استاندار کرمان: فرمانداران برای سخت‌ترین شرایط بروز سیلاب آماده شوند

استاندار کرمان با اشاره به پیش‌بینی سیلاب طی روزهای آینده در برخی مناطق این استان گفت: فرمانداران و مدیران خودشان را برای سخت‌ترین شرایط بروز سیلاب آماده کنند و هیچ روزنه نفوذی در حوزه فعالیت آنان وجود نداشته باشد که مورد مراقبت قرار نگرفته باشد تا دچار خسارت جبران ناپذیری نشویم.

به گزارش کرمان نو به نقل از ایرنا، علی زینی وند روز چهارشنبه در نشست ستاد مدیریت بحران استان کرمان در استانداری افزود: مسئولان و فرمانداران اطلاعات را از منابع پراکنده دریافت نکنند و در این زمینه اطلاعات از طریق مرجعی مشخص دنبال شود.

وی اظهار داشت: با توجه به تجربه سیل سال ۹۸ غرب کشور و سیل سال ۹۹ که استان های کرمان، سیستان و هرمزگان را تحت تاثیر قرار داد، مردم از هشدارها هراس دارند و احساسشان این است که مقدار سیل بیش از هشدارهای اعلام شده است لذا باید اطلاع رسانی به گونه ای باشد که مردم دچار تشویش و نگرانی نشوند.

استاندار کرمان گفت: پیش بینی‌ها اطلاعاتی در اختیار ما می گذارند اما ممکن است سیلاب بسیار کمتر و یا بیشتر از پیش بینی اتفاق بیافتد که تجربه سلاب سال ۹۸ و ۹۹ به همین نحو بود و مدیران انتظار حادثه بیشتر از پیش بینی را داشته و خود را برای آن آماده کنند.

وی با اشاره به ماده ۱۵ و ۱۸ قانون مدیریت بحران تصریح کرد: طبق این قانون تجهیزات تحت فرمان ستاد مدیریت بحران قرار می گیرد و این قوانین دست مدیران را باز گذاشته تا هنگام بحران هزینه کنند اما حین بحران وقت چرتکه انداختن نیست و باید بسیج تمامی امکانات را داشته باشیم.

زینی وند افزود: همه‌ مسئولیت‌ها تحت فرمان فرمانداران به عنوان رئیس ستاد بحران شهرستان‌ها است اما زمانی که حادثه از کنترل خارج شود باید شهرستان های همجوار و استان به کمک منطقه آسیب دیده بروند.

وی تاکید کرد: فرمانداران مسئولیت پیشگیری و مهار بحران را برعهده دارند لذا به خوبی حوزه ماموریت خود را رصد کنند و آمادگی کامل داشته باشند و دستگاه‌های اجرایی موظفند در اختیار فرمانداران باشد که خلاف آن تخطی از قانون است.

استاندار کرمان با بیان اینکه دست فرمانداران و دستگاه های اجرایی براساس قانون باز است و در این بخش نیاز به هماهنگی با دستگاه های نظارتی وجود ندارد تاکید کرد: اعضای ستاد بحران استان و شهرستان ها با ورود سامانه بارشی به این استان از امروز تا سه شنبه هفته آینده حق خروج از حوزه ماموریتشان را ندارند.

وی تصریح کرد: پهنه بندی راهداری بین همه دستگاه‌ها صورت گیرد، امکانات احصا شود و اولویت دستگاه های دولتی اگر کفایت نکرد از تجهیزات بخش خصوصی استفاده شود.

زینی وند افزود: بارش‌ها ممکن است نقطه ای اتفاق بیفتد لذا دهیاران آمادگی لازم را داشته باشند، با کمک ارتش و ستاد بحران و هماهنگی معاونت عمرانی استانداری سیل بند و لایروبی انجام شده اما لازم است یکبار دیگر موارد مرور شود و مسئولان آمادگی لازم را در این زمینه داشته باشند.

وی با اشاره به رسیدگی ستاد بحران به شهرستان های جنوبی استان کرمان گفت: زمان اجازه نداد وضعیت شهرستان های بافت و ارزوییه را در برابر سیلاب مرور کنیم، اما لازم است فرمانداران این مناطق آمادگی لازم را داشته باشند.

