مرغ هست ولی کم است

بر اساس آخرین آمار سازمان صمت شمال کرمان روزانه ۱۲۰ تن مرغ در استان تولید می‌شود اما تا رسیدن به میزان مصرف ۱۰۰ تن کسری وجود دارد.

داستان تکراری کمبود مرغ در کرمان در روزهای اخیر دوباره به صدر خبرها بازگشته و چالش جان و نان مردم را در این روزهای کرونایی به صف‌های طولانی کشانده است. موضوع کمبود مرغ اینبار جدی تر از قبل است تا جایی که چند روز قبل پای آن به جلسه ستاد انتخابات هم باز شد. در این جلسه که به ریاست استاندار برگزار شد فرمانداران به کمبود و توزیع مرغ در استان اعتراض کردند.

پای مرغ به ستاد انتخابات استان باز شد

راهکارهای موقتی مانند توزیع مرغ منجمد هر چند کوتاه مدت مشکل را حل می‌کند اما در دراز مدت تاثیری ندارد و باز هم همان آش و همان کاسه. به طور کلی بر اساس آمار سازمان‌های صمت و جهاد کشاورزی استان کرمان روزانه بین ۲۰۰ تا ۲۲۰ تن مرغ نیاز دارد. جهاد کشاورزی می‌گوید روزانه به طور متوسط ۱۲۰ تا ۱۳۰ تن مرغ در استان تولید می‌شود. این کسری بین تولید تا مصرف معمای کمبود و گرانی مرغ استان کرمان است.

استان کرمان برای حل مشکل مرغ دو راه بیشتر ندارد. یا باید خودکفا شده و کل مرغ مورد نیاز را تولید کند و یا مرغ مصرفی از دیگر استان‌ها با قیمت مصوب تامین شود. مرغ تولیدی در استان کرمان کفاف مصرف تمام استان را نمی دهد و بر اساس برنامه ریزی وزارت جهاد کشاورزی باید مرغ استان های همجوار تامین شود. صحبتی که مدیر بازرگانی جهاد کشاورزی پیش از این به خبرنگار کرمان نو گفته بود: «به عنوان مثال برای کل کشور ظرفیت تولید مرغ ۱۳۰ میلیون قطعه جوجه ریزی در نظر گرفته می‌شود. این ۱۳۰ میلیون بین مرغداری‌ها تقسیم و استان‌هایی که بیشتر ظرفیت دارند دان و سهمیه بیشتری می‌گیرند. مثلا اگر یزد ۲ برابر مصرف کرمان تولید می‌کند یعنی یارانه نهاده‌ها را گرفته و باید مابقی مرغ خود را به قیمت تنظیم بازار بفروشد که این موضوع محقق نمی‌شود.»

ضعف عدم تامین مرغ استان از استان‌های دیگر مشکل اولی است که بارها در مورد آن بحث و گفت و گو شده اما به نظر می رسد تا زمانی که دست کرمان پیش استان‌های دیگر دراز باشد این داستان ادامه دارد. راهکار ریشه‌ای خودکفایی در تولید است اما مشکل اینجاست که مجوز کشوری می‌خواهد. آن طور که مدیر بازرگانی جهاد کشاورزی استان به خبرنگار کرمان نو توضیح داده بود: «مشکلی اینجاست که مجوز کشوری داده نمی شود؛ زیرا زمانی که در کشور افزایش ظرفیت انجام می‌شده در کرمان این کار را انجام ندادند و سرانه آن به استان‌های دیگر داده می‌شود».

به گزارش ایسنا در جلسه امروز ستاد تنظیم بازار،رییس جهاد کشاورزی استان کرمان هم به این موضوع اشاره کرده است: «۶۵ هزار قطعه ظرفیت برای جوجه ریزی در استان ایجاد شده که نیاز به مجوز داریم و همچنین ظرفیت جوجه ریزی بین یک میلیون ۷۰۰ تا یک میلیون ۸۰۰ قطعه در استان شناسایی کردیم که اگر مجوزهای لازم صادر شود می توانیم این تعداد قطعه جوجه ریزی داشته باشیم».

استاندار کرمان در واکنش به این سخنان رییس جهادکشاورزی دستور پیگیر‌های لازم برای دریافت مجوزها را صادر کرد و حالا باید چه زمانی این مجوزها صادر می‌شود. با تمام این صحبت‌ها اما زینی وند معتقد است بزودی عرضه و تقاضا به تعادل می‌رسد: «براساس گزارش جهاد کشاورزی استان در نحوه تامین مرغ و جوجه ریزی به گونه ای است که بزودی عرضه و تقاضا به تعادل می رسد».

زینی وند با بیان اینکه کل کشور با مشکل کمبود مرغ مواجه است، گفته: «استان کرمان در تولید مرغ به شدت مشکل دارد. با همکاری دستگاه قضا و دستگاه مجریه کارهای در کل کشور در حال انجام است زیرا طبق اعلام وزیر جهادکشاورزی در در جوجه ریزی هیچ کاهش نداشتیم اما اینکه چرا در بازار با کمبود عرضه مواجه شدیم جای سوال است که باید مورد بررسی قرار گیرد».

حسینی نژاد رئیس سازمان صنعت معدن و تجارت نیز بر اساس رصد ورودی و خروجی کشتارگاه‌ها گفته: «در ۱۵ روز گذشته ۱۲۰ تن تولید در استان داشتیم و تقریبا روزانه ۱۰۰ تن مرغ در استان کمبود داریم. از استان های همجوار مرغ وارد استان کردیم و حدود ۱۹۵ تن در روز توزیع گوشت مرغ داریم و ظرف چند روز آینده مشکل مرغ در استان حل می شود. همچنین برای مرغ منجمد ۱۰۰۰ تن مصوب داشتیم که تاکنون ۲۵۰ تن به شمال استان و ۱۵۰ تن به جنوب استان اختصاص یافته است و ۶۵ تن گوشت منجمد گوساله نیز داریم».

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=66132
1 نظر
  1. […] کرمانی که کمتر از ۵۰درصد نیاز مرغ خود را تولید می‌کند، در بخش تامین جوجه هم مشکل دارد. […]

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.