افزایش 70درصدی عقرب گزیدگی در ریگان

روزچهارشنبه ۱۴ تیر ماه ایرنا از هجوم عقرب ها به ریگان خبر داد. مسيولین شهرستان از هفت مورد عقرب گزیدگی که یک مورد منجر به فوت شده صحبت کردند. کرمان نو در گزارشی به بررسی این مسئله پرداخته است.

IMAG1605 5546
فردین حشمتی رئیس مرکز بهداشت ریگان

رئیس مرکز بهداشت ریگان  می گوید که  امسال عقرب گزیدگی تقریبا  ۷۰ درصد  نسبت به سالهای گذشته بیشتر شده است. به گفته فردین حشمتی با توجه به وضعیت آب و هوایی ریگان مار و عقرب گزیدگی اتفاق نادری در این منطقه نبوده و امکان درمان آن در شهرستان ریگان وجود دارد. به نحوی که امکانات رسیدگی اولیه در مراکز بهداشتی فراهم شده است و ادامه درمان در مرکز شهرستان ریگان و در صورت لزوم اعزام به شهرستانهای بم و کرمان امکان پذیر است. اما آنچه که اغلب حادثه ساز می شود اعتقاد مردم محلی به کشنده نبودن نیش عقرب و عدم مراجعه به مراکز درمانی است. در صورتیکه نیش عقرب قطعا برای کودکان مرگ آفرین بوده و نوعی عقرب به نام الماس حتی برای بزرگسالان می تواند خطر ساز باشد. موردی که اخیرا  متاسفانه منجر به مرگ شد. خانمی تقریبا ۳۰ ساله بود که بعد از دو روز از عقرب گزیدگی و پس از بروز علائمی به مراکز درمانی ریگان مراجعه کرد و علیرغم اعزام به بم  و کرمان متاسفانه جان خود را از دست داد.  حشمتی از مردم می خواهد با رعایت بهداشت و جمع آوری زباله ها مانع از پنهان شدن عقربها اطراف منزلشان شوند، حتما رختخواب‌های خود را کنترل کنند و از نبود عقرب مطمئن شوند. البته به نظر می رسد این حساسیت در مردم وجود داشته باشد. از مسئولین انتظار می رود با سمپاشی‌های مکرر عوارض این مسئله را کاهش دهند. حشمتی گفت موضوع سم پاشی را پیگیری می کند.

 حساسیت مردم پیامد افزایش امکانات بهداشتی

 محمد رحیمی معاون فرماندار ریگان هم می گوید ما سال گذشته گزارشی از هجوم عقرب‌ها نداشتیم اما

photo 2017 07 08 16 06 37
محمد رحیمی معاون فرماندار ریگان

امسال مواردی بوده که مردم به دفتر بنده مراجعه داشتند و از موضوع عقرب‌ها نگران بودند. رحیمی  افزایش دما را باعث این مسئله می داند. البته رحیمی بر این اعتقاد است که وجود عقرب و گزندگان این چنینی در منطقه ریگان طبیعی است اما اکنون با افزایش امکانات بهداشتی حساسیت مردم بیشتر شده است. معاون فرماندار ادامه داد که  روستاهای دور افتاده تر شهرستان ریگان بیشتر درگیر این مسئله هستند. رحیمی از مردم می خواهد به مراکز بهداشتی اطلاع دهند که سم پاشی صورت بگیرد.

در گزارش ایرنا در مورد هجوم عقربها به دمای ۵۴ درجه ای ریگان اشاره شده بود. میزان نوسانات دمای امسال ریگان  را از کارشناس  اداره هواشناسی کرمان پرسیدم.

۱/۹درجه امسال گرمتر از سال گذشته

به گفته زهرا نجفی در خرداد امسال  نسبت به سال گذشته ۱/۹ درجه سانتی گراد افزایش دما داشتیم. بدین صوررت که

photo 2017 07 08 16 19 39
زهرا نجفی کارشناس اداره هواشناسی

نجفی دمای  ۵۴ درجه ای ریگان را رد کرد و گفت: «آنچه که در زیر نور مستقیم آفتاب توسط دماسنج محاسبه می شود نمی تواند معرف دمای هوا باشد به دو دلیل اولا خود دماسنج مولد گرما می شود ثانیا درصد کمی از تابش‌های طول موج کوتاه خورشید بصورت مستقیم توسط مولکولهای هوا جذب می شوند و جو عمدتا مثل یک پنجره برای تابشهای خورشید عمل می کند. لذا آنچه باعث گرمایش هوا می شود عمدتا تابش‌های طول موج بلندی است که از زمین بازتاش می شود. اندازه گیری صحیح در ارتفاع دو متری و در محفظه اسکرین انجام می شود، اینکه مردم در آفتاب مستقیم دما را اندازه گیری می کنند یا با دماسنج خودرو اثر مستقیم آفتاب را میگیرند استاندارد نیست استاندارد سازمان هواشناسی جهانی می گوید که حتما دما سنج باید در یک محفظه باشد».

نجفی در این رابطه به شاخص دیگری بنام دمای سطح زمین اشاره کرد و گفت که در خرداد امسال  دمای

photo 2017 07 08 16 22 48
نمودار نوسان دمای ریگان

سطح زمین در ریگان به ۵۱/۴ درجه سانتیگراد رسید. به گفته وی افزایش کم سابقه دمای سطح زمین سبب هجوم عقرب ها شده است.

مناطق گرمسیری به دلیل شرایط اقلیمی همواره با مشکل مار و عقرب گزیدگی مواجه هستند. به گفته معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی جیرفت طی پنج سال گذشته پنج عقرب گزیدگی منجر به فوت در جنوب استان کرمان رخ داده، درحالی که از ابتدای امسال سه مورد مرگ بر اثر عقرب گزیدگی در استان کرمان در رسانه ها منتشر شده است. یک مورد کودک هشت ساله کهنوجی که به دلیل قصور پزشکی و نبود پادزهر عقرب گادیوم که به تازگی در کرمان مشاهده شده در گذشت، مورد بعد کودک سه ساله از اهالی روستای چاه زیارت فاریاب که در مسیر انتقال به کهنوج  جان خود را از دست داد سومین مورد هم زن جوانی که در همین گزارش به او اشاره شد بود که به علت مراجعه دیرهنگام در گذشت. این آمار ضرورت توجه ویژه مسئولین را گوشزد می کند.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=11872
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.