مرور روزنامه‌های صبح دوشنبه ۲۰ آبان ۹۸

روزنامه‌ها امروز بر سر سخنان جنجالی دیروز حسن‌روحانی در سفر به یزد، به 2 جبهه جناحی تقسیم شدند؛ اصول‌گرایان مخالف حرف‌های روحانی و به روش‌های گوناگون به رویارویی با او پرداخته‌اند و اصلاح‌طلبان اما از حرف‌ها و حمله‌های روحانی به ماجرای فساد اقتصادی سر ذوق آمده‌اند.

دیروز حسن‌روحانی در سفر استانی به یزد، در سخن‌رانی‌اش به چند پرونده فساد مالی بزرگ اشاره کرد و از قوه‌قضایی خواست تکلیف ‌آن‌ها را روشن کند؛ از پیداشدن یک حوزه نفتی تازه در خوزستان خبر داد و البته اعتراض‌های گروهی از جوانان اصول‌گرا در پای سخن‌رانی‌اش را نقد کرد.

شرق از توپ پر روحانی در میدان امیرچخماق یزد نوشته؛ آفتاب‌یزد، مخالفان سخن‌رانی روحانی را شماری خودسر خوانده و روحانی سپربلاهایی که آنان برای کشور تدارک‌ می‌کنند، خوانده و اعتماد نوشته در سخن‌رانی دیروز روحانی شمار اندکی که در اقلیت به رئیس‌جمهور اعتراض داشتند و اکثریت بزرگی با او هم‌راهی کردند.

اغلب روزنامه‌های اصلاح‌طلب خصوصا از حمله روحانی به بی‌حساب‌وکتاب‌ماندن برخی پرونده چندمیلیارددلاری استقبال کرده‌اند و آن‌را تیتر کرده‌اند؛ مانند تیتر یک ایران و شهروند، دو روزنامه دولتی، و نیز جمهوری‌اسلامی.

روحانی شاید دیروز اگر بابت شعارهای مداوم جوانان اصول‌‌گرای حاضر در میدان محل سخن‌رانی‌اش عصبانی نمی‌شد، چنین به صحرای فسادهای مالی نمی‌زد. اما اگر مخالفان بنا داشتند مخالفت‌های اقتصادی گروهی از مردم یزد را حین سخن‌رانی رئیس‌جمهور برجسته کنند ولی روحانی با مهارتی که در چنین لحظه‌‌هایی دارد، داد از فساد سر داد و حرف‌های جنجالی زد و حواس‌ها را از مخالفان پرت کرد.

d0db117606739df38af4f 4d0541aae9a41d14dcda4 abd81528 1 ec06028b9e551059dccd0 1e10d1223ffc33a692e14

2019 11 11 09.30.2500de2a46b889b6832b682

رسانه‌های اصول‌گرا که از در مخالفت با فرم و محتوای سخن‌رانی روحانی برآمده‌اند، ناچار شده‌اند هریک به وجه‌‌های گوناگون کاری‌که دیروز روحانی کرد، بپردازند.

جوان شعارهای اقتصادی دیروز مخالفان در هنگام‌ سخن‌رانی رئیس‌‌‌جمهور را حرف اصلی جوانان خوانده است. این روزنامه از روحانی انتقادکرده که چرا این شعارهای اقتصادی را صدای آمریکا می‌داند.

کیهان درست به همان بخشی از سخن‌رانی روحانی گیر داده که احتمالا خطاب‌اش کیهان و نویسندگان‌اش بوده است. روحانی از شماری بداخلاق که در روزنامه‌های‌شان می‌نویسند دولت ارزهای ۴۲۰۰تومانی را گم کرده است، انتقاد کرده بود. کیهان که همواره از همین موضع از دولت انتقاد کرده است، این حرف‌های روحانی را پاسخ داده و نوشته منتقدان هیچ‌‌‌‌گاه نگفتند دولت این ارزها را گم کرده؛ که گفتند این ارزها را بابت اموری نابه‌‌جا بر باد داده است.

