بهزیستی: تعاونی باید ملغی شود - راه و شهرسازی: امکان برگشت وجود ندارد


۱۱ سال انتظار بی‌نتیجه| کلاف سردرگم مسکن مهر مددجویان بهزیستی کرمان، اعضا: با تشکیل تعاونی مخالفیم

پروژه ۱۹۲ واحدی «بیلوکارا» یکی از پروژه‌های مسکن مهر مختص مددجویان بهزیستی است که ساخت آن سال ۸۹ در شهرک مطهری آغاز و در ادامه با مشکلاتی مواجه شد.

انتظار مددجویان بهزیستی کرمان برای صاحب‌خانه شدن ۱۱ ساله شد. در حالی که وعده ۲ ساله برای تحویل این منازل داده شده بود، با گذشت این سال‌ها پیشرفت فیزیکی آن حدود ۳۰ درصد است.

پرداخت‌های اولیه مددجویان از ۶ میلیون آغاز شد و طی چند سال آینده برخی از آن‌ها تا حدود ۲۰ میلیون هم پرداخت داشته‌اند.

برخی از اعضا می‌گویند در زمان ثبت نام از هزینه زندگی، برای پرداخت سهم خود زده اند. پولی که در آن زمان ارزش زیادی داشت و با گرانی ها از ارزش آن کاسته شد.

کرمان‌نو مرداد سال گذشته نیز به مشکل مددجویان پرداخته بود.

مددجویان بهزیستی در انتظار سقفی برای زندگی

آن‌ها که بارها اعتراض و گلایه خود را نسبت به این پروژه اعلام کردند؛ در تازه‌ترین اتفاق ۲۵ اردیبهشت مقابل معاونت عمرانی استانداری جمع شدند.

با تشکیل تعاونی مخالفیم

کریمی یکی اعضای این پروژه می‌گوید: قرار بود با مبلغی کمتر از افراد عادی برای ما خانه بسازند. در حالی که اعضا اندازه افراد عادی پرداختی داشتند نه تنها به خانه نرسیدیم بلکه بسیار متضرر شدیم.

او ادامه داد: مسئولان مرتبط به پروژه می‌خواهند به اجبار تعاونی تشکیل بدهند و اهمال کاری خودشان را گردن اعضا بیاندازند.

زهرا قاسم زاده یکی دیگر از اعضای بیلوکارا می‌گوید: سال گذشته ۳ جلسه توجیهی برای بررسی وضعیت مسکن مددجویان تشکیل شد که بیشتر تحمیلی بود تا توجیهی.

او ادامه داد: در این جلسات تاکید مسئولان بر تشکیل تعاونی بود اما تمامی اعضا به شدت مخالف بودند.

نماینده معلولین: اصرار مسئولان به تشکیل تعاونی شانه خالی کردن است

سید شورش دلپسند نماینده معلولین کرمان می‌گوید: در سال‌های گذشته برای خلع ید پیمانکار پیشنهاد تشکیل تعاونی عنوان شد؛ به دلیل این که پیمانکار نه کار را ادامه می‌داد نه حاضر به کنار رفتن بود.

دلپسند ادامه داد: اگر آن زمان تعاونی تشکیل شده بود با قیمت‌های وقت به نفع اعضا می‌شد اما با بالا رفتن قیمت‌ها اعضا ه همگی مددجویان بهزیتی هستند گفتند تشکیل تعاونی در توانمان نیست، این کوتاهی و قصور دولت بوده و باید جبران کند.

او افزود: در ادامه بارها پیگیری شد که کار به صورت ۳ جانبه انجام شود؛ اما نه استانداری نه راه و شهرسازی و نه ستاد مسکن استان زیر بار نمی‌روند و همیشه می‌خواهند القا کنند مقصر پیشرفت نکردن پروژه اعضا هستند. اصرار دولتی‌ها به تعاونی شدن فقط شانه خالی کردن است.

راه و شهرسازی: تشکیل تعاونی به درخواست افراد بوده و امکان برگشت ندارد

حاجی زاده مدیر کل راه و شهرسازی استان کرمان می‌گوید: تشکیل تعاونی به درخواست افراد بوده، در شورای مسکن استان تصویب شده و امکان برگشت ندارد.

او ادامه داد: با تشکیل تعاونی افراد متضرر نمی‌شوند چون نهادهای حمایتی از جمله بهزیستی قول کمک دادند؛ در جلسه‌ای که در معاونت عمرانی استانداری تشکیل شد بهزیستی قول و قرارهای عالی داد که پیش از این مشاهده نشده بود.

