خط و نشان معاون استاندار برای مس خاتون‌آباد


فرصت ۶ ماهه مس خاتون‌آباد برای قرق منطقه آلوده

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کرمان با بیان اینکه قرق ۱۵ کیلومتری اطراف مس خاتون‌آباد در شهرستان شهربابک، جمع‌آوری تمامی دام‌های محدوده و پرداخت حقوق عرفی دامداران الزامی است، گفت: برای رفع مشکلات مهلت به شرکت مس داده می‌شود.

به گزارش کرمان‌نو به نقل از ایرنا، سیدمصطفی آیت‌اللهی‌موسوی در نشست بررسی نحوه کنترل آلایندگی مس خاتون‌آباد با اشاره به اینکه درباره این معدن اولویت، سلامت مردم و پایان دادن به تلف شدن دام‌هاست، افزود: به این منظور ۶ ماه به مس فرصت داده می‌شود تا با هماهنگی جهاد کشاورزی، منابع طبیعی و فرمانداری شهربابک منطقه آلوده را قرق و حقوق دامداران را طبق نظر کارشناسان پرداخت کند.

آلایندگی این مجموعه تولید مس ذیل شرکت ملی مس طی سال‌های اخیر خبرساز بوده و باوجود گلایه‌ها همچنان مشکلات ادامه دارد؛ دامداران طی سال‌های اخیر درباره دریافت خسارت خود به نرخ روز نیز با مشکلات و تاخیرهایی مواجه بوده‌اند.

هرچند آلایندگی محیط زیست می‌تواند از پیامدهای فعالیت کارخانه‌ها و صنایع بزرگ باشد اما در این بین برخی مجموعه‌ها با تجهیز خود به امکانات، دستگاه‌ها و شیوه‌های نوین برای جلوگیری از انتشار بیش از حد آلایندگی و حتی انجام اقدامات زیست محیطی درصدد جبران این خسارات برآمده‌اند.

کارخانه ذوب مس خاتون‌آباد در شهرستان شهربابک یکی از کارخانه‌های مهم این منطقه و بلکه کشور در تولید مس آندی به شمار ‌رود، اما طی سالیان اخیر آلایندگی‌ آن تلفات دام‌های محدوده های اطراف را نیز به دنبال داشته که در نتیجه آن کارخانه ملزم به پاکسازی منطقه، پرداخت غرامت به دامداران، و جمع‌آوری دام‌ها و اجرای طرح‌هایی در ارتباط با کاهش آلایندگی‌ها شده است.

شهربابک در ۲۴۰ کیلومتری غرب مرکز استان کرمان واقع شده است.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=103858
1 نظر
  1. علی می گوید

    کرمان نو عزیز. بیش از هشتاد روستای رفسنجان در فاصله یک تا بیست کیلومتری معدن مس رفسنجان واقع شدند و آلودگی بسیار بالاتری می‌بینند از جمله روستای قدیمی ما که در سه کیلومتری معدن مس رفسنجان واقع شده است و دام ها سریعا می‌میرند و درختان خشک می‌شوند چرا گزارشی در این مورد تهیه نمی‌کنید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.