گزارش اجمالی کرمان نو از آنچه در جلسه شورای آموزش و پرورش گذشت:


معاون آموزش متوسطه: روال عادی مدارس در مناطق سفید حکم فرما است

معاون آموزش متوسطه، آموزش و پرورش استان کرمان در خصوص نحوه بازگشایی مدارس توضیح داد: در وضعیت سفید روال عادی مدارس حکم فرما است و در وضعیت زرد دانش آموزان به دو گروه تقسیم و یک روز درمیان در مدرسه حضور پیدا می کنند، در وضعیت قرمز هم معلمین در بستر غیر حضوری کار آموزش را انجام می‌دهند.

پنجمین شورای آموزش و پروش استان تشکیل شد تا در خصوص نحوه بازگشایی مدارس در ۱۵ شهریورماه تصمیم گیری و مدیر کل آموزش و پرورش و معاونین  برنامه هایشان را به اطلاع عموم برسانند، اما ضعف برنامه ها و شیوه های اجرایی آموزش تا جایی بود که برخی از مدیران استانی صراحتا از عدم فرستادن فرزندانشان به مدارس خبر دادند و استاندار کرمان نیز به کنایه گفت، شاهنامه آخرش خوش است.

معاون آموزش متوسطه، آموزش و پرورش استان کرمان در این جلسه در خصوص نحوه بازگشایی مدارس توضیح داد: در وضعیت سفید روال عادی مدارس حکم فرما خواهد بود و در وضعیت زرد دانش آموزان به دو گروه تقسیم و یک روز درمیان در مدرسه حضور پیدا می کنند، در وضعیت قرمز هم معلمین در بستر غیر حضوری کار آموزش را انجام خواهند داد.

در حالی سید محمدحبیب اللهی از روال عادی مدارس در وضعیت سفید و به عبارتی دیگر تشکیل کلاس هایی با حداکثر ۴۵ نفر دانش آموز خبر می دهد که این شیوه به طور مشهود مغایر با اصول بهداشت و سلامت است،خصوصا که با سردی هوا درب و پنجره کلاس نیز بسته خواهد شد و سیستم های گرمایشی روشن خواهند شد.

مسئله ای که تذکر استاندار کرمان را به دنبال داشت. محمد جواد فدایی با تاکید بر احتمال تبدیل وضعیت سفید به وضعیت قرمز با این شیوه بازگشایی از معاون آموزش و پرورش خواست تا نسبت به این مسئله توجه وافری داشته باشد و نظرات سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی را لحاظ کند.

فدایی با اشاره روند صعودی موارد بستری در استان از بستری ۲۵ نفر و فوتی ۴ نفر به بستری ۷۰ نفر و فوتی ۹ نفر نسبت به بازگشایی مدارس ابراز نگرانی کرد و اذعان کرد: تمام تاکید ما این است که آموزش تعطیل نشود اما باید دقت لازم را در خصوص شیوه بازگشایی مدارس داشته باشیم.

معاون عمرانی استاندار: فرزندم را به مدرسه نمی فرستم

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کرمان نیز در تکمیل صحبت های استاندار به تراکم دانش آموزان در سرویس ها و زنگ های تفریح اشاره کرد و از مدیران آموزش و پرورش خواست تا با چشم باز به واقعیت های موجود بنگرند و تمام جزئیات را ببینند.

سید مصطفی آیت اللهی موسوی با ابراز نارضایتی از وضعیت برنامه ریزی مدارس تاکید کرد که با این شیوه شخصا حاضر به فرستادن بچه هایش به مدرسه نیست.

حبیب اللهی در پاسخ به انتقادات مطرح شده به شیفت بندی کلاس ها و عدم هم زمانی زنگ های تفریح برای دانش آموزان اشاره کرد و بر این نکته تاکید کرد که فاصله یک متری بین هر دانش آموز رعایت می شود.

معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش استان کرمان در ادامه از مسئولین استانی خواست تا به منظور ترغیب و آرامش خاطر والدین برای فرستاندن بچه ها به مدرسه در روز بازگشایی مدارس در تعدادی از مدارس حضور پیدا کنند. او همچنین پیشنهاد داد تا والدین دانش آموزان به همراه دانش آموزان در روز بازگشایی مدارس حاضر باشند.

پاسخی که به نظر می رسید چندان از نظر استاندار کرمان قابل توجیه نبود چرا که او با بیان این جمله که شاهنامه آخرش خوش است، خطاب به اعضای شورای آموزش و پرورش استان گفت: نمی توانیم همه چیز را به صورت نمادین پیش ببریم، این شیوه در عمل خیلی مشکل دارد.

