استاندار کرمان هشدار داد


احتمال وقوع بارش ۲۸۰ میلیمتری در کوه‌های جبالبارز/شهرهای پایین دست این کوه‌ها در خطر سیلاب

استاندار کرمان هشدار داد: طبق پیش‌بینی‌های هواشناسی کشور احتمال بارش ۲۸۰ میلیمتری در کوه‌های جبالبارز وجود دارد و اگر مدیریت نکنیم سیلاب کل آن مناطق دربر می‌گیرد و کل دشت رودبار با دو شهر و روستاهای آن زیر آب می‌رود.

به گزارش کرمان نو به نقل از ایسنا، علی زینی‌وند صبح امروز ۲۶ دی‌ماه در جلسه ستاد مدیریت بحران استان کرمان با یادآوری سیل های دو سال قبل گفت: با توجه به‌ پیش بینی های سازمان هواشناسی و گزارشات واصله مناطق حبالبارزه، عنبررآباد، رودبار، زهکلوت و حوزه بم بخصوص مناطق زیردست سد نسا در آماده باش کامل باشند.

وی با اشاره به بارش های سامانه قبل و بحران های که در برخی مناطق کشور ایجاد کرد، افزود: سامانه بارشی قیل در برخی مناطق حدود ۲۶۰ میلیمتر بارش داشت اما با توجه به همت همه دستگاه ها و ارگان ها توانستیم به خوبی بحران را بدون تلفات جانی و کمترین خسارت مدیریت کنیم.

استاندار کرمان تاکید کرد: اگر مداخله صورت نگیرد بارش ها می توانند خسارات جبران ناپذیری به بار بیاورند.

زینی وند با تاکید اینکه هشدارها جدی هستند، تصریح کرد: باید همه امکانات دولتی و خصوصی در اختیار مدیریت بحران قرار دهید و فرمانداران با تنظیم صورتجلسه و صادر کردن فاکتور امکانات بخش خصوصی در اختیار گیرید و در زمان بحران اجازه و اختیار نداریم، وجود ندارد و فرمانداران از اختیارات قانونی خود استفاده کنند.

وی حفظ جان مردم، سپس خانه و بعد کشاورزی مردم را به ترتیب اولویت های اصلی استان برشمرد و اظهار کرد: سابقه بارش ۲۸۰ میلیمتر در کوه های جبالبارز در سال های اخیر تصور نمی کنم، داشته باشیم.

استاندار کرمان افزود: با توجه با بارش های هفته هلی قبل و همچنین باتلاقی بودن برخی از دشت هل استان لذا اکنون بارش ۱۰۰ میلیمتر می تواند به اندازه بارش ۲۰۰ میلیمتر خطرناک باشد.

وی خطاب به فرمانداران گفت: مردم را از بستر رودخانه ها تخلیه کنید و وقتی خطر جدی باشد همه چیز حاکمیتی و دستوری است.

زینی‌وند تاکید کرد: امشب و سه شنبه خطر داریم و با اتخاذ تدابیر لازم خسارت را به حداقل برسانید و شرق استان و جنوب در آماده باش کامل باشند.

وی تاکید کرد: فرمانداران رودبار جنوب، عنبرآباد، جیرفت، بم، ریگان و نرماشیر میزان آمادگی خود در مواجه با بارش های سیل آسا را بررسی کنند و فرض کنید بارش ۲۸۰ میلیمتر اتفاق می افتاد بنابراین هیچ کس غافلگیر نشود و جان هیچ کس از دست نرود و بدانید هیچ توجیهی از مدیران پذیرفته نخواهد شد.

استاندار کرمان ضمن تشکر از ارتش و دستگاه ها در اایروبی رودخانه ها و دفع خطرات زیادی که سامانه بارشی قبلی می توانست به بار آرد و در ادامه با اشاره به تخصیص ۵۰ میلیارد تومان علی الحساب به استان های سیل زده، اظهار کرد: در سطح ملی باید فکری برای جبران خسارات بلایای طبیعی کنند تا خسارات و آسیب ها در کمترین زمان جبران شوند.

وی تاکید کرد: اگر هزینه ها را در آبخیزداری، آبخوان داری و لایروبی رودخانه ها صرف کنیم می توانیم مشکل فرسایش خاک، ذخایر آب حل و کشاورزی و جان مردم را نیز حفظ کنیم.

وی با اشاره به خسارت هلی سیل های اخیر به لوازم منزل و تلف شدن دام ها در برخی مناطق استان تاکید کرد: اثاثیه و احشام مردم باید ظرف همین هفته تامین شود و پول آن را نهادها تامین کرده اند. فرمانداران ویژه برای برآورد خسارات وقت بگذارند تا در این هفته خسارات سیل قبلی جبران کنیم.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=83482
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.