به ما پیام داده و ابراز نگرانی کرده‌اند که قیمت فروش محصولشان پایین آمده است.

ازآنجایی‌که اقتصاد استان ما وابسته به کشاورزی است، تغییرات آب و هوایی برافزایش و یا کاهش قمیت محصول بسیار موثر است، اگرچه امسال شاهد بارندگی‌ خوبی در اول سال بودیم اما تابستان امسال کشاورزان استان کرمان بخشی از خرمای خود را در اثر تغییرات آب و هوایی و خشکیدگی خوشه از دست دادند. درعین‌حال قبل از برداشت خرما پیش‌بینی می‌شد که تولید امسال نسبت به سال گذشته کاهش پیدا نمی‌کند.

صحبت وزیر جهاد کشاورزی درباره تولید خرما

نیمه اول شهریورماه بود که وزیر جهاد کشاورزی گفت:« در برخی مناطق کشور به بیش از 50 درصد محصول خرما خسارت وارد شده است.» محمود حجتی گفته بود:« میزان تولید خرما درمجموع بیش از سال گذشته بوده و خسارت ها‌، بازار را تحت تاثیر قرار نمی‌دهند.»

برای این‌که از وضعیت فعلی بازار خرما اطلاع پیدا کنیم، به سراغ دبیر انجمن خرمای کشور و نماینده مردم شرق استان در مجلس شورای اسلامی رفتیم.

دلایل کاهش قیمت

مقداد تکلوزاده به «کرمان نو» گفت: «امسال،تولید و کیفیت خرمای کل کشور به دلیل وجود بارندگی‌های اول سال خصوصا در مناطقی مانند خوزستان، بوشهر و فارس در مقایسه با سال گذشته بهتر بوده است. اگرچه خرمای استان کرمان و بعضی مناطق دیگر دچار مشکلاتی شد اما تولید بالای امسال در کل کشور باعث شده که نه‌تنها بازار تحت تاثیر قرار بگیرد بلکه کیفیت آن‌هم به‌مراتب بهتر بوده است. همین موضوع باعث شده که عرضه و تقاضا شکل دیگری داشته باشد.»
تکلوزاده صادرات را عامل بعدی کاهش قیمت خرما دانست و ادامه داد:« امسال، صادرات خرما یکی از چالش‌های ما خواهد بود. در سال گذشته حدود 350تا 400هزار تُن خرما به کشورهای دیگر صادر شد. دلیل آن‌هم جهش ناگهانی قیمت دلار و پایین بودن هزینه‌های تولید بود، درواقع صادرات خرما توجیه داشت. صادرات خرمای سال گذشته نسبت به سال قبلش افزایش 2برابری داشته و همین باعث شد قیمت خرما در آن زمان افزایش پیدا کند، به‌طوری‌که از هفت هزار تومان به 25هزار تومان رسید. »
تکلوزاده معتقد است امسال این اتفاق نمی‌افتد و دلیلش را این‌طور بیان کرد:« میزان تولید و صادرات خرمای امسال باقیمت جدید دلار محاسبه‌ شده است. ازآنجایی‌که قیمت دلار ثابت‌شده، عرضه و تقاضا به‌صورت منطقی بوده و درنتیجه صادرات هم مانند2 سال پیش خواهد بود. این موضوع باعث شده، تقاضای خرما کمتر باشد و قیمت خرما نسبت به سال گذشته کاهش پیدا کند.»
به گفته تکلوزاده قیمت خرمای امسال نسبت به دو سال پیش کاهش چندانی نداشته اما هزینه‌های تولید کشاورزی در کشور ما افزایش پیداکرده است.
وی ادامه داد:« بعضی از دوستان می‌گویند بازاری برای خرمای آن‌ها وجود ندارد، این صحبت آ‌ن‌ها درست نیست، بازار داخلی و بازار خارجی برای فروش خرما وضعیت مناسبی دارند. ازآنجایی‌که میزان تقاضای بازار صادراتی پایین آمده، پیش‌بینی می‌شود نسبت به سال گذشته صادرات کمتری داشته باشیم.»

16تا 24هزار تومان قیمت خرما

دبیر انجمن خرمای کرمان قیمت فعلی خرما را منطقی دانست و گفت: «قیمت فعلی هر کیلو خرما مضافتی در بازار بین 16 تا 24هزارتومان است و این برای کشاورزانی که بتوانند محصول خود را با این قیمت به فروش برسانند،مناسب است. اما مساله ای دراین میان وجود دارد، در حال حاضر بازار راکد است و همه منتظر هستند که ببینند چه اتفاقی قرار است بیفتد تا چگونه به بازار جدید راه پیدا کنند.»
ذهنیت کشاورزان قیمت سال گذشته است
با توجه به این‌که قیمت خرما فقط در سال گذشته افزایش داشته است، تکلوزاده گفت:« ذهنیت کشاورز، فردی که بسته‌بندی را انجام می‌دهد و کسی که محصول خود را صادر می‌کند، قیمت سال پیش است اما من فکر می‌کنم شرایط سال گذشته تکرار نمی‌شود و تولیدکننده باید با همین قیمت‌ها کالای خود را بفروشد.»
به گفته تکلوزاده امسال یک‌میلیون و 250هزار تُن خرما در کل کشور و 350هزار تُن خرما در استان کرمان تولید شده است.

نظر متفاوت نماینده مردم شرق

نماینده مردم شرق کرمان دراین‌باره نظر متفاوتی دارد و معتقد است:«قیمت خرمای امسال کاهش نخواهد داشت.»
به گفته حبیب‌الله نیکزادی،امسال تولید خرما افزایش پیدا نکرده است.
نیکزادی به «کرمان نو» گفت:« امسال به دلیل تغییر شرایط اقلیمی و خشکیدگی خوشه خرما به محصول باغداران استان خسارت واردشده است، به‌طوری‌که از 220هزار تُن خرمایی که باید برداشت می‌شد،100 تا 120هزار تُن آن از بین رفته است. ازآنجایی‌که بازار همیشه تعیین‌کننده قیمت و تابع عرضه و تقاضا بوده است، امسال عرضه خرما زیاد نیست، بنابراین قیمت افت نخواهد کرد.»

نقش دلالان در کاهش قیمت

نیکزادی در پاسخ به این سوال که قیمت فروش فعلی خرما چه مقدار است؟ گفت:« الان زمان فروش خرما نیست،اگر کسی هم اقدام به فروش کرده باشد، محصول تا 20 هزار تومان بارگیری شده است.»
نیکزادی در خصوص افرادی که نگران فروش محصول خرما هستند گفت:« یک کشاورز می‌داند برای فروش محصول تا 2ماه آینده باید صبر کند. اگرچه هنوز زمان فروش خرما نرسیده است، اما متاسفانه دلالانی که نه رعایت منافع خود و نه رعایت حال کشاورزان را می‌کنند، دست به تبلیغ زده‌اند که قیمت خرما پایین آمده است. »
نماینده مردم شرق تاکید کرد:« امیدواریم امسال خرما باقیمت واقعی خود به فروش برسد. خرما در سال‌های 95 و 96 کیلویی سه هزار تومان هم فروخته نمی‌شد ولی سال گذشته به کیلویی 30 هزار تومان رسید.»

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=36784
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.