معاون اجتماعی و پیشگیری از اوقوع جرم دادگستری:


۹۰درصد معرفی‌شدگان به کمپ، بازگشت مجدد به اعتیاد دارند

به گفته معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان کرمان، بیش از ۹۰ درصد از کسانی که به مراکز ماده ۱۶ معرفی می‌شوند بازگشت مجدد به اعتیاد دارند، برای اینکه دستگاه‌ها و سازمان‌های مرتبط به تکالیف خود عمل نمی‌کنند.

به گزارش کرمان‌نو به نقل از تسنیم، سیدمهدی قویدل معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان کرمان نیز با بیان اینکه مواد مخدر در حال حاضر در جامعه به ویژه در ایران یک موضوع و جرم سازمان یافته است، اظهار داشت: دشمنان ما با اهداف بسیار خاص و پیچیده این موضوع را در دستور کار قرار داده و در بحث از هم پاشیدن خانواد‌ه‌ها اهداف و برنامه‌های بلند مدتی را طراحی کردند.

اعتیاد به مواد مخدر طبق قانون جرم است

وی با اشاره به اینکه اعتیاد به مواد مخدر در قانون جرم است و معتادان مکلف هستند برای درمان خود مراجعه کنند، گفت: معتادانی که گواهی درمان نداشته باشند و یا معتادان متجاهر مجرم هستند و این افراد به مراکز ماده 16 معرفی می‌شوند.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان کرمان با اشاره به اینکه یکسری عواملی چون فقر، گسترش حاشیه نشینی، کاهش حمایت‌های اجتماعی و غیره باعث افزایش شیوع اعتیاد به مواد مخدر می‌شود، ادامه داد: در آماری که اعلام می‌شود مشکلات اجتماعی چون بیکاری و افزایش جمعیت زندانیان، 46 درصد به صورت مستقیم و 70 درصد به صورت غیر مستقیم در ارتباط با اعتیاد است.

وی با اشاره به مواردی چون از هم گسیختگی خانواده، طلاق،  خودکشی‌ها، فرار دختران و زنان، کودک آزاری و همسر آزاری اشاره کرد و گفت: درصد زیادی از این موارد ناشی از پدیده شوم اعتیاد است.

قویدل با بیان اینکه نگاه جامعه به این موضوع پلیسی و قضایی است در حالی که همه متخصصان و کارشناسان، اعتیاد را یک بیماری می‌دانند، گفت: برای مقابله با این مشکل باید خود مردم، نهادهای مردمی، نهادهای رسمی، گروه‌های جهادی و … هم ورود کنند.

دور باطل، جمع‌آوری معتادان

وی با اشاره به دور باطلی که در درمان و باز اجتماعی کردن معتادان وجود دارد، گفت: بیش از 90 درصد از کسانی که به مراکز ماده 16 معرفی می‌شوند بازگشت مجدد به اعتیاد دارند، برای اینکه دستگاه‌ها و سازمان‌های مرتبط به تکالیف خود عمل نمی‌کنند.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان کرمان با بیان اینکه آیین‌نامه مراقبت بعد از خروج، سال 92 توسط ریاست قوه قضائیه تصویب شده و این آیین‌نامه لازم الااجرا است، گفت: در این آیین‌نامه تکالیفی برای همه دستگاه‌ها مشخص شده است.

وی با اشاره به اینکه فرد بهبود یافته به محض خروج از این مرکز، شغل و حرفه‌ای ندارد، آموزش ندیده و خانواده هم آمادگی پذیرش این فرد را ندارد و به همین دلیل مجدداً دچار لغزش می‌شود، ادامه داد: جمع‌آوری معتادان به عهده شهرداری و نیروی انتظامی و ترک و درمان آنها با بهزیستی است اما با توجه به چرخه معیوبی که وجود دارد تا زمانی که مردم، جامعه، نهادهای مردمی، کنش‌گران اجتماعی و فعالان اجتماعی همکاری نکنند کماکان این چرخه معیوب وجود دارد.

قویدل با اشاره به اینکه دستگاه‌های متعددی در این حوزه وظایفی را در بحث درمان و پیشگیری و ترک اعتیاد به عهده دارند، بیان کرد: ریاست شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر در استان، با استاندار و در شهرستان‌ها با فرمانداران است که آنها تقسیم کار کرده و وظیفه هر دستگاه را مشخص می‌کنند.

وی با بیان اینکه وظیفه دستگاه قضایی در قانون، تعقیب مجرمانی است که گواهی درمان نداشته و یا معتاد متجاهر هستند، گفت: دستگاه قضایی این افراد را به مراکز ماده 16 معرفی کرده و بعد از اینکه گواهی درمان برای آنها صادر شد، قاضی مربوطه تکالیف مراقبتی برای این فرد تعیین می‌کند که از جمله آن می‌توان به شرکت در جلسات خودیاری، آموزش مهارت‌های زندگی، حرفه آموزی و اشتغال اشاره کرد.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان کرمان با اشاره به اینکه در همه این موارد لازم است که دستگاه‌های مرتبط همکاری کنند، ادامه داد: متاسفانه همیشه با یک چرخه معیوب مواجه هستیم و سالانه اعتبارات میلیاردی در این مراکز هزینه می‌شود ولی باز هم با این مشکلات مواجه هستیم.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=97335
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.