مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان


مبارزه با مگس مدیترانه‌ای در ۲ هزار هکتار از باغ‌های جنوب کرمان انجام شد

از اول شهریور تاکنون حدود ۱۶ هزار هکتار از باغ‌های مرکبات منطقه برای مبارزه با آفت مگس مدیترانه‌ای ردیابی شده و عملیات مبارزه در بیش از ۲ هزار هکتار از باغ‌های آلوده صورت گرفته است.

به گزارش کرمان‌نو به نقل از ایرنا، مهدیه کرد‌ساردویی اظهار داشت: با توجه به فراهم بودن شرایط آب و هوایی در ماه‌های اخیر برای ظهور و طغیان آفت مگس میوه مدیترانه‌ای، عملیات ردیابی آفت از اوایل شهریور‌ماه در باغ‌های مرکبات مناطق آلوده کوهپایه‌ای شامل دَلفارد جبالبارز، رمون، نراب، مردهک، امجز و سایر مناطق مشابه در شهرستان‌های جیرفت و عنبرآباد آغاز و عملیات مبارزه  شامل شکار انبوه و طعمه پاشی در باغات مزبور انجام شده است.

وی افزود: با توجه به فراهم بودن شرایط برای ظهور و طغیان آفت در باغات منطقه دشت، عملیات ردیابی در این مناطق نیز آغاز خواهد شد و به محض رسیدن جمعیت آفت به نرم مبارزه، عملیات شکار انبوه و طعمه پاشی در دستور کار قرار می‌گیرد.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان اضافه کرد: مدیریت حفظ نباتات سازمان با تهیه و توزیع مواد مورد نیاز مبارزه شامل ماده جلب کننده پروتئین هیدرولیزات و سم مالاتیون تمهیدات لازم را برای کنترل به موقع این آفت فراهم کرده است.

وی یادآور شد: اخیرا رزمایش مدیریت تلفیقی آفت مگس میوه مدیترانه‌ای نیز در شهرستان جیرفت برگزار و کشاورزان به صورت عملی با نحوه ردیابی و شکار انبوه این آفت و زمان صحیح تله‌گذاری و طعمه‌پاشی آشنا شدند.

مگس میوه مدیترانه‌ای از آفت‌های مخرب جهانی است که نسبت به سایر گونه‌های مگس میوه دارای دامنه میزبانی وسیع‌تری است و می‌تواند بیشترین خسارت را به بار بیاورد.

هلو، خرمالو، انجیر، سیب زرد، آلو، گلابی و مرکبات از جمله میزبان‌های این آفت هستند. حشره مگس میوه به طور معمول تا ۲ ماه زنده می‌ماند، اما اگر شرایط مساعد باشد تا ۶ ماه هم امکان زنده بودن آنها وجود دارد. وجود میزبان از جمله میوه رسیده در سر درخت یا میوه پوسیده در پای درخت و سرمای هوا بهترین شرایط مساعد برای فعال باقی ماندن آفت مگس میوه خوانده می‌شود.

جنوب استان کرمان از قطب‌های تولید انواع صیفی‌جات، خرما و مرکبات در کشور به شمار می‌رود.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=98061
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.