توفان کار ناتمام سرما را در رودبار جنوب تمام کرد

پس از سرمازدگی محصولات کشاورزی در شهرستان رودبار جنوب توفان 80 درصد مزارع کشاورزی این منطقه را از بین برد.

توفان شن رودبارجنوب را درنوردید و زحمات کشاورزان این منطقه را زیر خروارها شن دفن کرد.

رودبار جنوب از دیرباز به عنوان آفریقای ایران معروف است و همین مساله باعث شده تا کشاورزان مستضعف این منطقه قادر به تغییر روش الگوی کشت از شیوه سنتی به صنعتی نباشند و همین دلیل شده بر خسارات بیشتر. سرما، باد و…هرکدام به نحوی خنجر خود را در پهلوی صنعت کشاورزی منطقه می زنند.

هنوز خسارت سرمازدگی را نداده اند

فرماندار رودبارجنوب می گوید: « روز گذشته شاهد توفان شدیدی در منطقه بودیم که متاسفانه خسارت شدیدی به کشاورزان زد.»

قانعی افزود:« طبق برآورد کارشناسان، توفان بیش از 200 میلیارد تومان خسارت به کشاورزان جازموریان زده است و کانون این توفان نیز در منطقه زهکلوت بود.»

وی اضافه کرد: « هنوز کشاورزان ما از مصیبت سرمازدگی کمر راست نکرده بودند که توفان ضربه بدتری به آنها زد.»

قانعی تاکید کرد: «هنوز اعتبارات مورد نیاز برای جبران خسارت سیل سال گذشته به کشاورزان خسارت دیده پرداخت نشده و این خود جای تاسف دارد.»

فرماندار رودبار همچنین از قطع برق در برخی از روستاهای منطقه خبر داد و افزود: « راه های مسدود روستاهای خسارت دیده بازگشایی شده و مشکل قطعی برق 22 نیز رفع شده است فقط دو سه روستا هنوز درگیر قطعی برق هستند که بزودی این مشکل نیز رفع می شود.»

این مسوول گفت: « توفان 80 درصد محصولات جالیزی را در این شهرستان از بین برده است.»

نهال کاری های رها شده در رودبار جنوب می توانست سپر بلای کشاورزان شود

یکی از کشاورزان این شهرستان به« کرمان نو» می گوید: « نمی دانید با چه مشقتی هزینه سم، کود، پلاستیک، بذر و … را تهیه کرده ام حالا من مانده ام و دنیایی از رنج، قلبم درد می کند خودکشی هم نکنیم این همه درد پی در پی ما را می کشد.

او می گوید همه ما بریده ایم، بلایای طبیعی را که نمی توانیم مهار کنیم از سویی وعده های مسوولان هم بیشتر از آن که مرهم باشد داغی است بر دل رنجدیده مان.»

سهرابی افزود: « خیلی ها طلای زن و بچه شان را فروختند، برخی هم وام گرفتند و بدهکارند حالا هم نه راه پس دارند و نه راه پیش.»

وی اضافه کرد: « مگر مسوولان نمی دانند که این منطقه دیگر مثل سابق نیست و منشا ریزگردها و توفان شن است پس چرا کار نمی کنند تا خسارت نبینیم.»

وی ادامه داد: « نهال کاری هم کرده اند تا مثلا از ورود شن به منطقه جلوگیری شود اما انگار این ها فقط مانوری برای تهیه خبر و خودنمایی مسوولان منابع طبیعی و … بود چون دیگر کسی از این نهال ها نگهداری نکرد و رها شدند شاید اگر به این نهال ها رسیدگی می شد الان بار این خسارت کمتر بود شاید هم هیچ خسارتی نمی دیدیم.»

سهرابی تصریح کرد: « شغل آبا و اجدادی ما کشاورزی است، اینجا منطقه ای دورافتاده و محروم است که هیچ صنعت و کارخانه ای ندارد جوانانمان یا کشاورزند یا گازوییل کش که آنها هم یا ورشکسته می شوند یا در جاده ها زنده زنده می سوزند و جنازه شان هم به خانه برنمی گردد.»

این کشاورزی رودباری تاکید کرد: « چه کسی بر ما مرثیه می خواند؟ ما از یاد رفته ایم و مسوولان در خواب به سر می برند. این حادثه اولین بار نیست رخ می دهد و قطعا آخرین بار نیز نخواهد بود.»

وی ادامه داد: « تا دیروز کشاورز بودیم از فردا چه شغلی داشته باشیم خدا داند؟ نمی دانم مهاجرت کنیم یا قاچاقچی و اشرار شویم و سر گردنه ببندیم آخر چرا کسی صدای ما را نمی شنود؟ چرا وزیر جهاد کشاورزی به استان کرمان آمد اما به ما سر نزد؟ مگر ما جزو این کشور و این استان نیستیم؟»

قانعی یادآور شد:« سرما نیز چندی قبل 150 میلیارد تومان به کشاورزی این شهرستان خسارت زده بود که هنوز جبران نشده است.»

کمبود بودجه منابع طبیعی جنوب برای مقابله با توفان شن

مدیرکل منابع طبیعی جنوب استان نیز در خصوص رها شدن نهال کاری های منطقه رودبار جنوب که با هدف جلوگیری از خسارات توفان شن در این شهرستان اجرا شده اند به «کرمان نو» گفت: « هیچ پروژه ای در این شهرستان رها نشده است و فقط پیمانکار یکی از پروژه های نهال کاری با پیش کشیدن برخی بحث های سیاسی باعث به وجود آمدن تنش ها و شایعاتی در منطقه شدند.»

حمزه احمدی افزود :« فردی که اقدام به انتشار برخی عکس ها و …در این خصوص کرده بود فقط به دلیل منافع شخصی و تعیین پیمانکار این کار را کرد که این مشکل هم اکنون حل شده است. وگرنه پروژه در حال اجراست و متوقف نشده است.»

احمدی ادامه داد: « اکنون فصل خزان است و کنارهای 30 – 40 ساله نیز خشک شده اند نهال های ما که دیگر دو سه ساله هستند و تکلیف شان روشن است.»

وی تصریح کرد: « پروژه های ما سه تا پنج ساله هستند و در فصل زمستان نیز میزان آبدهی کم یا قطع می شود تا نهال ها بتوانند مقاوم شوند.»

مدیرکل منابع طبیعی جنوب کرمان افزود: « وقوع توفان در این منطقه امری طبیعی است زیرا شرایط اقلیمی دست کسی نیست. روزگاری جازموریان منبع علوفه کشور بوده و اکنون منبع تولید ریزگرد در کشور است که این نیز دلایل خاص خودش را دارد.»

احمدی گفت: « تغییرات اقلیمی و وجود چاه های غیرمجاز دست به دست هم داده تا این اتفاق ها بیفتد، اکنون اولویت ما رودبار جنوب است. هرچند اعتبارات مالی ما اندک است و پول زیادی برای مقابله با این حوادث نیاز داریم.»

با وجود تلاش زیاد برای برقراری ارتباط با شکرالهی نماینده مردم پنج شهرستان جنوبی وی پاسخ تماس ها و پیامک های خبرنگار «کرمان نو» را نداد.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=62993
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.