استاندار کرمان ادامه داد: همچنین در این مدت ورود زوار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی را نیز به استان کرمان داریم که راهداری و پلیس راه مسیرها و خودروها را مراقبت کنند، ضمن آنکه به تک تک عشایر شمال و جنوب این استان نیز اطلاع رسانی شود تا آسیبی در سیل پیش بینی شده نبینند.

وی بیان داشت: جان انسان ها برای ما بسیار مهم و اولویت نخست است و اگر اتفاقی بیفتد در شان نظام جمهوری اسلامی نیست.

زینی وند افزود: ستاد بحران در ارتش و سپاه نیز تشکیل شده و سازمان های جهاد کشاورزی شمال و جنوب استان کرمان موارد مراقبت از کشت و کار کشاورزان را مد نظر داشته باشد و اگر بارندگی نیز اتفاق نیفتاد مشکلی پیش نخواهد آمد.

وی اضافه کرد: نشست هماهنگی در شهرستان های استان کرمان برگزار شود تا دستگاه های اجرایی در زمان بحران مشکلی نداشته باشند و بر این اساس امکانات و زیرساخت های ضروری را به شهرستان ها برسانیم تا حین بحران غافلگیر نشویم.

تشریح وضعیت هواشناسی کرمان

مدیرکل هواشناسی استان کرمان نیز در این نشست گفت: میانگین بارش سال زراعی جاری تاکنون ۹.۳ میلیمتر ثبت شده که در مدت مشابه سال قبل و بلندمدت به ترتیب ۲۵ و ۲۶ میلیمتر بوده است.

تورج جدیدی ادامه داد: میزان بارش ها در استان کرمان نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود ۶۳ درصد و نسبت به آمار بلند مدت ۶۴ درصد کاهش داشته است.

وی ادامه داد: تا امروز در بین ایستگاه های استان کرمان بیشترین بارش در شهرستان کوهبنان با ۱۹.۶ میلیمتر و کمترین آن در فهرج و ریگان ثبت شده است و در شهر کرمان ۱۰.۸ بارندگی ثبت شده که حدود ۱۴ میلیمتر نسبت به مدت مشابه سال قبل و نسبت به بلند مدت مشابه هشت میلیمتر کاهش بارندگی داریم.

جدیدی گفت: استان کرمان تا امروز حدودا ۶.۸ درصد از بارش یکسال آب زراعی را دریافت کرده و متاسفانه تا پایان بهمن حدود ۸۹ درصد از مساحت این استان تحت تاثیر خشکسالی های خفیف و شدید قرار دارد و دمای استان ۰.۹ درجه تا آبان ماه کاهش داشته است.

وی یادآور شد: سامانه بارشی که از امروز وارد استان کرمان می شود یک سیستم سودانی است که در منطقه شکل گرفته و استان های سیستان و بلوچستان، هرمزگان، فارس و بوشهر را تحت تاثیر قرار می دهد که سامانه بسیار فعالی است.

وی ادامه داد: از آخر وقت امروز چهارشنبه بارندگی ها در کرمان آغاز می شود و پیک بارش ها برای روزهای یکشنبه، دوشنبه و سه شنبه خواهد بود که بیشتر مناطق این استان خود را نشان خواهد داد.

مدیرکل هواشناسی کرمان افزود: در برخی مناطق این استان میزان بارندگی از ۱۰۰ میلیمتر بیشتر خواهد بود و مناطق جنوبی بیشترین حجم بارش تجمیعی حدود ۱۱۰ میلیمتر و بیشترین حجم بارش تجمیعی در غرب کرمان بین ۶۰ تا ۷۰ میلیمتر و برای شمال استان ۲۰ تا ۳۵ پیش بینی شده است.

حمیدرضا رشیدی نژاد رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمان نیز گفت: مکانی برای استقرار تیم های امدادی در شهر کرمان در زمان بروز بحران نداریم و باید با همکاری دستگاه های اجرایی این مکان احداث شود.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=82414
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.