کیهان همچنین نوشته البته دولت اعتبار گذرنامه ایرانی هم در جهان کاسته است. کیهان که کاهش اعتبار گذرنامه‌ ایرانی در دوره احمدی‌نژاد برای‌اش اهمیتی نداشت، کاهش اعتبار گذرنامه را به سازش و کوتاه ‌آمدن در برابر قدرت‌ها نسبت داده و نه جای‌گاه جهانی ایران.

اما صبح ‌نو و فرهیختگان معتقدند روحانی از سیاست ‌انتخاباتی میانه‌روها و اصلاح‌طلبان برای انتخابات مجلس رونمایی کرده است. به‌ اعتقاد آن‌ها حرف‌های جنجالی درباره فساد و اقتصاد، آغاز کارزار انتخاباتی اصلاح‌طلبان بود.

فرهیختگان به روحانی تکه انداخته که به جای سفر به منطقه‌های زلزله‌زده، به یزد رفته است تا به کارزار انتخاباتی‌اش و سخن‌رانی‌‌هایی با مدل انتخاباتی ادامه دهد.

صبح نو هم به طعنه او را رئیس ستاد انتخاباتی اصلاح‌طلبان خوانده است.

cdbe240828b3bbac5139b 075e0eb665fc82ca6be66 1661a9d146fca256a542c 21310645b0709dd5dd386روحانی یک جا گفت که با دادگاه‌های پرسروصدا سر مردم کلاه نمی‌‌رود و باید به سراغ دانه‌درشت‌های اقتصادی رفت و روزنامه وطن‌امروز بنابر همین حرف با تیتر “کلاه فریدونی”، هم به پرونده برادرش حسین فریدون که اصول‌گراها او را دانه‌درشت می خوانند اشاره کرده و هم طعنه رده که کلاه رئیس جمهور شدن روحانی یک بار سر مردم رفته است.

در روزهای آینده، خصوصا اگر قوه قضا به موضوع‌هایی که روحانی در یزد پیش کشید پاسخ‌ دهد، دعوا بر سر این سخن‌رانی دنباله خواهد داشت.

9f68a5d5b9d0966ffc50f

هفت‌ صبح با طعنه‌وکنایه از حرفه‌ای‌گری مارک ویلموتس بر سرپول قراردادش نوشته است. این روزنامه نوشته او حرفه‌ای ‌است‌که چون پول‌اش را نگرفته بود آن‌قدر در بازگشت به‌ایران معطل کرد تا پول‌اش را به‌حساب‌اش بریزند. این روزنامه ادامه داده است: حرفه‌ای‌ است و برای‌اش‌ مهم نیست که باخت به عراق چه تاثیرمهمی در سرنوشت ایران در راه جام‌جهانی دارد و چه اثری بر روحیه و سرخوردگی احتمالی مردم خواهد داشت. حرفه‌‌ای است و با وجود اشتباه‌های تاکتیکی‌ مهم‌اش در بازی با بحرین، با چهارپنج‌جلسه تمرین عادی و درحالی‌که لژیونرها هنوز به ایران نیامده‌اند، با خیال آسوده به دیدار عراق می‌‌رود.

این تکه و کنایه‌های هفت ‌صبح، ما را با حسرت به یاد شور و شر و جوشی که کارلوس کی‌روش برای هر بازی تیم‌ملی می‌خورد می‌اندازد.

28279ae19623f3ab0ab8c

دنیای‌اقتصاد بنابر یک پژوهش اقتصادی نوشته است نوسان شدید قیمت مسکن و جهش قیمت زمین در ۴۰سال اخیر در ایران، بیش‌تر از آن‌که به بازار ملک ربط داشته‌باشد، از سیاست‌های نادرست اقتصاد کلان و در نتیجه آن، از گرایش سنتی خانوارها به سرمایه‌گذاری در بازار ملک به منظور «پناه گرفتن» در مقابل تورم بالا ریشه گرفته است.

fedbcb4d92b99ff963551

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=37547
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.