آیا کولرگازی سرعت انتقال کرونا را افزایش می دهد؟

نداشتن تهویه منازل و اماکنی که در آنها از وسایل سرمایشی استفاده می شود افراد را در معرض خطر قرار می دهد.

دکتر مکارم رییس دانشگاه علوم پزشکی جیرفت به «کرمان نو» گفت:‌ زندگی در جنوب کرمان بدون کولرگازی و اسپیلت غیرممکن است.

وی افزود: برخی از مردم تصور می کنند که استفاده از این وسایل سرمایشی باعث انتشار ویروس کرونا و ابتلای آنها به بیماری کووید۱۹ می شود در حالی که این وسایل منتقل کننده ویروس نیستند بلکه نداشتن تهویه منازل و اماکنی که در آنها از این وسایل استفاده می شود افراد را در معرض خطر قرار می دهد.

دکتر مکارم اضافه کرد: افراد به دلیل فرار از گرما تلاش می کنند نزدیک این وسایل قرار گیرند تا دمای بدن خود را کاهش دهند اما باید توجه کنند ممکن است هرفردی که از بیرون منزل آمده باشد ناقل ویروس باشد و در صورت قرار گرفتن مقابل کولرگازی سریع تر ویروس را منتقل کند.

سرعت جریان هوا می تواند احتمال انتقال ترشحات را افزایش دهد

وی ادامه داد: افراد باید زمان سرفه زدن و عطسه کردن حواس خود را جمع کرده و اصول بهداشتی را رعایت کنند تا از ابتلای افراد خانواده به ویروس کرونا جلوگیری کنند شاید به ظاهر فرد به ویروس آلوده نباید اما این دلیلی بر ناقل نبودن وی نیست.

وی تاکید کرد:‌کولر گازی بخاطر افزایش سرعت جریان هوا در محیط بسته می تواند احتمال انتقال ترشحات فرد مبتلا را که با عطسه و سرفه در فضا پخش می شود، افزایش دهد.

وی با تاکید بر ناشناخته بودن ابعاد مختلف ویروس کرونا توصیه کرد:  توجه داشته باشید هنگام استفاده از کولر گازی درجه حرارت محیط کمتر از ۲۴درجه سانتیگراد نشود، بهتر است پنجره یا درب اتاق کمی باز باشد تا هوا جریان داشته باشد، از تراکم افراد در فضایی که فرد مبتلا یا محتمل در آن حضور دارد اجتناب شود و رعایت بهداشت فردی مانند شستن دست ها و کنترل سرفه و عطسه و مانند آن شدید تر و جدی تر رعایت شود.

وی همچنین گفت: از روشن کردن کولر در ساعات خنک تر شبانه روز، استفاده فرد آلوده یا محتمل، دارای سرفه و عطسه از ماسک مناسب، عدم حضور سالمندان یا افراد پرخطر دارای بیماری در فضاهای بسته و استفاده از تهویه مناسب و خاموش کردن کولر در ساعاتی مشخص از دیگر مواردی بود که رییس علوم پزشکی جیرفت به آنها اشاره کرد.

فاصله گذاری اجتماعی را جدی بگیرید

وی افزود: در روزهای اپیدمی کرونا در اماکن عمومی فاصله گذاری اجتماعی را با جدیت بیشتری رعایت و از تجمع و تراکم افراد در یک محل به خصوص به مدت طولانی اجتناب شود.

وی تاکید کرد: درباره کولر آبی به نظر می رسد به خاطر تاثیر کمتر کولر آبی بر سرعت گردش هوا نسبت به کولر گازی اثر انتشار ویروس کمتر باشد.

وی ادامه داد: ممکن است رطوبت بالاتر تاثیر افزایشی در انتقال ویروس داشته باشد اما تا به امروز در مطالب علمی و مقالات نکته ای درباره انتقال ویروس کرونا از کولر آبی منتشر نشده است.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=50048
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.