او در مورد سال‌های زیادی که این ماجرا طول کشده گفت: این یک موضوع چند وجهی است. تقصیر اصلی بر سر اعضا و نهادهای حمایتی است که باید آورده را تامین می کردند؛ البته تعدادی ممکن است پرداخت کرده باشند. این یکی از دلایل است و بحث و بررسی خود را دارد.

بهزیستی: تعاونی باید ملغی شود

بهزیستی اما نظر دیگری دارد. رضا غضنفری مقدم جانشین معاونت مشارکتهای مردمی بهزیستی می گوید: کارهای مفیدی در .حال انجام است. کارشناسان مسکن و شهرسازی موضوع را بررسی کردند و بازخورد خوبی داشته است

غضنفری مقدم ادامه داد: راه و شهرسازی پیشنهادات ما را قبول کرده و قرار شد پروژه به همان بحث مسکن مهر برگردد. 

او تاکید کرد: من خودم در جلسه حضور داشتم و گفتم اگر کمک بهزیستی را می‌خواهید بحث تعاونی ملغی شده و فقط بحث مسکن مهر باشد.

غضنفری مقدم گفت: قرار شد در مصوبه شورای مسکن آتی به ریاست استاندار موضوع مطرح شود؛ تایید آن را بدهند و به صورت ۳ جانبه ادامه پیدا کند.

معاون عمرانی: تشکیل تعاونی مصوبه شورای تامین است؛ مابه التفاوت را خود اعضا پرداخت نمی‌کنند

آیت اللهی موسوی معاون عمرانی استاندار می‌گوید: سال گذشته در جلسه شورای مسکن مصوب شد این پروژه به صورت تعاونی باشد؛ بهزیستی راه و شهرسازی و استانداری هم کمک‌هایی داشته باشند.

او افزود: اعضا مخصوصا کسانی که سهم خود را کامل پرداخت نکردند مخالفند. 

مابه التفاوت را خود اعضا نباید پرداخت نمیکنند. این را  معاون عمرانی استاندار گفت و ادامه داد: اگر قرار باشد افزایش قیمت اعضا پرداخت کنند ضرر می کنند اما قرار بر این شده هم بهزیستی به صورت بلاعوض و هم راه و شهرسازی و استانداری پولی کمک کنند.

آن طور که در صورتجلسه معاونت عمرانی در تاریخ چهارم بهمن ۹۹ آمده بهزیستی متعهد شده برای  هر سرپرست خانوار ۵۰ میلیون پرداخت کند. بانک مسکن وام اعضا را که حداقل ۴۵ میلیون است ٰآزادسازی کند.  راه و شهرسازی نیز با هماهنگی تهران برای نفر ۱۰ میلیون در نظر بگیرد. چنانچه پرداخت های فوق کم بود استانداری ۵ میلیارد تومان پرداخت کند.

به گفته آیت اللهی موسوی قرار است به زودی در جلسه ای با حضور رئیس کل دادگستری موضوع جمع بندی شود.

نماینده معلولان:‌ تضمین برای پرداخت کمکها تنها راه تشکیل تعاونی

شورش دلپسند نماینده معلولین کرمان می‌گوید: پیمانکار کم کاری کرده و با وجود این که حدود ۸۰  تا ۹۰ نفر از اعضا پول را کامل داده بودند خانه‌ها را آماده نکرده بود. راه و شهرسازی نیز به عنوان سازمانی که در تفاهم سه جانبه بخش اصلی است بر کار پیمانکار نظارت نکرده. فراخوان نام نویسی فراخوان مدارک و شماره حساب را بهزیستی داده و مددجویان روی حساب بهزیستی ثبت نام کردند. پس همه این‌ها مقصر هستند. 

نماینده معلولین گفت: تنها در یک صورت تعاونی شدن معقول است. حسابی به نام پروژه باز شود. میزان کمک‌هایی که استانداری بهزیستی و راه شهرسازی گفته‌اند را در به صورت مشخص در این حساب واریز کنند. در غیر این صورت اعضا با تعاونی شدن کاملا مخالف هستند.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=71173
1 نظر
  1. مرتضی می گوید

    سلام وام بلاعوض روستای دو معلول را کی واریز میکنن سال هم تمام شد سارینا شهیکی و فاطمه شهیکی ۶۰۵۰۳۴۳۵۶۱ … ۰۹۱۳۹۴۴۳۶۴۸

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.