مدیرکل راه و شهرسازی:


۴۵۰ هزار نفر از جمعیت استان کرمان در بافت‌های فرسوده زندگی می‌کنند

مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمان گفت: بیش از ۴۵۰ هزار نفر از جمعیت استان در بافت‌های فرسوده زندگی می‌کنند که در صورت بروز یک زلزله مانند زلزله بم، قطعاً تلفات زیادی خواهیم داشت.

به گزارش کرمان‌نو به نقل از تسنیم، رضا حافظی، با گرامیداشت ۵ دی‌ماه سالروز زلزله بم، روز ایمنی در برابر زلزله و با گرامیداشت یاد و خاطره جانباختگان این حادثه، اظهار داشت: استان کرمان، زلزله‌خیزترین استان کشور است و مردم این استان، به خوبی این وضعیت را درک می‌کنند.

وی با بیان اینکه ما چاره‌ای نداریم به جز اینکه به سمت مقاوم‌سازی در استان برویم و خوشبختانه تاکنون اقدامات خوبی در استان کرمان انجام شده است، گفت: یک ساختمان باید از ایمنی برخوردار باشد تا بتواند جان مردم را در برابر خطرات احتمالی از جمله زلزله حفظ کند.

مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمان ادامه داد: در واقع یک ساختمان ایمن باید بتواند در مدت زمان وقوع زلزله، به‌گونه‌ای مقاوم باشد که تخریب نشده و افراد بتوانند در فرصت مناسب از این ساختمان بیرون بروند.

وی با اشاره به اینکه در قانون تخفیف پروانه شهرداری و پرداخت تسهیلات و همچنین تخفیف مجموعه نظام مهندسی ساختمان به‌عنوان مشوق‌هایی آورده شده است تا بافت‌های فرسوده بازسازی شوند، افزود: در بعضی شهرها، تخفیف صدور پروانه شهرداری حتی تا ۱۰۰ درصد وجود دارد.

حافظی با بیان اینکه دولت این هزینه‌ها را به شهرداری‌ها می‌پردازد، گفت: بعضی شهرداری‌ها از گذشته مطالباتی را از دولت از این بابت دارند و پیگیریم که این مطالبات پرداخت شود.

وی با اشاره به اینکه محلات هدف بازآفرینی شهری؛ بافت‌های فرسوده، تاریخی و حاشیه شهرها هستند، بیان کرد: ۶ هزار و ۲۲۳ هکتار بافت فرسوده و تاریخی در سطح استان کرمان وجود دارد که بعد از استان اصفهان رتبه دوم در کشور هستیم.

مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمان با بیان اینکه بیش از ۴۵۰ هزار نفر از جمعیت استان کرمان در بافت‌های فرسوده و تاریخی زندگی می‌کنند که آمار بسیار قابل توجهی است، گفت: در صورت بروز یک زلزله مانند زلزله بم، قطعاً تلفات زیادی خواهیم داشت.

وی با اشاره به اینکه ۱۵۰ میلیون تومان تسهیلات با بازپرداخت صفر درصد و ۱۵۰ میلیون تومان تسهیلات با بازپرداخت ۱۸ درصد به افراد متقاضی بازسازی در این مناطق پرداخت می‌شود، بیان کرد: از سال ۸۸ تا امروز برای تعداد ۱۱ هزار و ۳۶۶ واحد تسهیلات در بافت‌های فرسوده و تاریخی در استان کرمان پرداخت شده است.

حافظی با بیان اینکه ستاد ملی بازآفرینی شهری در کشور وجود دارد و در استان‌ها نیز این ستاد به ریاست استاندار تشکیل می‌شود، افزود: در استان کرمان در مورد ۴۲ شهر، تعیین محدوده‌های محلات بافت‌های فرسوده مشخص شده و برای پنج شهر کرمان، سیرجان، رفسنجان، جیرفت و راور، مشاور طرح‌های توسعه بافت فرسوده را تهیه کرده است.

عباس طوفان رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان کرمان نیز با بیان اینکه ساختمان‌های دولتی در حوزه کاری سازمان نظام مهندسی ساختمان نیستند، اظهار داشت: بعد از حادثه متروپل بر اساس تصویب هیئت دولت مقرر شد که ساختمان‌ها در برابر خطرات احتمالی ایمن شوند.

وی با بیان اینکه بر اساس الگویی که برای ما ارسال شد در شهرهای سیرجان و کرمان پایش ساختمان‌ها انجام شده است، گفت: حدود ۱۰۰ ساختمان با الگوی وزارت کشور پایش و وضعیت این ساختمان‌ها بررسی شده است.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان کرمان با اشاره به اینکه برخی از این ساختمان‌ها اماکن عمومی هستند، بیان کرد: هر ساختمانی که ساخته می‌شود یک شخصیت حقیقی و یا حقوقی باید مسئولیت ایمنی ساختمان را برعهده بگیرد.

وی با بیان اینکه از بعضی ساختمان‌ها متاسفانه هیچ نقشه‌ای وجود ندارد، افزود: وجود مجریان ذیصلاح در زمان ساخت بناها بسیار اهمیت دارد و خوشبختانه با حمایت قضایی این موضوع در استان اجرایی می‌شود.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=99881
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.