مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌‌دستی استان خبر داد


۷ اثر دیگر از استان کرمان در فهرست آثار ثبت ملی

مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌‌دستی کرمان از ثبت ۷ اثر استان کرمان در فهرست آثار ملی خبر داد.

به گزارش کرمان‌نو به نقل از ایسنا، فریدون فعالی در تشریح جزییات این خبر اظهار کرد: با تصویب شورای ثبت آثار طبیعی کشور، ۷ اثر استان کرمان همچون تخت سرتشتک در شهرستان رابر، غار جفریز در شهرستان بافت، بید کهنسال سرچشمه رفسنجان، مجموعه سروهای کهنسال طرز، چنار کهنسال انارستان، چنار کهنسال روستای کهنوج و چنار کهنسال گیشین در فهرست آثار ملی به ثبت رسیدند.

مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌‌دستی استان کرمان افزود: ثبت این آثار مقدمه‌ای بر حفاظت این آثار طبیعی است و باید مقوله حفاظت این آثار با مشارکت دستگاه‌های مرتبط به ویژه منابع طبیعی، جهاد کشاورزی ،دهیاری‌ها و شوراهای اسلامی با جدیت برنامه‌ریزی و انجام شود.

پیش از این کرمان با هشت اثر ثبت جهانی بیشترین آمار آثار ثبت جهانی کشور را در بین استان‌ها به خود اختصاص داده بود. ارگ بم (بزرگترین سازه خشتی جهان)، روستای دست‌کَند میمند با چندهزار سال قدمت، باغ زیبای شازده یا شاهزاده ماهان با ویژگی‌های منحصر به فرد باغ و معماری عمارت آن، دشت کویر لوت که قدیمی‌ترین درفش جهان از این کویر در منطقه شهداد به دست آمده و سه قنات «گوهرریز» جوپار در شهرستان کرمان، «اکبرآباد» و «قاسم آباد» در شهرستان بم و نیز روستای دارستان سیرجان و این شهرستان به عنوان خاستگاه بافت گلیم شیرکی سیرجان از آثار ثبت جهانی استان کرمان به شمار می‌روند.

او با اشاره به اینکه تاکنون ۲۲ اثر طبیعی استان ثبت شده است خاطرنشان کرد: این استان دارای آثار طبیعی منحصربفردی دیگری نیز بوده که پرونده آنها در حال آماده شدن برای ثبت در فهرست آثار ملی است.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=98268
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.