مدیرکل دامپزشکی جنوب کرمان عنوان کرد؛


تب برفکی در کمین دامداران جنوب کرمان

مدیرکل دامپزشکی جنوب کرمان نسبت به شیوع بیماری تب برفکی هشدار داد و از دامداران درخواست کرد ضمن رعایت توصیه‌های بهداشتی از تلفات احتمالی جلوگیری کنید.

به گزارش کرمان‌نو به نقل از ایسنا، علی احمدی مدیرکل دامپزشکی جنوب کرمان بیماری تب برفکی را از جمله بیماری‌های ویروسی مسری دام دانست و افزود: شیوع این بیماری خسارت‌های اقتصادی فراوانی را برای واحدهای پرورش دام به همراه خواهد داشت؛ لذا باید با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی از تلفات احتمالی جلوگیری شود.

او شکاف بین سُم، تب، بی‌حالی، ریزش بزاق از دهان، لنگش و وجود زخم‌های تاولی در داخل دهان دام را از جمله علائم بیماری تب برفکی عنوان کرد و گفت: دامداران و صاحبان واحدهای پرورش دام توجه داشته باشند شیوع این بیماری در بین دام‌ها؛ باعث کاهش شدید تولید شیر و سایر تولیدات دامی، لاغری دام و سقط در آنها می‌شود و ازاین‌جهت خسارات اقتصادی برجای خواهد گذاشت.

 مدیرکل دامپزشکی جنوب کرمان از دامداران و عشایر درخواست کرد: برای جلوگیری از شیوع بیماری تب برفکی در منطقه موارد بهداشتی را رعایت کنند.

او در ادامه به دامداران توصیه کرد: انجام واکسیناسیون و ضدعفونی‌کردن جایگاه دام‌ها را جدی گرفته و از نقل‌وانتقال دام به‌صورت غیربهداشتی و بدون هماهنگی با دامپزشکی خودداری کنند.

 احمدی انجام واکسیناسیون قبل از هر گونه جابه‌جایی دام را مورد تأکید قرارداد و افزود: باتوجه‌به فصل کوچ عشایر و افزایش احتمال بروز بیماری تب برفکی از عشایر تقاضا می‌شود که حتماً قبل از کوچ، واکسیناسیون تب برفکی دام‌های خود را انجام دهند.

او از آمادگی کارشناسان حوزه دامپزشکی با عشایر و صاحبان واحدهای پرورش دام خبر داد و گفت: عشایر و همه دست‌اندرکاران پرورش و نگهداری دام می‌توانند جهت هر گونه کمک و همکاری به ادارات دامپزشکی مراجعه کنند تا اینکه شاهد خسارات ناشی از تب برفکی نباشیم.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=111920
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.