استاندار کرمان مطرح کرد؛


آب شرب و کشاورزی، ابر مساله استان کرمان

استاندار کرمان گفت: ابر مساله و مشکل استان کرمان در حوزه آب شرب و کشاورزی است و باید اصلاحاتی در نظام آبی انجام شود.

به گزارش کرمان‌نو به نقل از تسنیم، محمدمهدی فداکار صبح امروز در نخستین همایش روایتگران پیشرفت که با حضور بهادری جهرمی، سخنگوی دولت، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن علیدادی‌سلیمانی، نماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه کرمان، سردار محمدعلی نظری، فرمانده سپاه ثارالله استان کرمان، شهباز حسن‌پور و نماینده مردم سیرجان و بردسیر در مجلس شورای اسلامی در سالن همایش‌های استانداری کرمان برگزار شد با گرامیداشت یاد و خاطره شهیدان به‌ویژه شهید سپهبد قاسم سلیمانی، اظهار داشت: در هر صفحه‌ای از تاریخ ردی از کرمان وجود دارد و کرمان یک استان تاریخی است.

وی با بیان اینکه استان کرمان بیش از ۱۱ درصد مساحت کشور را به خود اختصاص داده و بزرگترین و پهناورترین استان کشور است، گفت: کرمان ظرفیت‌های بسیار متنوعی دارد و جغرافیای استان کرمان دارای بیش از ۳ هزار و ۸۰۰ کیلومترمربع است.

استاندار کرمان با اشاره به اینکه کرمان استانی چهار فصل است و در هر فصلی که گردشگر به کرمان بیاید امکان حضور و اقامت در این استان را دارد، افزود: استان کرمان ظرفیت‌های معدنی بسیار زیادی دارد و تنوع مواد معدنی در استان از نظر حجم و عیار مواد معدنی بسیار مطلوب است.

وی با بیان اینکه به جز مس و سنگ آهن ۷۰ درصد ظرفیت کرومیت کشور در استان کرمان قرار دارد و ۲۱ میلیون تن تولید کنستانتره آهن در استان کرمان است، ادامه داد: زنجیره تولید در استان کرمان تکمیل شده است و صنعت استان عمدتاً در حوزه صنایع معدنی است.

فداکار با اشاره به اینکه نیاز است معادن استان در صنایع پایین دستی سرمایه‌گذاری کنند، بیان کرد: متاسفانه در سال‌های گذشته در حوزه صنایع تولید مس توسعه پیدا نکرده است در حالی که در استان کرمان ظرفیت بسیار بزرگی در این حوزه داریم.

وی با بیان اینکه برآورد می‌شود که حدود ۱۳۰ همت در حوزه معادن از استان کرمان خارج می‌شود، گفت: این حجم از درآمد باید در استان هم سرمایه‌گذاری شود و این پول نباید به راحتی از استان خارج شده، مردم این استان نفعی از آن نداشته باشند و ما همچنان مشکل اشتغال داشته باشیم.

استاندار کرمان با اشاره به ظرفیت‌های استان کرمان در دیگر حوزه‌ها از جمله کشاورزی، افزود: استان کرمان یکی از قطب‌های کشاورزی کشور است و سالانه حدود ۴.۵ میلیون تن محصولات باغی در استان داریم.

وی با بیان اینکه گردشگری استان کرمان مغفول مانده و زیر سایه معادن قرار گرفته است، گفت: کرمان هفت اثر تاریخی ثبت جهانی دارد که یک ظرفیت بزرگ گردشگری است؛ کرمان در هر سه بخش میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ظرفیت‌های عظیمی دارد اما این ظرفیت‌ها معرفی نشده است.

فداکار با اشاره به اینکه کرمان نیروی انسانی توانمندی دارد و بسیاری از این نیروها در سطح کشور الگو و صاحب ایده هستند، بیان کرد: پنج فرودگاه فعال در استان کرمان وجود دارد که ظرفیت بسیار خوبی برای توسعه استان است.

وی با بیان اینکه دو خط برای شمال به جنوب کشور از استان کرمان عبور می‌کند و موقعیت جغرافیایی استان کرمان بسیار خوب است، گفت: کرمان رتبه اول تولید برق در حوزه انرژی خورشیدی است، این روند در حال توسعه است و از هرگونه سرمایه‌گذاری در حوزه تولید انرژی خورشیدی حمایت می‌کنیم.

استاندار کرمان با اشاره به اینکه سال گذشته 2.5 میلیارد تومان صادرات استان کرمان بوده است، افزود: رتبه کسب و کار استان کرمان در سطح کشور ارتقا پیدا کرده و با اقدامات انجام شده نرخ بیکاری استان کاهش پیدا کرده است.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=105462
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.