گزارش «کرمان نو» از وضعیت هیات ورزشی نابینایان و کم‌بینایان استان


هیات ورزشی نابینایان در برزخ

ورزشکاران نابینا و کم‌بینای استان کرمان همیشه در سال‌های گذشته جزو ورزشکاران قهرمان و افتخارآفرین در کشور بودند. ورزشکارانی که سهم بالای بازیکن ملی را در ورزش‌های مختلف داشتند و پرچم کرمان را در سطوح ملی بالا برده بودند.

اما این روزها ورزشکاران نابینا با چالش‌هایی روبرو شدند، براساس اطلاعات رسیده به کرمان‌نو، از ۲۳ شهرستان استان تنها هیات ورزشی نابینایان سه شهرستان: سیرجان، رفسنجان و بافت در استان رییس دارند و باقی هیات‌های ورزشی نابینایان غیرفعال هستند. در بعضی از شهرها مانند بم هم اگرچه ابلاغ رییس هیات زده شده، اما برای‌شان جلسه تودیع و معارفه گرفته نشد.

نداشتن رییس هیات‌ و برخی مشکلاتی که در اعزام یا موارد مالی برای ورزشکاران نابینا در استان ایجاد شده باعث گلایه‌مندی قهرمان‌ها و باشگاه‌داران مرتبط با این ورزشکاران در استان شده است.

میثم پاریزی مدیر کل اداره ورزش جوانان در مورد وضعیت اداره هیات‌‎های ورزشی نابینایان در استان می‌گوید: هیات‌های شهرستان‌ها زیر نظر هیات ورزشی نابینایان استان کرمان هستند و صادق‌زاده به عنوان رئیس هیات بایستی در مورد فعالیت‌ها و اینکه چند تا از هیات‌ها در شهرستان‌ها رییس دارند پاسخ‌گو باشد. خود رییس هیات‌ استان می‌داند چون که حکم‌ها را خود هیات استان می‌زند.

او در مورد انتخاب رییس هیات استان اینگونه توضیح داد: رییس هیات‌ها با مجمع انتخابی در استان معلوم می‌شود، در هر مجمع انتخابی ۲۰ الی ۳۰ نفره، رییس هیات را خود اعضا انتخاب می‌کنند، که این اعضا معمولا متشکل از اعضای فنی هستند و رییس‌ هیات‌های شهرستانی که فعالیت دارند و براساس آیین‌نامه جدید که وجود دارد پس از انتخاب رییس هیات کل احکام شهرستانی باطل می‌شود و بعد از آن رییس اداره شهرستان باید فرد مورد نظر خود را برای هیات مربوطه به هیات استان معرفی کند.

 ۲/۵ سال است که مجمع عمومی سالیانه هیات‌های نابینایان برگزار نشده

قیاسی‌نژاد دبیر سابق هیات ورزشی نابینایان سیرجان در مورد وضعیت اداره هیات می‌گوید ۲ سال و نیم است که مجمع عمومی سالیانه هیات‌های نابینایان برگزار نشده، او می‌گوید از مرداد ۱۴۰۱ تا امروز ۸ ماهه جلسه هیات رئیسه هم تشکیل نشده است. 

دبیر سابق هیات ورزشی نابینایان سیرجان می‌گوید:« صادق‌زاده با سلیقه‌ای عمل کردن باعث تعطیلی خیلی از تیم‌ها شده. تیم وزنه‌برداری با اینکه افتخارآفرین بوده اما الان هیچ خبری از این تیم نیست. همیشه در تیم‌های ملی از استان ما تعداد زیادی ورزشکار داشتیم اما الان یکی یکی تعداد ورزشکاران ملی ما کم می‌شود، حتما این موضوع دلیل دارد.»

به گفته‌ی قیاسی‌نژاد « مجموعه‌ی ورزشی در هیات نابینایان و کم‌بینایان از سال ۱۴۰۰ در حال بازسازی بوده است که بازسازی شامل: سالن ورزشی و زمین چمن و نور مجموعه و نصب دوربین‌های مدار بسته بوده است.

