آغاز کشت قراردادی در جیرفت|تنها راه اجرایی شدن راه آهن بم- جیرفت مشارکت بخش خصوصی است

صبح امروز اولین توافقات رسمی برای آغاز کشت قراردادی در جنوب کرمان صورت گرفت. این موضوع مهمترین اتفاق برای منطقه ای است که به عنوان قطب کشاورزی کشور 4.5میلیون تن محصولی تولید می کند و کشاورزانش هر سال به دلیل نداشتن الگوی کشت و مدیریت عرضه ضرر و زیان زیادی را به دوش می کشند.

در جریان سفر علی زینی وند به جیرفت و با حضور موسوی، معاون وزیر جهاد کشاورزی و رییس تعاون روستایی کشور در شهرستان جیرفت مقرر شد تا خرید توافقی برای 100 هزار تن از تولید منطقه صورت گیرد.

همچنین تفاهم نامه همکاری تولید محصولات کشاورزی جنوب فی مابین استانداری، سازمان تعاون روستایی ایران و جهاد کشاورزی جنوب استان به امضا رسید.

در جریان این تفاهم نامه مقرر شد تا شرکت های تعاونی روستایی در عرصه صنایع تبدیلی در این منطقه فعال شوند و حدود 3 هزار هکتار به صورت پایلوت مورد کشت قراردادی قرار گیرد.

استاندار کرمان در جریان این بازدید اعلام کرد: « حدود 3 هزار هکتار به صورت پایلوت توسط همین مجموعه ها مورد کشت قراردادی قرار می گیرد. همچنین تعهد داده شده که حدود 50 هزار تن محصول مورد حمایت مجموعه جهاد کشاورزی و تعاون روستایی قرار گیرد.وظیفه فرمانداری، جهاد کشاورزی و تعاون روستایی استان است که هماهنگی های لازم در این مورد را انجام داده و این 50هزا رتن با محوریت محصولات صادراتی کشت خواهد شد.»

راه آهن بم-جیرفت ردیف اعتباری گرفته

زینی وند در خصوص راه آهن جیرفت – بم و علت توقف آن هم گفت: «ریل بم به جیرفت پروژه ملی است و زیر نظر راه و شهرسازی است . ضرورت این پروژه در کشور مورد تایید قرار گرفته و در نهایت از جیرفت به جاسک می رسد. اما فعلا قطعه بم به جیرفت ردیف اعتباری گرفته.»

هر چند که استاندار از ردیف اعتبار گرفتن این پروژه در بودجه می گوید اما این نکته را هم متذکر می شود که تنها راه اجرایی شدن این پروژه مشارکت با بخش خصوصی است:«متاسفانه به دلیل درآمد کم کشور این پروژه پیشرفتی ندارد . بدین منظور با راه آهن صحبت کردیم که پروژه را با مشارکت بخش خصوصی پیش ببریم. نمونه اش راه آهن سیرجان به کرمان که گل گهر 70 درصد هزینه ها را پذیرفته و به سرعت پیش می رود.»

در جریان این سفر در شهرستان جیرفت طرح گاوداری گوشتی ۱۰۰۰ راسی در روستای تاج آباد افتتاح شد. همچنین بزرگترین گلخانه مدرن تولید نهال استاندارد مرکبات کشور با ظرفیت تولید ۷۰۰۰۰ نهال در سال افتتاح شد.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=75949
1 نظر
  1. […] خبری امشب از هت‌تریک نعمتی در طلای پارالمپیک تا آغاز کشت قراردادی در جنوب کرمان […]

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.