داغ خرما بر دل نخلستان‌های شرق استان

به گفته نماینده مردم شرق استان در مجلس، 70درصد خرمای بعضی باغات شرق، به دلیل ناباروری و همچنین خشکیدگی خوشه خرما خسارت دیده‌اند.

پس از این که خبری مبنی بر نابودی 70 درصدی خرمای باغات شرق استان از پایگاه خبری دیار نخل منتشر شد به سراغ نماینده مردم شرق رفتیم. نیکزادی به ما اعلام کرد خرمای سال جاری در دو مرحله دچار خسارت شده اند، یکی به دلیل ناباروری و همچنین خشکیدگی خوشه، خرمای بسیاری از باغات شرق از 20 تا 70 درصد خسارت دیده اند.

نیکزادی یادآور شد: متاسفانه بسیاری از باغداران شرق به دلیل عملکرد نامناسب بیمه در سال‌های گذشته، محصول خود را بیمه نکرده‌اند به همین دلیل ستاد بحران، وزارت جهاد کشاورزی و هم بیمه باید به این موضوع ورود کنند تا خسارات کشاورزان جبران شود. در مجموع امسال، وضعیت کشاورزان شرق مناسب نیست و نیاز دارد دولت به آن ها کمک کند.

به گفته این نماینده: چون امسال محصول خرما کم است، انتظار بر این است که قیمت هم بالا باشد، در هرصورت قیمت محصول تابع عرضه و تقاضا است.

نیکزادی در خصوص صادرات خرما هم گفت این میزان خسارت قطعا روی صادرات تاثیر دارد،صادرات خرما  در سال گذشته حدود 100هزار تن بود و عمده محصولاتی که مصرف آن در کشور کمتر بود صادر شد.

نماینده شرق ضمن اعلام این موضوع که هنوز برای عارضه خشکیدگی خرما دلیل مشخصی ارائه نشده است ادامه داد: به نظر من دو عامل می تواند در این مساله تاثیرگذار باشد یکی، مدیریت، و دیگر عوامل طبیعی. گرمای بیش از حد و رطوبت می تواند باعث خسارت به محصول شده باشد. از لحاظ مدیریتی هم مدیریت آب، کوددهی، غذای خوشه و … مطرح است. در ضمن هنوز مرکز تحقیقات جهاد کشاورزی نتوانسته دلیل اصلی آن را پیدا کند. متاسفانه مرکز تحقیقات کشاورزی خاص برای خرما در بم وجود ندارد. نیاز است برای آفات، بیماری‌ها، خواص و … مرکز تحقیقات‌های خرما ایجاد شود، هرچند پیگیری‌هایی انجام شده اما به نتیجه نرسیده است.

نتیجه تماس‌های مکرر کرمان نو به جهاد کشاورزی
لازم به ذکر است پس از تماس های مکرر ما با جهاد کشاورزی بم، بالاخره روابط عمومی این نهاد در استان، از زبان خاک پور نماینده جهاد کشاورزی به ما اعلام کرد: بیش از نیمی از خرمای بم به دلیل خشکیدگی خوشه خسارت دیده است.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=31883
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.