جمعیت دیابتی‌های ایران ۳ برابر شد


دیابت، هر ۶ ثانیه در جهان جان یک نفر را می‌گیرد

آمارهای فدراسیون جهانی دیابت نشان می‌دهد که دیابت به معضل بهداشتی – درمانی و اجتماعی در کل جهان تبدیل شده است.

به گزارش کرمان‌نو، شمار مبتلایان به دیابت در ایران نسبت به ۲۵ سال گذشته، سه برابر شده است. دیابت بزرگ‌ترین بیماری غیرواگیر انسانی در جهان است که در رنکینگ جهانی علت اولیه مرگ، پیش از شیوع کرونا رتبه چهارم را به خود اختصاص داده بود.
دیابت بیماری خطرناک و هزار چهره‌ای است که بر تمام دستگاه‌های بدن تأثیر می‌گذارد و در هر شش ثانیه جان یک نفر را در جهان می‌گیرد. حدود ۷ میلیون نفر از جمعیت دیابتی ایران شناخته شده هستند و ۵۰ درصد افراد از دیابت خود بی‌اطلاع‌اند.

طبق اعلام انجمن دیابت ایران، افراد در ایران نسبت به کشورهای توسعه‌یافته، ۱۰ سال زودتر به دیابت مبتلا می‌شوند.

تعداد مبتلایان به دیابت در گروه سنی بالای ۲۰ سال حدود ۱۱ تا ۱۳ درصد است همچنین بیشترین سن ابتلا به دیابت بین ۴۵ تا ۵۵ سال است.

با بالاتر رفتن قند خون، علائم دیابت آشکارتر می‌شوند. پرادراری، پرنوشی، پرخوری، کاهش وزن با وجود اشتهای زیاد، خستگی و تاری دید از علایم اولیه شایع دیابت است.

دیابت یک عارضه ناشی از اختلال در تولید و یا عملکرد انسولین در بدن است.

افزایش فعالیت بدنی، مصرف مقادیر فراوان فیبر، ارتقای مصرف غلات کامل، کاهش‌دادن وزن اضافی، پرهیز از رژیم غذایی محدود و زودگذر و اصلاح الگوی غذایی و انتخاب غذاهای سالم‌تر توصیه‌هایی برای پیشگیری از دیابت است.

دیابت به سه نوع دیابت وابسته به انسولین یا نوع یک، دیابت غیروابسته به انسولین یا نوع دو و دیابت دوران بارداری تقسیم می‌شود که شایع‌ترین آن دیابت نوع دو است که معمولاً در افراد بالای ۴۰ سال بروز می‌کند.

آموزش، اساس درمان دیابت است و از این طریق آن می‌توان از ابتلا به دیابت پیشگیری کرد؛ چراکه پس از ابتلا به دیابت، مبتلایان حتی با مصرف دارو باز هم دچار عوارض ناشی از این بیماری می‌شوند.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=121351
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.