منطقه کوهستانی بخش جازموریان فقط دبستان دارد

در منطقه کوهستانی بخش جازموریان فقط تا مقطع دبستان مدرسه وجود دارد و مدرسه متوسطه چاه ابراهیم هم چنان در انتظار کد آموزشی است.

خبرنگار: نجمه سعیدی

جازموریان سرزمین محرومیت و صبر، نامی که همیشه با مردمانی همراه بوده است که انگار سختی کشیدن را از لحظه تولد می آموزند، میان همه ی نداشتن هایی که مردمان جنوب استان تجربه می کنند، غم کودکان زخمی ناسور بر تن مردمی است که انگار دیده نشدن یا کمتر دیده شدن سرنوشت آنها است و در این میان آموزش کودکان، دغدغه همیشگی والدین و دانش آموزان این سرزمین بوده و هست، نبود مدرسه در مقطع راهنمایی در بین 30 روستای کوهستانی بخش جازموریان یکی از هزار مشکلی است که مردم این دیار نجیب با آن درگیر هستند، حال بعد از سال ها کور سوی امیدی برای دختران و پسران این منطقه به وجود آمده است تا بعد از دبستان به راحتی و با طی کردن کمترین فاصله، ادامه تحصیل بدهند.

در روستای چاه ابراهیم یک مدرسه با 5 کلاس با کمک خیرین برای کودکانی که باید مقطع متوسطه نوبت اول را بگذرانند، ساخته شده که برای رسیدن به بهره برداری به مشکلاتی برخورده است.

محمد صادق سیدی فضل اللهی مسوول گروه جهادی طریق الحسین که ساخت این مدرسه را بر عهده داشته است در گفتگو با کرمان نو می گوید: در این منطقه کوهستانی 30 روستای محروم وجود دارد و فقط تا مقطع دبستان مدرسه وجود دارد ازآخرین روستا این منطقه تا زهکلوت که مدرسه مقطع دبیرستان دارد، حدود 100 کیلومتر فاصله است به همین دلیل خیلی از دانش آموزان این منطقه به دلیل بعد مسافت، جاده خاکی و صعب العبور و همچنین هزینه ای که باید برای خوابگاه در شهر بپردازند و دوری از خانواده، مجبور به ترک تحصیل می شوند.

وی افزود: ما در این منطقه بسیاری از دانش آموزان را می بینیم که از لحاظ هوشی مشخصا بهره بالایی دارند ولی فقط تا دبستان درس خوانده اند، به طور مثال یک دختر بچه یازده ساله اگر بخواهد تحصیل کند باید چندین کیلومتر از خانواده دور باشد و بعضا هفته ها نمی توانند به خانه بیاید. منطقه صعب العبور است و باید بچه ها با وانت جابه جا شوند.

سیدی فضل اللهی ادامه داد: در مورد آمار دانش آموزان بعد از دبستان، حتی آموزش پرورش هم آمار دقیقی ندارند زیرا بچه ها در این منطقه بعد از دبستان رها شده اند و اگر بخواهند متوسطه مقطع اول را سپری کنند باید به زهکلوت یا حتی رودبار بروند در شهر زهکلوت هم فقط دبیرستان نوبت اول وجود دارد که خوابگاه دارد و متوسطه دوم در همان شهر هم خوابگاه برای پسران ندارد.

سازه مدرسه صد درصد تکمیل شده اما کد نگرفته است

قبل از ساخت مدرسه، آموزش و پرورش پیگیر بود که در این منطقه مدرسه راهنمایی یا همان مقطع اول متوسطه ساخته شود تا از ترک تحصیل جلوگیری شود و ما شروع کردیم، یک مدرسه با 5 کلاس ساختیم که تکمیل هم شده است و اکنون قابل استفاده است و سازه مدرسه صد درصد تکمیل شده اما کد آموزشی نگرفته است.

فضل اللهی می گوید: آموزش و پرورش دلیل این کد نگرفتن را دیوار دور حیاط مدرسه و هم چنین نبود سرویس بهداشتی عنوان کرده ، اواخر شهریور بود که گفتیم راهنمایی دخترانه را راه اندازی کنید، دختران ثبت نام کنند و کلاس ها شروع شود، من خودم شخصا حاضرم به اندازه اعتباری که دیوار و سرویس بهداشتی لازم دارد چک ضمانت بدهم که تا آذر ماه دیوار و سرویس بهداشتی تکمیل شود که آموزش و پرورش زیربار نرفت.