بدهی‌های انباشته هیات 

یکی از مشکلاتی که همواره گریبان هیات‌های ورزشی را گرفته، بدهی است. مساله ای که به تامین مالی هیات‌ها برمی‌گردد. بودجه هیات کفاف توسعه و حداقل‌ها را نمی‌دهد، از این رو رئیس هیات بایستی برای تامین مالی برنامه داشته باشد. هیات نابینایان و کم بینایان هم از این قاعده مستثنا نیست. یکی از طلبکاران مدعی هیات، صادقی است. وی که کار روشنایی مجموعه ونصب دوربین‌های مدار بسته را انجام داده است می‌گوید:« الآن جواب درستی که به ما نمی‌دهند. پیش پرداخت دادن اما مابقی مبلغ برای تسویه حساب دیگر داده نشد و دیگر پاسخگویی هم اتفاق نیفتاد و در این مدت وعده‌هایی دادند که عملی نشد و تقریبا الان نزدیک ۵۰۰ – ۶۰۰ میلیون تومان از هیات نابینایان می‌خواهیم.»

یکی دیگر از طلبکاران هیات خانی‌فراست که کار کف‌پوش مجموعه ورزشی را انجام داده است و مبلغ ۷۶۰ میلیون تومان از هیات طلب دارد.

او در جواب این سوال که چرا تاکنون به اداره ورزش و جوانان شکایت نکردید؟ می‌گوید:« چون صادق‌زاده به ما وعده می‌داد ما هم شکایت نکردیم تا قبل از عید که فهمیدیم خبری نیست. با توجه به اینکه هیات متعلق به هیات نابینایان بوده خیلی با آنها همکاری کردیم. یکسری قرار شده مس پول بدهد، بعد از آن گفتند کرمان موتور بخشی از پول را می‌دهد اما خبری نشد. بعدها هم اسامی دیگری مثل سنگ‌آهن و فولاد را هم آوردند اما تا به امروز هیچ کجا به ما پولی پرداخت نکرده است.»

وی ادامه داد:« قرارداد و مدارک داریم. برای بخش حقوقی اداره ورزش و جوانان هم اطلاعات و مدارک فرستادیم، اما نتیجه‌ای نداد و فعلا باز مانده و هیچ اقدام حقوقی هنوز انجام ندادیم فقط به دلیل اینکه هیات مربوط به نابینایان است.»

صادق‌زاده: هیات بدهکاری به کسی ندارد

صادق‌زاده اما بدهی حدود یک و نیم میلیاردی هیات را رد می‌کند. او درباره‌ی پلمب مجموعه ورزشی مربوط به ورزشکاران نابینا و کم‌بینا هم گفت:« می‌گویند سالن پلمب شده! کجا سالن پلمب شده؟ کدوم سالن؟ طبق چه حکمی پلمب شده؟ هر کسی طلبی از هیات دارد شکایت کند، ما در دادگاه جواب می‌دهیم، قراردادش را بیاورد من خودم پولش را می‌دهم. نمی‌شود روی هوا بگویند ما طلب داریم. از چه کسی طلب دارد؟ با چه کسی هماهنگ کرده است؟ قراردادشان با کیست؟ ما هم گفتیم شما قراردادتان را بیاورید کارهایی را که انجام دادید را مشخص کنید، فاکتورها را بیاورید. کارشناس تایید کند پول را می‌دهیم اما هیچ خبری نشد. حالا برود شکایت کند وقتی قراردادی ندارند طبق چه چیز باید به شما پول پرداخت کنیم.»

بدهی هیات به اداره کل ورزش و جوانان ربطی ندارد

پاریزی مدیرکل ورزش و جوانان کرمان هم از بدهی با خبر است. او می‌گوید بابت بدهی به ما مراجعه کردند. پاریزی توضیح می‌دهد: یک موسسه خیریه مجموعه‌ی ورزشی را به هیات ورزشی نابینایان واگذار کرده که مالکیت آن با ما نیست، اگر بدهی هنوز وجود داشته باشد امکان پرداخت بدهی از سمت اداره کل وجود ندارد، خود هیات با توجه به ارتباطاتی که با بنگاه‌های صنعتی داشته مجموعه را بازسازی کرده و بدهی وجود داشته که هیات باید پرداخت کند.

وی با بیان اینکه چون ما طرف قرارداد نیستیم شکایتی به اداره ورزش نیامده ادامه داد: با توجه به اینکه ما طرف قرارداد نیستیم حتی اگر شکایتی هم باشد به اداره ورزش فرستاده نمی‌شود. اگر بدهکاری وجود دارد در ابتدا باید به هیات مراجعه کنند و اگر جوابی نمی‌گیرند می‌توانند به ما در اداره ورزش مراجعه کنند.