انتقاد از شیوه نامه بازگشایی مدارس تنها منوط به استاندار کرمان نبود، چنان چه اعضای جلسه در انتقاد نسبت به پیشنهاد معاون آموزش و پرورش مبنی بر حضور والدین در روز بازگشایی مدارس، خواستار عدم اطلاع رسانی این موضوع در سطح رسانه ها شدند چرا که این مسئله منجر به حضور جمعیت بیشتر در یک مکان خواهد شد و احتمال انتقال کرونا را بیشتر خواهد کرد.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی: آموزش یک سال به تاخیر بیفتد

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان نیز در این جلسه با دست گذشتن روی پایه برنامه ریزی اداره کل آموزش و پرورش استان کرمان و متزلزل خواندن وضعیت رنگ بندی استان، خواستار برنامه ریزی گسترده تر و کلان در این حوزه شد و حتی پیشنهاد تعویق یک سال مدارس در گروه اول ابتدایی را ارائه داد.

مهدی شفیعی با اعلام خبر تغییر ملاک رنگ بندی شهرستان های استان، گفت: وزارتخانه تصمیم دارد ملاک رنگ بندی را از شاخص بستری به ازای صدهزار نفر به رعایت شاخص های بهداشتی همچون رعایت فاصله گذاری اجتماعی و ماسک تغییر دهد، ضمن اینکه این رنگ بندی متوسط وضعیت دو هفته قبل را در نظر می گیرد و نهایتا برای یک هفته قابل اتکاست.

شفیعی با بیان اینکه در دو ماه اخیر بالای ۹۵ درصد شهرستان های استان وضعیت قرمز و تارنجی داشتند و کمتر از ۱۰ درصد شهرستان ها زرد بودند، گفت: متغیر بودن شاخص ها، کار را برای آموزش و پرورش سخت می کند و معلم و دانش آموز با این برنامه ریزی شناور به مشکل بر می خورند لذا بایستی حداقل تا ۴ ماه یک وضعیت ثابت را داشته باشیم تا نظم آموزشی به هم نریزد .

آموزش در گروه های سنی پایین تر یک سال به تاخیر بیفتد

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان با اشاره به رواج کرونا در گروه سنی جوانان و قشر تحصیل کرده در پیک دوم کرونا گفت: تعداد موارد بستری در قشر محصل تا نیمه خرداد ماه محدود و اندک شمار بود اما در پیک دوم و تیر ماه، ما تنها در حوزه دانشگاه علوم پزشکی کرمان ۲۴۵ بستری داشتیم که ۱۷ درصد آن ها در مقطع سنی ۶ تا ۱۸ سال بودند که ما حتی در بین این افراد فوتی هم داشتیم.

شفیعی ادامه داد:تاکید می کنم که ما حتی در یک گروه سنی نسبت به گروه سالمندان پیک کرونا هم داشتیم، تمام این موارد در شرایطی بوده که این گروه ها با توجه به بسته بودن مدارس با هم در ارتباط نبودند و حال ما می خواهیم این ها را در یک فضایی قرار دهیم .

او با اشاره به نزدیک شدن به فصل آنفولانزا و غیر قابل پیش بینی بودن وضعیت این بیماری، خاطر نشان کرد: اگر زنجیره انتقال در این گروه سنی پدید آید، وضعیت بسیار ناخوشایند خواهد شد.

شفیعی در ادامه افزود: بایستی تا می توان آموزش ها را در گروه های تحصیلی مقاطع بالاتر به صورت مجازی برگزار کرد، در گروه های سنی پایین تر هم شاید بهتر باشد تا آموزش یک سال به تاخیر بیفتد.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان با بیان اینکه وقتی پایه تحصیلی دانش آموز ضعیف شود دیگر نمی توان در ادامه این موصوع را کنترل کرد، گفت: ما سال ها چانه زنیم که والدین در آموزش بچه ها دخالت نکنند، در صورتیکه با این وضعیت ارائه شده آموزش تا حدی بر دوش والدین است.

حتی در وضعیت سفید نمی توان روال عادی مدارس را برگزار کرد

او همچنین تاکید کرد که حتی در وضعیت سفید نمی توان روال عادی مدارس را برگزار کرد و فاصله یک متری، فاصله حداقلی است و بایستی فاصله ۱.۸ متری که در کنکور حاکم بود در این فضا نیز حاکم باشد.

اگر چه تاکید سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان بر فاصله گذاری دو متری در وضعیت سفید بود اما نهایتا با دستور استاندار کرمان مقرر شد تا شیوه نامه بازگشایی مدارس طبق همان دستورالعمل ها ی قبلی و فاصله یک متری عمل شود و اگر مشکلی پیش آمد تا هفته آینده در خصوص آن برنامه ریزی شود.

همچنین در این جلسه مقرر شد مدرسه پسرانه صدرا در سیرجان و مدرسه دخترانه هیات امنایی فرهنگ در رفسنجان بررسی شوند و در صورت عدم مشکل حقوقی افتتاح شوند.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=54916
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.