فضل اللهی معتقد است که این موضوعی ای انحرافی است زیرا در کل این منطقه به غیر مدارس داخل شهر زهکلوت و رودبار 4 ،5 تا مدرسه بیشتر وجود ندارد که که دیوار داشته باشد این یک موضوع معمولی در منطقه است .

مناطق کوهستانی جنوب استان، صدایی ندارند

فضل اللهی ادامه داد:حدود یک ماه قبل با آموزش پرورش صحبت کردم قضیه را جور دیگری عنوان کردند «که ما در خواست داده بودیم برا دریافت کد و کد باید از تهران انجام شود و تهران این کد را به ما نداده وحتی یک خوابگاه کامل تجهیز شده در شهر زهکلوت که برای دبیرستان دخترانه ساخته شده بود هم کد نگرفته است این حرف معاون آموزش و پرورش شهر رودبار است که تهران گفته است، اعتبار برای صدور کد نداریم که همان نیرو و کادر است، برای مدرسه چاه ابراهیم همین اتفاق افتاده است که ظاهرا اعتبار تکمیل کادر آموزشی را نداشته اند. آموزش و پروش از لحاظ سخت افرازی دچار مشکل حاد است که خیرین مدرسه می سازند ولی آموزش و پرورش سیاست اجرایی اش این نیست که این مدارس را الویت قرار دهد.

این مدرسه ساز معتقد است، یکی از معضل های آموزش و پرورش جازموریان این است که مستقل نیست در حالی که تعداد دانش آموزان زیاد است، باید مستقل باشد و نباید زیر مجموعه رودبار باشد اگر مستقل بود قدرت اجرایی مسوولان بسیار بیشتر می شد، اکنون قدرت اجرایشان بسیار پایین است.

حداقل 75 دانش آموز برای احداث هر مدرسه

محمد شیرازی رییس آموزش و پرورش رودبار در مورد مدارس در این مناطق کوهستانی بخش جازموریان به کرمان نو می گوید: تمام مدارس در بخش جازموریان و روستاهای اطراف نوساز هستند، داخل همین حوزه که به حوزه کوهستان معروف است حتی بعضی از مدارس کلاس اضافه دارند.

وی افزود: مدرسه ای هم که در چاه ابراهیم ساخته شده است برای مقطع متوسطه نوبت اول یا همان راهنمایی است که ما منتظر کدش هستیم، می خواهیم کد شبانه روزی برایش بگیریم، برای مهر امسال فضایش آماده نشده بود، تابستان که ما برای بازدید رفتیم، کامل نشده بود، تیم عمرانی کار را متوقف کرده بودند، ساخت و سازش کامل نشده بوده به همین دلیل نتوانستیم کد را تابستان بگیریم.

شیرازی ادامه داد: در همین منطقه یک مدرسه راهنمایی که همین مدرسه چاه ابراهیم است یک مدرسه دبستان و یک مدرسه هم پیش از این بوده که کامل شده است. اکنون همه دانش آموزان آن منطقه در مدرسه شبانه روزی حجاب زهکلوت هستند و این دانش آموزان ماهی یک بار یا دوماهی یک بار به خانه می آیند این مدرسه شبانه روزی 409 دانش آموز دارد در این مدرسه هستند که اکثرا از همان منطقه کوهستانی می آیند،

وی گفت: برای کد مدرسه چاه ابراهیم برای امسال درخواست داده شده، به ما کد داده اند، یعنی موافقت کرده اند اما ما پیگیر این هستیم که برایشان کد شبانه روزی بگیریم.

محمد شیرازی بیان داشت: البته یک نکته نباید فراموش شود که پیش از این منطقه به اندازه کافی دانش آموز نداشت که برایشان مدرسه جدید زده شود طبق قانون باید تعداد دانش آموزان حداقل 75 نفر باشد در غیر این صورت کد نمی دهند. در مورد آمار ترک تحصیل بعد از دبستان در این منطقه آماری نداریم تاکنون گزارش آن چنانی از ترک تحصیل ندا شته ایم ، چون مدرسه ابتدایی نزدیک است و به زودی مدرسه چاه ابراهیم هم به بهره برداری می رسد تا مهر سال آینده این 25، 30 روستایی که مدرسه راهنمایی ندارند، مدرسه دار می شوند، این مدرسه را می خواهیم 2 شیف کنیم که یک شیفت دخترانه و یک شیفت پسرانه باشند.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=38268
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.