بر اساس ساختار اقتصادی استان


بخش خدمات در استان کرمان نسبت به میانگین کشوری حدود ۲۰ درصد پایین‌تر است

به گفته معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان بخش خدمات در استان کرمان نسبت به میانگین کشوری حدود ۲۰ درصد پایین تر است که باید اصلاح ساختاری در این حوزه ها صورت گیرد.

دکتر “مهرداد محمدی سلیمانی” صبح امروز ۲۴ آذرماه در جمع خبرنگاران درباره اقدامات استان در راستای تحقق سند توسعه گفت: سند توسعه شامل اجزا و بخش های مختلفی است که یک سطح از این تحقق این سند در قالب اسناد بالادستی و یا سندهایی فرابخشی هستند که عمده این سند در استان کرمان به صورت سند امایش سرزمینی است.

وی با اشاره به اینکه مراحل نهایی سند آمایش سرزمینی در استان کرمان انجام و در کارگروه آمایش کشوری مورد تصویب و به استان ابلاغ شده که لازم الاجرا است افزود: سند آمایش سرزمینی تبیین کننده مسیر حرکت توسعه استان است که اهداف راهبری، سیاست‌ها و برنامه های اجرایی و یکسری پروژه های پیشران استان در این سند پیاده سازی شده است.

معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمان با اشاره به سه هدفی که استان کرمان در سند آمایش سرزمینی دنبال می کند افزود: اصلاح ساختار اقتصادی استان یکی از اهداف اصلی سند آمایش سرزمینی است. متاسفانه بخش خدمات در استان کرمان نسبت به میانگین کشوری حدود ۲۰ درصد پایین تر است که باید اصلاح ساختاری در این حوزه ها صورت گیرد و از سمت بخش کشاورزی به سمت بخش های صنعتی و خدماتی سوق پیدا کنیم.

موضوع آب و مدیریت منابع آبی را یکی دیگر از اهداف اصلی سند آمایش سرزمینی استان

وی موضوع آب و مدیریت منابع آبی را از دیگر اهداف اصلی سند آمایش سرزمینی استان کرمان دانست و افزود: موضوع تعادل بخشی به پهنه های سرزمینی بین شمال و جنوب استان و تعریف شاخص های یکسازی از دیگر اهداف اصلی استان در سند آمایش سرزمینی است که باید روی این موضوعات نگاه ویژه ای داشته باشیم.

محمدی سلیمانی به سندهای میان مدت توسعه هم اشاره کرد و گفت: سند برنامه ششم توسعه یکی از سندهای میانی توسعه استان است که هم اکنون در سال پایانی این برنامه قرار داریم که این سند نسبت به سند آمایش سرزمینی، عملیاتی‌تر و اجرایی تر می باشد.

معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمان با اشاره به اینکه در سند برنامه ششم توسعه وظایف دستگاه های اجرایی مشخص شده است افزود: در سند برنامه ششم توسعه برای سال ۹۹ هدفگذاری های در حوزه های سرمایه گذاری و اشتغال در استان صورت گرفته تا بتوانیم به رشد اقتصادی حدود ۴ درصد دست پیدا کنیم.

معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمان با بیان اینکه در قالب این ۵۹۲ پروژه، ۱۲ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری در استان کرمان اتفاق خواهد افتاد افزود: هدف اصلی استان در ستاد فرماندهی اقتصاد مقاوتی تحقق این ۵۹۲ پروژه است که از این تعداد پروژه، ۲۴ مورد مختص جهش تولید و در راستای تحقق شعار سال است که از سوی دولت برای این پروژه ها یکسری امتیازات ویژه در نظر گرفته شده است.

پیش بینی ۴۲ هزار فرصت شغلی برای سال ۹۹

وی با اشاره به این موضوع که متوسط نرخ رشد سالانه استان در ۱۰ سال گذشته حدود ۳.۹ درصد بوده است افزود: برای سال ۹۹ ایجاد ۴۲ هزار فرصت شغلی و ۲۵ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری در استان کرمان پیش بینی شده که برای تحقق این هدفگذاری باید از ظرفیت های جهش تولید و اقتصاد مقاومتی استفاده کنیم.

محمدی سلیمانی با اعلام خبر تحقق ۲۳ هزار فرصت شغلی از ابتدای سال جاری تا پایان آبان ماه تصریح کرد: در قالب ستاد فرماندهی اقتصادی مقاومتی ۵۹۲ پروژه برای استان کرمان در سال ۹۹ تعریف و تبیین کرده ایم که این پروژه ها، به عنوان پروژه های پیشران توسعه استان در نظر گرفته شده که وظیفه اصلی این ستاد، پیگیری این پروژه ها تا رسیدن به مرحله نهایی است.

وی به پیگیری ۲۸ پروژه نیپایی استان کرمان از سوی ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی کشور اشاره کرد و گفت:  از این ۵۱۹ پروژه، ۲۱۹ پروژه توسط دستگاه های اجرایی و ۲۲۵ پروژه نیز در شهرستانها تعریف شده که این پروژه ها می توانند پیشران و محرک توسعه استان در سال جاری باشند.

محمدی سلیمانی به فعالیت معین های اقتصادی در استان اشاره کرد و گفت: معین های اقتصادی که عمدتا بنگاه های بزرگ اقتصادی هستند با محوریت مسئولیت اجتماعی و در راستای تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی ساماندهی شده اند که این بنگاه ها در قالب معین های توسعه ای در بخش های توانمندسازی مردم و ایجاد اشتغال های خرد در مناطق محروم استان مشغول به فعالیت هستند که در همین راستا ۹۶ پروژه از سوی معین های اقتصادی برای سال ۹۹ تعریف و عملیاتی شده است.

پیش بینی اجرایی شدن ۵۹۲ پروژه اقتصاد مقاومتی در سال ۹۹ 

معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمان افزود: پیش بینی شده است که از ۵۹۲ پروژه اقتصاد مقاومتی که که عمده این پروژه‌ها در سال ۹۹ اجرایی خواهند شد، بیش از ۱۲ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری در استان محقق و برای حدود ۱۷ هزار نفر اشتغال از این محل ایجاد خواهد شد.

وی در بخش دیگری از صحبت های خود به برنامه های اجرایی استان در ستاد فرماندهی اقتصادی مقاومتی در قالب ۹ برنامه در راستای تسریع در فرآیندهای توسعه استان اشاره کرد و گفت: یکی از برنامه های استان این در این زمینه، بهبود فضای کسب و کار است که در این راستا نقاطی که تاکنون ازوضعیت خوبی برخوردار نبودیم را احصاء و شناسایی کرده و با یک هدفگذاری تعیین شده به دنبال رفع این موانع و ایجاد رهکارهایی برای بهبود شرایط فضای کسب و کار استان هستیم که یکی از این برنامه ها موضوع تامین مالی برای افزایش سرمایه گذاری در است.

معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمان درباره روش های تامین مالی نیز گفت: بخشی از فرآیند تامین مالی در استان از طریق تسهیلاتی است که از سوی دولت ارائه می شود که معمولا در کارگروه اشتغال استان پرداخت این تسهیلات رصد می شود و بخش دیگری از این تامین مالی از سوی اعتبارات خرد و نهادهای حمایتی مانند کمیته امداد امام خمینی(ره)، بهزیستی و … است.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=60178
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.