جشنواره ملی گل‌ در لاله‌زار کرمان نیازمند دبیرخانه دائمی

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمان می‌گوید که جشنواره گل‌محمدی بخش لاله‌زار در شهرستان بردسیر پس از ۱۴ دوره برگزاری نیازمند دبیرخانه متمرکز و دایمی است.

به گزارش کرمان نو به نقل از ایرنا، چهاردهمین دوره این جشنواره ملی روز جمعه (۲۷ خردادماه) درحالی برگزار شد که بایدها و نبایدهای برگزاری آن پس از ۱۳ دوره برگزاری بالاگرفته بود و احتمال برگزاری آن ابتدا وجود نداشت.

فریدون فعالی مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمان تاکید دارد که نباید پس از ۱۴ دوره جشنواره ملی، برگزاری آن دستخوش آسیب شود.

اشاره این مدیرکل به تاخیرها در ایجاد هماهنگی برای برگزاری دوره چهاردهم این جشنواره است؛ این جشنواره ملی که سال ۸۳ کلید خورده تنها در ۲ سال در دهه ۸۰ و ۲ سال اخیر به علت شیوع کرونا برگزار نشده و مسئولان برای برگزاری دوره چهاردهم نیز برنامه ای نداشتند که با راه اندازی پویش های مردمی و رسانه ای، در مدت زمان کوتاه، برگزاری آن در دستور کار قرار گرفت.

مدیرکل میراث فرهنگی کرمان که در این جشنواره شرکت کرده بود، روز گذشته در حاشیه این جشنواره توضیح داد:  هرچند جابه جایی مدیران مانع از شکل گیری روند برگزاری جشنواره گل محمدی لاله زار شده بود اما با پیگیری های مردم و کشاورزان و نیز تلاش های نماینده مردم بردسیر و سیرجان در مجلس شورای اسلامی، برپایی جلسات هماهنگی با محوریت و متولی گری شهرداری لاله زار، برگزاری این جشنواره قطعی و برگزار شد.

وی تاکید کرد: میراث فرهنگی برای ایجاد زیرساخت های جشنواره گل محمدی لاله زار کمک می کند، اما برگزار کننده جشنواره باید بخش خصوصی باشد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمان تصریح کرد:منطقه لاله زار بردسیر با توجه به اقلیم متفاوت و دسترسی آسان بشدت مستعد رونق صنعت گردشگری است؛ ضمن اینکه می تواند الگوی مناسبی برای سایر نقاط شود و سالانه آورده اقتصادی قابل توجهی برای شهرستان بردسیر داشته باشد.

پیش بینی ۴۰۰ میلیون تومان برای سایت گردشگری لاله زار

وی در ادامه با بیان اینکه سایت گردشگری لاله زار بردسیر باید تقویت شود اظهار داشت: امسال ۴۰۰ میلیون تومان بودجه برای توسعه این سایت پیش بینی کردیم که در صورت مساعدت استان، می توان اعتبار را تا یک میلیارد تومان نیز افزایش داد.

فعالی با اشاره به اینکه گردشگر، مسیر دسترسی آسان به شرایط متفاوت آب و هوایی و اقلیم متفاوت را می خواهد افزود: وظیفه میراث فرهنگی فراهم کردن زیرساخت‌ها و تشویق سرمایه گذار به سرمایه گذاری در منطقه و حمایت از سرمایه گذار است.

وی از واگذاری محوطه ای به وسعت ۲۵ هکتار برای توسعه گردشگری در لاله زار بردسیر خبر داد و گفت: این موضوع در دست اقدام قرار دارد اما واگذار نشده است و سعی داریم خدماتی نظیر طراحی و ساخت پارکینگ، سرویس بهداشتی، تامین روشنایی و احداث سکوهای برداشت آب را در منطقه انجم دهیم.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمان گفت: از منابع استانی و معادن در خانه‌های تاریخی مانند باغ شاهزاده ماهان هزینه شده است، ولی سایت های گردشگری نیز می‌توانند از این اعتبارات بهره مند شوند.

امکان تحقق ثبت معنوی بام ایران

وی درادامه با اشاره به ارتفاع بالای سه هزارمتری لاله زار بردسیر از دریا و امکان ثبت معنوی لاله زار بردسیر به عنوان بام ایران بیان کرد: بسیاری از شهرها القاب و عناوینی برای خود دارند که مستند نیست ولی ما در اینجا با استناد علمی و جغرافیایی از یک اقلیم منحصربه فرد برخورداریم که در ارتفاع  سه هزار و ۲۰۰ متر واقع شده، بنابراین ثبت معنوی آن کاملا میسر و قابل تحقق است.

توسعه بومگردی ها در لاله زار

مسئول میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان بردسیر نیز در این زمینه گفت: چهار واحد بومگردی در حال بهره برداری در منطقه لاله زار داریم و مجوزهای لازم برای آنها صادر شده است؛ همچنین  پنج واحد بومگردی در حال اخذ مجوز هستند که موافقت اصولی برای آنها انجام شده است.

حمیده قاسمپور افزود: ۲ واحد بومگردی در حال اخذ پروانه بهره برداری، یک واحد اقامتگاه سنتی در مرحله اخذ موافقت اصولی و ۲ مجتمع گردشگری نیز در مرحله درخواست قرار دارند.

وی بیان کرد: منطقه لاله زار به علت شرایط اقلیمی خاص،  وجود گل محمدی و ظرفیت های عشایری و روستایی، بسیار مستعد توسعه گردشگری است و به همین دلیل مردم بومی این مناطق بسیار علاقه مند به ایجاد بومگردی ها و خانه های مسافر هستند.


لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=90169
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.