انصرف ۲۲ نماینده از استیضاح فاطمی امین


ماجرای خودروهای شاسی بلندِ روز استیضاح فاطمی امین چه بود؟

علیرضا بیگی، نماینده تبریز مدعی شد که در جریان منتفی شدن استیضاح قبلی فاطمی امین ۷۰ خودرو شاسی بلند در اختیار مجلس قرار گرفته است.

به گزارش کرمان نو، علیرضا بیگی، نماینده تبریز مدعی شد که در جریان منتفی شدن استیضاح قبلی فاطمی امین ۷۰ خودرو شاسی بلند در اختیار مجلس قرار گرفته است. ادعایی که البته وزیر صمت زیر بارش نرفت و بعد هم روابط عمومی این وزارتخانه در جوابیه‌ای آن را تکذیب کرد. با این حال طبق گفته‌های بیگی که اتفاقا نام او در شمار امضا کنندگان طرح استیضاح فاطمی امین نیست، دریافت امتیاز از وزرا به هنگام مطرح شدن استیضاح موضوعی است که در مجلس میان برخی از نمایندگان به یک سنت بدل شده و امتیازات داده شده در جریان منتفی شدن استیضاح قبلی صرف ماشین نبوده است.

طبق گفته‌های بیگی، قریب به ۷۰ تا ۷۵ دستگاه خودرو در اختیار نمایندگان مجلس قرار گرفته است. موضوعی که او از هیات رئیسه مجلس خواسته تا تکلیف و ارتباطشان را با موضوع استیضاح نمایندگان روشن کند. اینکه نمایندگان امتیاز می‌گیرند و از استیضاح وزرا کوتاه می‌آیند، پیش‌تر هم از سمت نماینده دیگری در مجلس عنوان شده بود. ۲ ماه قبل در اسفند ۱۴۰۱ عباس جهانگیرزاده، نماینده پارس‌آباد هم روی این موضوع دست گذاشته و گفته بود: « وقتی بحث استیضاح و استفاده از اهرم‌های نظارتی مجلس پیش می‌آید، دولت لابی‌گری‌هایش را فعال می‌کند و بعد از آن، افرادی که لابی می‌کنند به جان نماینده‌ها می‌افتند و در جواب می‌گویند وضعیت کشور این است و آن است و پاسخ قانع کننده‌ای برای ما و مردم نمی‌آورند. در این لابی‌گری‌ها امتیازات خوبی به نمایندگان داده می‌شود و برخی نمایندگان هم بالطبع استیضاح خودشان را پس می‌گیرند»
اگر چه جهانگیرزاده اشاره‌ای به طور خاص به استیضاح فاطمی امین نکرده بود اما با توجه به صحبت‌های فعلی بیگی، به نظر می‌رسد که سخنان قبلی نماینده پارس‌آباد هم بی‌ربط به منتفی شدن استیضاح قبلی وزیر صمت نباشد. هر چند که طبق گفته بیگی، این سنت از گذشته در مجلس وجود داشته که هنگام مطرح شدن موضوع استیضاح، یک آدم‌هایی با بهانه‌های مختلف و وجه‌المصالحه قرار دادن وظیفه نظارتی مجلس به امتیازاتی دست پیدا می‌کنند .

انصرف ۲۲ نماینده از استیضاح فاطمی امین

۲ روز قبل با وجود آنکه استیضاح فاطمی امین در سامانه مجلس بارگذاری شده بود، نایب‌رییس کمیسیون صنایع از انصراف ۲۲ نفر از نمایندگان برای استیضاح وزیر صمت خبر داد. موضوعی که عملا وجاهت قانونی ندارد.
نزدیک به یکسال از کلید خوردن استیضاح وزیر صمت می‌گذرد، استیضاحی که اگر چه امضاهای آن به‌حد نصاب رسیده بود، ولی در راستای همان یک‌دست بودن مجلس و دولت با وساطت موثران مجلس نمایندگان دوماه به فاطمی امین فرصت دادند. فاطمی امین خوش‌شانس بود و موعد ۲ ماهه با ناآرامی‌های اواخر شهریور مقارن شد. پس از پایان ناآرامی‌ها، مجددا به‌صورت پراکنده حرف و حدیث‌های استیضاح وی به‌گوش می‌رسید که هیچ کدام به نتیجه نرسید. برخی هیات رییسه را مسئول می‌دانستند. می‌گفتند هیات رییسه با عدم اعلام وصول استیضاح‌ها، اهمال‌کاری می‌کند و دلیل آن را نیز رایزنی و لابی‌گری وزیر با نمایندگان ذکر می‌کردند.
با همه این اوصاف نمایندگان مجددا استیضاح وزیر صمت را مطرح کردند و با حدود ۴۵ امضاء اعلام وصول آن را از هیات رییسه گرفتند. این بار اما فاطمی امین لایحه ۲ فوریتی واردات خودروهای کارکرده را چند روز مانده به استیضاح روکرد.
لایحه‌ای که به نظر می‌رسد پشت این ایده اهداف سیاسی پنهان باشد. وزیر تلاش می‌کند با پیش کشیدن بحث واردات خودروهای کارکرده به نوعی نمایندگان را با خود همراه کند. حال آنکه کمال حسین‌پور نماینده مردم سردشت و پیرانشهر سخنان رهبری در عید فطر درباره همکاری قوای سه گانه را دستاویزی قرار داده تا با توسل به آن فاطمی امین را از زیر تیغ استیضاح برهاند. از همین رو، در اظهاراتی عنوان کرد که استیضاح وزیر صمت با توجه به صحبت‌های اخیر رهبری منتفی است.
احمد علیرضابیگی،‌ درباره این‌که پس از سخنان رهبری در خطبه‌های نماز عید فطر درخصوص همدلی قوا عده‌ای، این سخنان را مبنای از دستور خارج کردن استیضاح وزیر صمت قرار داده و عده‌ای دیگر مطرح می‌کنند سخنان رهبری به معنای عدم ایفای نقش نظارتی و قانونی نمایندگان نیست، گفته است که بر این باور است که آن‌چه‌ رهبری فرمودند تعارضی با وظیفه نظارتی مجلس ندارد و بنا بر تعطیل شدن وظیفه نظارتی نخواهد بود.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=103593
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.