نرخ با سوادی در کشور به ۹۴.۷ درصد رسید

طبق اعلام سازمان نهضت سوادآموزی کشور نرخ با سوادی در کشور با رشد ۷.۱ درصدی نسبت به سال ۹۵، به ۹۴.۷ درصد رسید.

قبل از انقلاب نرخ با‌سوادی در ایران ۴۷.۵ درصد بود یعنی تقریبا نیمی از مردم ایران بی سواد بودنند که موجب تاسیس نهضت سوادآموزی به دستور امام خمینی(ره) در هفتم دی ۱۳۵۸، به منظور آموزش سواد به بازماندگان از تحصیل در سراسر کشور شد.

پس از تاسیس این نهضت درصد باسوادی از ۴۷.۵ درصد سال ۱۳۵۵ به ۸۷.۶ درصد در سال ۱۳۹۵ رسید.

بر اساس سرشماری سال 95، دو میلیون و 690  هزار بی‌سواد در کشور در گروه سنی ده تا 49 سال داشتیم که بیش از 600 هزار نفر آن‌ها از اتباع بیگانه هستند.

طبق اعلام این سازمان نرخ با سوادی با رشد ۷.۱ درصدی نسبت به سال ۱۳۹۵ به ۹۴.۷ درصد رسید.

به گفته رئیس سازمان نهضت سواد آموزی اختلاف نرخ سواد آموزی بین زنان و مردان از ۲۶ درصد به ۲.۶ درصد رسیده است.

معاون وزیر آموزش و پرورش اعلام کرد: در قبل از انقلاب درصد باسوادی بین شهرنشینان و روستانشینان زیاد بود اما امروز اختلاف باسوادی بین شهرنشینان و روستانشینان به 6.8 درصد رسیده است.

جمعیت بی‌سوادی مردم به کمتر از یک میلیون نفر رسیده است

رئیس سازمان نهضت سواد آموزی با اشاره به اینکه با اطمینان می‌گوییم جمعیت بی‌سوادی مردم براساس سامانه سوادآموزی کمتر از یک میلیون نفر است گفت: تمام تلاش خود را می‌کنیم که هر چه سریع ‌ تر شاهد پایان جشن بی‌سوادی در کشور باشیم.

محمدزاده با اشاره به اینکه در شرایط کرونایی نیز در نهضت سوادآموزی بیکار ننشسته‌ایم چرا که فعالیت‌ها با مدارس متفاوت است افزود: کار ما در نهضت سوادآموزی عرضه محور بوده و شناسایی و جذب بیسوادان در دستور کار است.

وی با بیان اینکه اولویت ما گروه سنی افراد 10 تا 49 سال است گفت: امید داریم در شرایط کرونا بتوانیم مؤثر باشیم و آموزش تلویزیونی نیز در حال انجام است.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=60996
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.