 به مسابقات آسیایی اعزام نشدیم

یکی از ورزشکاران کرمانی‌ که خواستند اسمی از او برده نشود در گفتگویی به «کرمان‌ نو» می‌گوید:« ۲ سال در گرما و سرما تمرین کردیم و مسابقه دادیم و قهرمان شدیم، در وهله‌ی اول که هیات هیچ تقدیری از ما نکرد و ما گله‌مندیم. بعد از آن هم قرار بود که برای مسابقات قهرمانی آسیا هنگ کنگ اعزام شویم که نشد و البته در این مورد می‌تواند مشکل از تهران باشد. بهانه‌های زیادی آوردند مثلا بودجه نیست و نمی‌توانیم اعزام کنیم و در نهایت هم گفتند که فوقش می‌توانیم ۱ الی ۲ نفر آن هم آقا با اسپانسرهای شخصی را بفرستیم.

این ورزشکار ادامه داد:‌ « این ناراحتی‌ها و کم‌کاری‌های هیات باعث بی‌انگیزگی شد و ما الان دیگر تمرین هم نمی‌کنیم و خب این باعث عقب افتادن و همینطور افت بدنی و آمادگی می‌شود، که مدتی نیاز است تا به حالت آمادگی کامل برسیم.

اعزام نشدن ورزشکاران کذب محض است

صادق‌زاده رییس هیات ورزشی نابینایان و کم‌بینایان استان موضوع اعزام نشدن ورزشکاران را تکذیب می‌کند و در گفتگویی که با «کرمان‌ نو» داشت، می‌گوید: «کذب محض است، مصداقی بگویند کدام تیم؟ ما تمام تیم‌هایمان را اعزام کردیم. حتی آخرین اعزام‌مان هفته‌ی گذشته بوده و بچه‌های ما به مسابقات اعزام می‌شوند» وی ادامه داد: « تمام کارهای هیات طبق برنامه پیش می‌رود و نه اعتصابی است و همه ورزشکاران در حال تمرین هستند.»

شفاف‌سازی عملکرد هیات نابینایان سیرجان

در این بین اما برخی از ورزشکاران سیرجانی هم ساکت ننشستند و با تماس‌‌های متعددی که با «کرمان‌ نو» داشتند خواهان شفاف‌سازی در مورد امور هیات نابینایان سیرجان بودند. آنها می‌گویند:« قیاسی‌نژاد که سال‌ها دبیر هیات بوده است پرونده‌ها، مدارک، نامه‌ها و فاکتورهای مربوط به هیات را تحویل محمدرضا محنی رییس جدید هیات نابینایان نداده است و ما ورزشکاران نابینای سیرجان خواهان شفاف‌سازی تمامی امور مربوط به هیات نابینایان سیرجان هستیم.»

یکی از این افراد ادعا می‌کند که با اعتراضات ورزشکاران، صادق‌زاده، قیاسی‌نژاد را از هیات برداشته است. گل محمدی رییس اداره ورزش سیرجان هم سعی کرده تا مدارک را تحویل بگیرد اما موفق نشده است.

اما در برابر این ادعا قیاسی‌نژاد می‌گوید تمامی مدارک تحویل گل‌محمدی رییس اداره ورزش سیرجان شده و گل‌محمدی نیز این موضوع را تایید کرده است.

برگزاری مجمع فوق‌العاده در دست بررسی است

با پیگیری‌های کرمان‌نو از اداره ورزش و جوانان مشخص شد که عده‌ای از ورزشکاران درخواستی داشتند، بر این اساس که عباس صادق‌زاده به عنوان رییس هیات ورزشی نابینایان فعالیتی ندارد و درخواست مجمع فوق‌العاده کردند. اداره کل هم طبق آیین‌نامه این درخواست را برای فدراسیون ارسال کرده و منتظر جواب هستند. در صورت موافقت مجمع  فوق‌العاده گرفته می‌شود و در غیر این صورت صادق‌زاده به کارش ادامه می‌دهد تا دوره‌اش تمام شود.

پاریزی مدیرکل اداره ورزش و جوانان بابت اعتراض ورزشکاران به عملکرد صادق‌زاده گفت: صادق‌زاده براساس مجمع انتخاباتی که بوده انتخاب شده و همین افرادی که الان ابراز نارضایتی دارند خودشان در آن مجمع به صادق‌زاده رای دادند، پست انتصابی که نبوده که بگوییم من یا فرد دیگری انتصاب کردیم، من هم به عنوان مدیرکل اداره ورزش یک رای داشتم به اندازه همان یک رای که تمامی این افراد داشتند. اگر امروز اعتراض دارند باید اعضایی که در مجمع حق رای داشتند نصف به‌اضافه یک نفر درخواست مجمع فوق‌العاده بدهند و بعد از آن نامه به فدراسیون زده می‌شود.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=104872
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.