خطر افزایش مصرف ماری جوانا در بین نوجوانان

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان کرمان گفت: ۱۸ درصد وقوع قتل در جنوب و ۱۷ درصد قتل در شرق استان طی ۴ ماهه امسال نسبت به مدت مشابه پارسال کاهش داشته ایم.

معاون پژوهشی مرکز تحقیقات علوم اعصاب دانشگاه علوم پزشکی کرمان نسبت به مصرف ماری جوانا دربین نوجوانان هشدار داد.

محمد شعبانی، معاون پژوهشی مرکز تحقیقات علوم اعصاب دانشگاه علوم پزشکیکرمان در سی و سومین نشست علمی که با حضور درمانگران اعتیاد برگزار شد درباره افزایش مصرف ماری جوانا در بین نوجوانان هشدار داد و گفت:روند درمان اعتیاد به هر نوع ماده‌ای هزینه‌های زیادی بر دست سیستم درمانی کشور می‌گذارد و آسیب‌های بسیاری به شخص مصرف کننده مواد مخدر وارد می‌کند.

او افزود: بخشی از این آسیب‌ها جبران ناپذیر هستند و اثرات مخرب آن تا آخر عمر در فرد مشاهده می‌شود، به خصوص اگر اعتیاد از سن کودکی و نوجوانی آغاز شود آسیب‌های جبران ناپذیر بیشتری به جسم و آینده اجتماعی فرد وارد می‌کند.

او تصریح کرد: نتیجه تحقیقی در دانشگاه “مونترال” کانادا، نشان می‌دهد، نوجوانانی که ماریجوانا را قبل از پانزده سالگی تجربه کردند، احتمال اعتیاد به مصرف مواد مخدر در بزرگسالی آن‌ها تا ۷۰ درصد افزایش پیدا می‌کند و اگر این تجربه بعد از سن پانزده سالگی باشد این احتمال تا ۴۴ درصد کاهش پیدا می‌کند.

شعبانی ادامه داد: به عبارتی هرچه سن تجربه اولین مصرف ماری جوانا بالاتر باشد احتمال اعتیاد به مواد مخدر کاهش پیدا می‌کند.

معاون پژوهشی مرکز تحقیقات علوم اعصاب دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: در تحقیقات دیگری که در نروژ انجام شده و نتیجه آن در مجله “Drug and Alcohol Dependence ” به چاپ رسیده است، نشان می‌دهد نوجوانانی که بعد از ترک مصرف ماریجوانا مجدد سراغ مصرف مواد مخدر نرفته اند دارای سه ویژگی مشخص هستند. ویژگی اول این افراد، ارتباط صمیمی و دو طرفه آن‌ها با خانواده است، ویژگی دوم این افراد نداشتن دوستانی که ماری جوانا مصرف می‌کنند یا بعد از ترک مصرف ماری جوانا با آن دسته از دوستان خود قطع رابطه کرده‌اند و ویژگی سوم این افراد مصرف نکردن دخانیات و نوشیدنی‌های الکی است.

آن طور که باشگاه خبرنگاران نوشته او افزود: اعتیاد، در سن کودکی و نوجوانی منجر به افزایش هزینه‌های درمان و جبران اثرات این معضل اجتماعی می‌شود، زیرا اعتیاد آن‌ها علاوه بر آسیب‌های جسمی، آسیب‌های روحی و اجتماعی فراوانی به فرد وارد می‌کند و سرعت اعتلاء شخصیت اجتماعی و اخلاقی کودک را کاهش می‌دهد و آن را به انحراف می‌کشاند.

شعبانی اظهارداشت: پیشگیری از اعتیاد، علاوه بر کاهش هزینه‌های درمانی موجب کاهش بسیاری از مشکلات دیگر جامعه می‌شود.

او عنوان کرد: به دلیل روحیات و ویژگی افراد در سنین نوجوانی برخورد‌های خشن برای پیشگیری از اعتیاد به مواد مخدر کارساز نخواهد بود و نیاز به فرهنگ سازی و تهیه آموزش‌های مختلف برای والدین و نوجوانان دارد.

او تصریح کرد: در صورتی که آموزش‌ها، جذابیت لازم را داشته باشند و در بستر مناسب خود منتشر شوند توسط خود نوجوان و خانواده‌ها دست به دست انتشار پیدا می‌کند که همین ویژگی علاوه بر کمک به انتشار آن در جامعه هدف، اثر بخشی این آموزش‌ها را به میزان قابل توجه‌ای افزایش می‌دهد.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=31890
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.