رییس دانشگاه علوم پزشکی جیرفت:


در جنوب استان مشکل کمبود تخت بیمارستانی نداریم

رییس دانشگاه علوم پزشکی جیرفت در مورد کمبود تخت‌های بیمارستانی در جنوب استان گفت: در شرایط کنونی در منطقه، کمبود تخت بیمارستان نداریم اما این نگرانی وجود دارد که در صورت حاد شدن اوضاع درگیر این موضوع شویم و شرایط غیر قابل کنترل شود.

خبرنگار: نجمه سعیدی

چند روز پیش خبری منتشر شد که در آن این طور اعلام شده بود که تخت های بیمارستان های جنوب استان پر شده است.

برای بررسی صحت این موضوع و وضعیت شرایط بیمارستان های جنوب با دکتر مکارم رییس دانشگاه علوم پزشکی جیرفت به صحبت نشستیم تا برخی از دغدغه های جامعه را با وی مطرح کنیم.

دکتر مکارم در مورد کمبود تخت‌های بیمارستانی در جنوب استان گفت: ما در جنوب استان با یک سیر ملایمی افزایش بستری در بیمارستان‌ها را داشته ایم که البته مدیریت شد و در شرایط کنونی در منطقه، کمبود تخت بیمارستان نداریم اما این نگرانی وجود دارد که در صورت حاد شدن اوضاع درگیر این موضوع شویم و شرایط غیر قابل کنترل شود.

وی ادامه داد: به طور کلی در شرایط کنونی جنوب می تواند نیاز های خودش را پاسخ دهد اما اگر مردم رعایت نکنند ما قطعا دچار بحران می شویم ولی در اکنون این طور نیست که بگوییم تخت نداریم و بیماران را نمی توانیم بستری کنیم.در شرایط کنونی تقریبا امکانات سر به سر هستند همچنین تخت رزرو هم وجود دارد و بعضی از بخش‌ها را هم هنوز باز نکردیم.

رییس دانشگاه علوم پزشکی جیرفت افزود:‌ در پذیرش بیماران مدیریت انجام شده و تمرکز بر این است که بیماران ریوی در اولویت بستری باشند و این مدیریت بر اساس منابع ما بوده است.

تاخیر یک ماه و نیم پیک کرونا در جنوب

دکتر مکارم در ادامه یادآور شد: با توجه به اینکه پیک کرونا در شمال و جنوب کرمان با فاصله یک ماه ونیم اتفاق افتاده و جنوب با یک ماه و نیم تاخیر وارد این پیک شده است. ما اکنون با دانشگاه علوم پزشکی کرمان هماهنگ کردیم که بیماران اورژانس که غیر ریوی هستند به بیمارستان های کرمان منتقل شوند تا تخت های بیمارستان های جنوب برای موارد ریوی و درگیر این بیماری خالی بماند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی جیرفت در مورد راه اندازی نقاهتگاه در جنوب گفت: راه اندازی نقاهتگاه یک بحث فرهنگی است و در جامعه جایگاه ندارد و آنچنان توصیه هم نمی شود و این موضوع در کشور هم خوب جواب نداده است. اما در علوم پزشکی امکاناتی را برای این موضوع پیش‌بینی کردیم و در شهر جیرفت با یکی از مراکز اقامتی هم صحبت کرده ایم که اگر ضرورت پیدا کند از آن مکان به عنوان نقاهتگاه استفاده کنیم.

کرونا مشکل قابل حلی است

مکارم گفت: متاسفانه مردم تا حدودی نسبت به مسایل فاصله گذاری اجتماعی کم توجه شدند اگر مسایل و پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند، کرونا مشکل قابل حلی است که نیازمند کمک مردم است.

دکتر مکارم در مورد اینکه توصیه شده است که از طرف علوم پزشکی کرمان که تست کمتری گرفته شود، گفت : این یک سیاست کلی در وزارت‌خانه است پیش از این در یک مرحله گفته شده بود، که از همه بیماران سرپایی و حتی اعضا خانواده تست گرفته شود تا زنجیره انتقال مشخص و متوقف شد.

