مرور روزنامه‌های صبح سه‌شنبه ۱۶ مهر ۹۸

ماجرای قطع یارانه داراها این‌روزها خبرساز است؛ از آن‌هایی‌شان که راضی‌نمی‌شوند این چندرغاز کمک‌دولتی را نگیرند تا روش‌های شناختن داراها… امروز این ماجرا در روزنامه‌های کشور داغ است و گویی همه روزنامه‌ها مشتاق‌اند زودتر یارانه مرفهان قطع شود.

روزنامه ‌‌ایران، روزنامه‌ دولت، گفته دیروز در جلسه غیرعلنی مجلس نمایندگان همه‌ دستگاه‌های دولتی مرتبط و متخصصان‌شان و حتی جانشین فرمانده سپاه هم حاضر بوده تا درباره یارانه‌های پیدا و پنهان گفت‌وگو شود.

اما به‌نوشته این روزنامه این جلسه خروجی خاصی نداشته و رئیس‌مجلس گفته هر تصمیمی قرار است برای یارانه‌ها گرفته شود در بودجه سال آینده اعمال می‌شود.

به گزارش روزآروز، از میان متخصصان اقتصاد که با روزنامه ‌دولت درباره اصلاح یارانه‌های پنهان یا اصلاح قیمت انرژی حرف‌زده‌اند، علی ‌دینی ترکمانی گفته اصلاح یارانه‌ها باید در شرایط تعادل اقتصاد و ارتباط‌اش با اقتصاد جهانی روی دهد نه الان.

دینی ترکمانی به ایران گفته وقتی فاصله قیمت میان انرژی درایران با کشورهای همسایه‌اش به‌خاطر تورم و افزایش مداوم نرخ ارز در ایران است، هرچه قیمت انرژی را اصلاح‌کنی باز ارزان‌تر از قیمت انرژی درکشورهای هم‌سایه است.

روزنامه جوان، روزنامه نزدیک‌به سپاه پاسداران، اما ازقول علی لاریجانی، رئیس‌مجلس، نوشته قراربود در جلسه غیرعلنی دیروز مجلس، چهار وزیر دولت حاضر باشند اما به‌جای آن‌ها، مدیرانی از وزارت‌خانه‌ها آمده‌ بودند.

لاریجانی گفته این کار وزیران بی‌احترامی به مجلس بوده. و جوان هم از این کار دولتی‌ها نتیجه‌گرفته که برای آن‌ها صرفه‌جویی و بهینه‌ کردن چندهزارمیلیاردی یارانه‌ها اهمیت ندارد.

این روزنامه یادآوری کرده که دولتی‌ها اخیرا گفته‌اند ادامه حذف یارانه دهک‌های پردرآمد، به سال آینده موکول می‌شود.

جام‌جم هم ۲۵ نکته که آن‌ها را عجیب خوانده از ماجراهای حذف یارانه‌های ثروت‌مندان گردآورده.

از جمله مدیری دولتی‌ که به حذف یارانه‌اش اعتراض دارد؛ آموزگار بازنشسته‌ای که تراکنش میلیاردی داشته اما به‌ بهانه بازنشستگی از حذف یارانه‌اش شاکی بوده و…

جام‌جم نوشته ثروت‌مندان می‌ترسند از فهرست یارانه‌‌ها حذف شوند چون بیم آن را دارند، که دولت‌ها آن‌ها از خدمت‌های دولتی بیش‌تر محروم کنند.

می‌بینید که میل به حذف یارانه‌ها یا اصلاح آن‌چه یارانه پنهان به ثروت‌مندان خوانده می‌شود؛ مثلا بنزین ارزان، در روزنامه‌های هردو جناح یک‌سان است.

به‌ندرت این روزنامه صدایی در مخالفت با حذف یا کاهش یا شیوه کنونی اصلاح یارانه‌ها منتشر می‌کنند.

c4a23f7114510a872d9ba 18db76f191a21ca12b4da

9ad70c74f3839db5c0913

شرق از قول سعید حجاریان نوشته الآن سیاست کشور صحنه رقابت‌ کسانی ‌است‌ که آن‌ها را تفریطی‌ها نامیده. حجاریان از احتیاط سیاسی بیش‌از اندازه رئیس‌جمهور انتقاد کرده و گفته محافظه‌کاری و مصلحت‌اندیشی اندازه‌ای دارد و حالا دیگر دست روحانی دربرابر رقیبان‌اش بالا است.

179a8ae91318791b69d55

روزنامه جوان، از عباس‌عبدی و عمادباقی انتقاد کرده به این‌دلیل‌که گفته‌‌اند ظهور پدیده‌هایی مثل «تتلو» با این همه هوادار و رفتاری ضد ارزش‌های دینی و فرهنگی حاکم بر کشور، به‌سبب سیاست‌ها و رفتارهای دست‌گاه‌های فرهنگی نظام در ۴۰ سال اخیر است.

جوان گفته این دو جامعه‌شناس اصلاح‌طلب به این دلیل این حرف را می‌زنند که تتلو در انتخابات پیشین با نامزد اصول‌گراها عکس گرفت؛ ورنه درباره سلبریتی‌هایی که به‌سود اصلاح‌طلبان موضع می‌گیرند و سبک‌اسلامی ضددینی دارند، حرفی نمی‌زنند.

79445367c49f301e5ca98

هفت‌صبح نوشته که برای گرفتن تیک‌آبی در کنار نام افراد در شبکه‌های اجتماعی که نشان اورجینال بودن یک اکانت افراد مشهور است، باید ۴۰۰میلیون‌تومان برای دوسال پرداخت!

d90bb1f31547c2d685621

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=36147
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.