مخالفت مجلس با طرح شفافیت آرای نمایندگان

طرح شفافیت آراء نمایندگان در نشست جلسه علنی امروز، توسط نمایندگان مجلس شورای اسلامی با ۱۵۳ رای موافق،۶۳ مخالف و ۱۲ ممتنع رد شد.

تصویب این طرح نیاز به دو سوم آرای نمایندگان مجلس را داشت که با اختلاف ۳ رای کمتر رد شد و بدین ترتیب مجلس یازدهم هم مانند مجلس دهم با شفافیت آرا مخالفت کرد.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر در مجلس که موافق این طرح است گفت: مشکل امروز مجلس رفتار دوگانه ای است که نمایش شفافیت می‌دهیم و پنهان کاری می‌کنیم.

الیاس نادران می‌گوید دیروز جمع کثیری از همکاران ما تقاضای رای علنی و با ورقه راجع به کلیات گزارش کمیسیون تلفیق بودجه کردند، اما دبیر محترم هیئت رئیسه گفتند که رئیس محترم مجلس به مصلحت نمی‌داند چه شد که دیروز شفافیت آرا بد بود و امروز شفافیت آرا خوب شده است؟

به گفته او اینگونه نمی‌شود شفافیت داشت شفافیت این است که آنچه گردش مالی ما است و مردم باید بدانند را بگوییم. در همین جلسه غیرعلنی امروز برای جلب آراء همکاران اعلام کردند که این طرح دو فوری خواهد شد. چرا دو فوری؟ برای اینکه پخته شود طرحی که ۹ ما در مجلس مانده است و پخته نشده کی باید پخته شود؟

نادران گفت: من با شفافیت آرا به شدت موافقم، اما شما ملاحظه نماینده شهرستان را بکنید که فردا در رای استیضاح یک وزیر از وزیر گرفته تا استاندار تا فرماندار او را تحت فشار قرار می‌دهند. شفافیت این است این نوع رفتار را دوگانه نکنید و در یک شرایط پوپولیستی   نمایندگان مردم را قرار ندهید.

وی تصریح کرد: تهران، همه ایران نیست. نماینده تهران نماینده کل کشور نیستند ملاحظات نمایندگان شهرستان که بیش از ۱۸۳ تک نماینده هستند در این مصوبه مورد توجه قرار دهید دو فوریت چه معنایی دارد؟

این طرح پوپولیستی و عوام‌فریبی است

مهدی باقری نماینده مردم زنجان در مخالفت با این طرح گفت: این طرح پوپولیستی و عوام‌فریبی است این طرح حاوی تبصره‌هایی است که طرح را از شفافیت خارج می‌کند و عقلانیت را از مجلس خواهد گرفت با تصویب این طرح منافع ملی را زیر سوال خواهیم برد.

او گفت: ما مدافع شفافیت هستیم، اما با بسترهای مناسب تا زمانی که احزاب قوی نباشند نمایندگان منافع منطقه‌ای را بر منافع ملی ترجیح می دهند. گروه‌های فشار در شهرستان‌ها، فشار می آورند که این طرح تصویب شود.

باقری افزود:همه حاکمیت باید شفاف باشد و  بحث آرا نیست اگر می‌خواهیم شفافیت داشته باشیم همه حاکمیت و نهادها  بایدشفاف سازی کنند شفافیت مجلس از همه  نهادهای حاکمیت بیشتر است یک طرح جامع برای حاکمیت بیاورید و اگر این طرح همه حاکمیت را شفاف کند من مدافع آن هستم.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=63857
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.