مناسب‌سازی شهر برای معلولان، محتاج فرهنگ‌سازی

معلولیت جسمی، اصطلاحی است برای کسانی که درگیر ناتوانی های مختلف جسمی هستند، این بخش از جامعه نیاز به یک محیط زندگی مناسب برای رفع نیاز‌های خود دارند، محیطی که هنوز محقق نشده است و از دیدگاه رییس بهزیستی استان روند مناسب سازی محیط نیاز به فرهنگ سازی دارد.

کرمان نو| اردیبهشت سال 97 بود که قانون حمایت از معلولین در مجلس شورای اسلامی تصویب شد و طبق آن، شخصی که با تایید کمیسیون پزشکی و توانبخشی دارای معلولیت است باید همانند سایر افراد از همه امکانات اجتماعی بهره مند شود، این امکانات شامل سامانه حمل و نقل، محیط فیزیکی، اطلاعات،آموزش و پرورش، تکنولوژی، اشتغال، منابع مناسب ارتباط و رسانه ها است.

با گذشت بیش از یک سال از این اتفاق، هنوز آن طور که باید شهر، مناسب افرادی با ناتوانی های جسمی مانند معلولان و سالمندان و ناتوانی های مقطعی مانند زنان باردار نشده است.

رییس بهزیستی استان کرمان درباره ایم مناسب سازی به «کرمان نو» گفت:« یکی از گلایه های همیشگی عزیزانی که دچار محدودیت های جسمی، سالمندان و یا همه کسانی که به صورت مقطعی دچار مشکل جسمی می شوند مانند زنان باردار ، نامناسب بودن فضای شهری است. به طور مثال بسیاری از دستگاه‌های عابربانک قابل استفاده برای ویلچرنشین ها نیست . علارغم وجود قانون برای مناسب سازی محیط شهری و همچنین گره گشایی‌های مالی،این مشکل هنوز بر سر راه عزیزان معلول وجود دارد.»

فرهنگ درست برای مناسب سازی وجود ندارد

عباس صادق زده ادامه داد:«خوشبختانه برای مناسب‌سازی اماکن مختلف، قانون و اعتبار وجود دارد اما متاسفانه  فرهنگ سازی لازم برای این مناسب سازی وجود ندارد و همین مانع اصلی کار به حسب می آید. در واقع اگر اعتقادی به این کار نباشد، با وجود قانون، اعتبار و ادعا، باز هم دچار مشکل هستیم. در ماده 2 قانون جامع حمایت از افراد دارای معلولیت، همه اماکن عمومی مانند بانک‌ها، شهرداری‌ها، سینماها، کتابخانه‌ها و پارک ها مکلف به مناسب سازی شده اند، ضمانت اجرایی آن هم لحاظ شده و اعلام شده است که دستگاه ها باید اعتبار لازم برای آن در نظر بگیرند، حتی دستگاه های نظارتی هم نسبت به آن آگاهی دارند.»

وی به فعالیت های انجام شده برای مناسب سازی شهری اشاره کرد و گفت:« در سال گذشته با هماهنگی سازمان مدیریت و برنامه ریزی برای دستگاه‌های اجرایی سه میلیارد تومان از محل تملک دارایی دستگاه‌ها، برای مناسب سازی محیط اداری در نظر گرفته شد، اما متاسفانه هنوز بعضی از محیط ها آسانسور، سرویس بهداشتی و یا رمپ مناسب ندارند. برای احقاق حق افراد جامعه باید فرهنگ مناسب وجود داشته باشد، اگر این موضوع اصلاح نشود اوضاع خیلی تغییری نمی کند.»

این مقام مسوول ادامه داد: «نمی خواهم اقداماتی که انجام شده را نادیده بگیرم، شهرداری ها نسبت به مناسب سازی پروژه های جدید خود توجه لازم را دارند، ولی بسیاری از اماکنی که معلولان، سالمندان، زنان باردار نیاز دارند، مکان های قدیمی مانند کتابخانه ها، دستگاه های عابربانک، سینماها و… هستند.»
به گفته مدیرکل بهزیستی در استان کرمان 170هزار نفر دارای معلولیت، تحت حمایت بهزیستی زندگی می کنند.

20مهر روز اسکان معلولان و سالمندان

با توجه به این که امروز 20 مهر روز جهانی اسکان معلولان و سالمندان است، صادق زاده درباره وضعیت مسکن معلولان هم گفت: « علاوه بر این که 70 مرکز نگهداری معلولان در استان وجود دارد. در سال 96 برای افرادی که بیش از یک عضو معلول داشتند، اعتباری در نظر گرفته شد و در استان کرمان همه افرادی که دارای معلولیت بیش از یک عضو بودند ،شناسایی شدند و در فرآیند ساخت مسکن قرار گرفتند. در حال حاضر هم  95درصد این خانه ها در حال تکمیل است. تفاهم نامه ای هم بین سازمان بهزیستی، بنیاد مسکن و خیر ساز نوشته شد تا مسکن برای افرادی که بیش از دو معلول در خانواده دارند، رایگان شود. به طور کلی هشت هزار واحد مسکونی برای مددجویان بهزیستی استان در دست احداث داشته ایم که تا به اکنون پنج هزار از آن ها تحویل داده شده است.»

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=36357
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.