وی ادامه داد: اما در شرایط کنونی این نیاز وجود ندارد و گفته می شود هر کس علایم دارد باید فرض بر بیمار بودن خود گذاشته و شرایط بهداشتی را رعایت کند.اما اگر ضرورت داشته باشد هم تست گرفته و هم بستری به عمل می آید و این ضرورت به تشخیص پزشک و با توجه به علایم بالینی فرد است.

تعداد پرسنل بیمارستان‌ها در جنوب افزایش یافت

دکتر مکارم در مورد شرایط پرسنل بیمارستان‌های جنوب گفت: پرسنل بیمارستان‌ها به دلیل مواجه مستقیم با بیماران بسیار بیشتر درگیر موضوع هستند وقتی گرفتاری بیماری بیشتر شود به همان نسبت شدت کار پرسنل هم بیشتر می‌شود. تا کنون توانستیم مدیریت کنیم اگر مردم همکاری کنند که آمار بیماران بستری کم شده ، فشار هم کم می شود ولی در صورتی که این همکاری وجود نداشته باشد امکانات موجود برای شرایط حاد و افزایش حجم ناگهانی بیمار کافی نیست.

وی ادامه داد : خستگی پرسنل در همه کشور وجود دارد، 4 ماه با این ویروس درگیر بوده اند. خوشبختانه در جنوب فقط یک مورد فوتی در بین پرسنل داشتیم ، او هم سن بالا و بیماری زمینه داشت که در کهنوج اتفاق افتاد. برای جبران این فشار کاری یک سری نیروی جدید را هم وارد سیستم کردیم تا بتوانیم ، جا به جایی داشته و کمی پرسنل استراحت کنند.

دکتر مکارم در مورد تاثیر تزریق واکسن آنفولانزا گفت : این واکسن باید اوایل مهر تزریق شود در زمان کنونی فایده نداریم. مکارم در پایان اعلام کرد که آزمایشگاهی که از کشور هند اهدا شد تحویل جنوب استان شده است و به زودی به سیستم درمانی اضافه خواهد شد و با این شرایط هیچ کمبودی از نظر تجهیزات بهداشتی برای پرسنل و سیستم تخصصی و بیماران وجود ندارد.

برخورد با تهدیدکنندگان سلامت عمومی

رییس دانشگاه علوم پزشکی جیرفت پیش از این خواستار برخورد با تهدیدکنندگان سلامت عمومی شده بود و از متولیان امر خواسته بود : همکاران بهداشتی با افرادی که هشدارهای لازم را رعایت نمی کنند طبق قانون برخورد شود که در این راستا باید مطب ها و مغازه های متخلف تعطیل و پلمب شوند و از سوی دیگر باید به شکلی فرهنگ سازی صورت گیرد که آحاد جامعه فاصله اجتماعی و فیزیکی را رعایت کنند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی جیرفت تشکیل گروه بازرسی و نظارت بر اجرای پروتکل ‌های بهداشتی را نیز خواستار شد و افزود: باید در مکان‌های دولتی و اداری شامل اداره‌ها، بانک‌ها و دفاتر پیشخوان و اصناف گروه‌های بازرسی تشکیل ‌شود و تیم های ناظر دانشگاهی به شهرستان‌های منطقه اعزام شوند تا با تشکیل جلسات ستاد کرونای شهرستان‌ها وضعیت مناطق مختلف بررسی و اقدامات لازم جهت کنترل بیماری با جدیت و نظارت بیشتری در دستور کار نهادهای مختلف قرار بگیرد.

مکارم جلوگیری از تجمعات و مراسمات، جشن های عروسی و عزا را از جمله موارد تاثیرگذار در کنترل شیوع کووید ۱۹ دانست و گفت: باید در همه شهرستان ها تیم بازرسی ویژه با حضور نماینده فرماندار و نیروی انتظامی تشکیل شود که هرگونه تجمع را جهت برخورد گزارش بدهند.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=51962
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.