رئیس کل دادگستری استان کرمان اعلام کرد:


افزایش ۱۲ درصدی ورودی پرونده‌ها در ۹ ماهه امسال

 رئیس‌کل دادگستری استان کرمان با اشاره به افزایش ۱۲ درصدی ورودی پرونده‌ها در ۹ماهه امسال اظهار کرد: این وضعیت خوبی نیست و نشان‌دهنده بیماری جامعه و وجود مشکل است که باید آسیب‌شناسی و موضوعاتی که موجب تشکیل پرونده می‌شود، کنترل شود و این مسئله به‌تنهایی از عهده قوه قضائیه برنمی‌آید.

به گزارش کرمان‌نو به نقل از ایسنا، رئیس‌کل دادگستری استان کرمان با اشاره به افزایش ورودی پرونده‌ها به دستگاه قضایی گفت: باید آسیب‌شناسی و موضوعاتی که موجب تشکیل پرونده می‌شود، کنترل شود و این مسئله به‌تنهایی از عهده قوه قضائیه برنمی‌آید.

 حجت‌الاسلام ابراهیم حمیدی امروز هفتم دی‌ماه در همایش رؤسا و دادستان‌های استان کرمان در راستای ارزیابی عملکرد حوزه‌های قضایی با اشاره به افزایش ۱۲ درصدی ورودی پرونده‌ها در ۹ماهه امسال اظهار کرد: این وضعیت خوبی نیست و نشان‌دهنده بیماری جامعه و وجود مشکل است که باید آسیب‌شناسی و موضوعاتی که موجب تشکیل پرونده می‌شود، کنترل شود و این مسئله به‌تنهایی از عهده قوه قضائیه برنمی‌آید.

او افزود: علی‌رغم افزایش ورودی، خروجی پرونده‌ها نیز ۱۴ درصد افزایش داشته و با وجود همه مشکلات و کمبود نیروی انسانی، نرخ رسیدگی در سال جاری با تلاش قضات و همکاران اداری به ۹۹ درصد رسیده است.

 حمیدی تصریح کرد: کمبود قاضی و شعب بدون تصدی از معضلات دادسراها و دادگاه‌های استان کرمان است.

 رئیس‌کل دادگستری استان کرمان در ادامه با اشاره به فرارسیدن سالروز حماسه ۹ دی، بیان کرد: ۹ دی روز تاریخی در نظام جمهوری اسلامی است که مردم فهیم ایران فتنه بزرگی را از کشور و نظام دور کردند.

او با اشاره به اینکه فتنه‌های مختلفی در کشور داشتیم؛ اما سال ۸۸ به دلیل سردمداری افراد سرشناس، آن حوادث جایگاه مهم‌تری داشت و در واقع توطئه بزرگی بود، گفت: افرادی که زمانی خودشان در به ثمر نشستن انقلاب نقش داشته‌اند، در فتنه ۸۸ سردمدار بودند و این مسائل غبار فتنه را بیشتر کرد؛ اما با حضور مردم بابصیرت در ۹ دی، این فتنه را خنثی کرد و باید این واقعه بزرگ پاس داشته شود.

 حمیدی همچنین با اشاره به انتخابات مجالس خبرگان و شورای اسلامی در سال جاری تأکید کرد: همکاران قضایی باید نقش قوه قضائیه در انتخابات را کامل و بدون نقص ایفا و به وظیفه خود عمل کنند تا به باشکوه برگزارشدن انتخابات کمک کنیم.

 نماینده عالی قوه قضائیه در استان کرمان با اشاره به نقش شهروندی دادستان‌ها رؤسای دادگستری گفت: باید از جایگاه خود در بین خانواده و دوستان برای دعوت و تشویق به حضور در انتخابات استفاده کنیم و از سوی دیگر در انجام‌وظیفه سازمانی که به‌عنوان دستگاه قضائی در انتخابات داریم، نباید تعلل کنیم.

 او با تأکید بر اینکه ما حق دخالت در انتخابات را نداریم، اظهار کرد: نظارت و اجرا دو رکن انتخابات هستند و هر دو متولی دارد. نظارت با شورای نگهبان است و قوه قضائیه نظارت عامه بر حسن اجرای قوانین دارد.

 حمیدی تصریح کرد: ستاد پیشگیری از جرائم انتخاباتی در استان کرمان تشکیل شده و جلسات منظم برگزار می‌شود. متناظر این ستاد در شهرستان‌هاست و جلسات تشکیل شده و تأکید داریم این ستادها فعال پای‌کار باشند؛ زیرا در پیشگیری از جرائم انتخاباتی خیلی کمک‌کننده است.

او بیان کرد: وظیفه دیگر ما تشکیل شعب ویژه رسیدگی به تخلفات انتخاباتی است که این امر نیز انجام شده است.

 رئیس‌کل دادگستری استان کرمان در بخش دیگر سخنانش خطاب به رؤسای دادگستری‌ها و دادستان‌ها گفت: شما در شهرستان خودتان مسئولیت دارید و به‌عنوان رئیس حوزه قضایی وظایف نظارتی دارید؛ اما متأسفانه مشکلاتی را مشاهده می‌کنیم که ناشی از عدم نظارت است.

او با تأکید بر رسیدگی به پرونده‌های مسن افزود: پرونده‌هایی که اول مهرماه امسال، یک سال از ثبت آن گذشته و مختومه نشده، پرونده معوقه محسوب می‌شد و حدود ۷۵۰۰ مورد در سطح استان داشتیم که تعهد کردیم تا پایان سال یک‌سوم این پرونده‌ها را تصمیم‌گیری و مختومه شود و تاکنون حدود ۱۸۰۰ مورد تعیین تکلیف شده است.

 حمیدی همچنین با تأکید بر تلاش و همت بر سوق‌دادن پرونده‌های قصاص به سمت صلح و سازش اظهار کرد: دادرسی الکترونیک را اجرا کنید و به‌ویژه دادگاه‌های زندانیان باید آنلاین باشد. چه لزومی است اعزام و بدرقه از زندان داشته باشیم؟

او با اشاره به اینکه بعد از قطعیت، در اجرای احکام تعلل نکنید، گفت: از وضعیت زندان و سرشکی از زندانیان غفلت نکنید. حق‌وحقوق این افراد باید رعایت شده و نباید زندانیان را فراموش کنیم.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=112887
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.