رئیس کل دادگستری استان کرمان اعلام کرد


سرقت و مواد مخدر مهمترین جرایم در استان

رئیس کل دادگستری استان کرمان با اشاره به اینکه سرقت و مواد مخدر مهمترین جرایم در استان کرمان هستند، گفت: ۲۲ درصد زندانی‌های استان کرمان را سارقین تشکیل می‌دهند.

به گزارش کرمان‌نو به نقل از مهر، حجت الاسلام ابراهیم حمیدی در جمع خبرنگاران به تشریح برنامه‌های این هفته پرداخت و گفت: طی این هفته برنامه‌های گسترده‌ای در سراسر استان کرمان اجرا خواهد شد.

رئیس کل دادگستری کرمان با بیان اینکه سرقت و مواد مخدر، مهمترین جرایم درسطح استان کرمان هستند اظهار داشت: ۲۲ درصد زندانی‌های استان کرمان را سارقین تشکیل می‌دهند.

متوسط زمان رسیدگی به پرونده‌ها ۸۶ روز است

وی با اشاره به اینکه دادگستری استان کرمان در یک سال اخیر در مورد تعداد پرونده‌های ورودی هیچ گونه رشدی نسبت به پارسال نداشته است گفت: امسال ۶۲۳ هزار پرونده ورودی داشته‌ایم که با توجه به مهار ورودی پرونده‌ها فقط در کل دو پرونده افزایش یافته است.

وی گفت: ۶۰۱ هزار پرونده نیز طی پارسال مختومه شده است که این به معنای رسیدگی و مختومه شدن ۹۷ درصدی پرونده‌ها است.

وی با اشاره به اینکه متوسط زمان رسیدگی به پرونده‌ها ۸۶ روز است اظهار داشت: میزان نقض آرا در محاکم نیز کاهش یافته و از ۱۶ درصد سال ۱۴۰۰ به ۱۳ درصد در ۱۴۰۱ رسیده است.

کاهش وقوع جرایم و آسیب‌های اجتماعی جزو برنامه هاست

حمیدی با اشاره به اینکه در کاهش وقوع جرایم و آسیب‌های اجتماعی حرکت می‌کنیم گفت: زندانیان طبقه بندی شده‌اند و زندانی‌های خطرناکی که ممکن است امنیت جامعه را مجدداً با خطر مواجه کنند، شامل موارد ارفاقی نظیر تخفیف مجازات و پابند الکترونیک نمی‌شوند.

رئیس کل دادگستری استان کرمان حرکت به سمت دادرسی الکترونیکی را مهم برشمرد و بیان داشت: برخی پرونده‌ها به صورت الکترونیکی رسیدگی می‌شود و ۹۲ درصد ابلاغ‌ها نیز الکترونیکی است.

توسعه فرهنگ صلح و سازش و میانجیگری

وی به وجود ۳۱۴ شعبه حل اختلاف در استان به صورت رأیی، صلحی و روستایی اشاره و اظهار داشت: تعداد ۲۲۶ هزار پرونده در شوراهای اختلاف ایجاد و همین تعداد نیز مختومه شده اند.

حمیدی گفت: ورودی پرونده‌ها نسبت به پارسال ۱۰ درصد در شوراهای حل اختلاف افزایش یافته و درصد صلح و سازش در شوراها نیز ۴۵ درصد بوده که باید افزایش یابد.

وی با اشاره به اینکه ۳۳ پرونده قتل عمد سال قبل منجر به سازش شده است افزود: شورای حل و اختلاف در زندان‌ها نیز فعال است و ۲۸۰۰ پرونده در زندان به صلح رسیده است.

لزوم تقویت دادرسی الکترونیکی

رئیس کل دادگستری استان کرمان به برگزاری قریب ۱۵ هزار دادگاه آنلاین در استان طی سال قبل و با حضور طرفین پرونده که بخشی از آن ارتباط با زندان بوده است پرداخت و گفت: در راستای پرونده الکترونیک نیز تا کنون ۷۰ هزار پرونده الکترونیک ایجاد شده است.

او افزود: در جهت الکترونیکی شده امور حرکت می‌کنیم.

اهمیت شورای حفظ حقوق بیت المال

حمیدی سپس به اهمیت شورای حفظ حقوق بیت المال اشاره کرد و اظهار داشت: شورای حفظ حقوق بیت المال بعد از شورای تأمین دومین شورای مهم استان است و با فعالیت آن ۸۸۰ هکتار از اراضی ملی با ارزش هزار میلیارد تومان به بیت المال برگشت و رفع تصرف شد

وی به فعالیت ستاد اقتصاد مقاومتی استان نیز اشاره و گفت: ۴۰ جلسه این ستاد برگزار و تا کنون ۲۳۴ مصوبه در راستای حمایت از تولید داشته که طی مصوبات آن از تعطیلی ۴۴ واحد تولیدی جلوگیری و ۴۵ واحد تعطیل شده نیز مجدداً به تولید برگشته اند.

حمیدی افزود با فعالیت این ستاد از از بیکاری ۹ هزار نفر در سطح استان جلوگیری شده است.

وی افزود: پارسال ۷۹ پرونده برای مدیران و کارکنان متخلف شکل گرفته که ۳۵ پرونده منجر به رأی قطعی شده است و ضابط آنها سازمان بازرسی می‌باشد.

وی گفت: در اجرای عدالت برای مجرمین به قومیت‌ها و ملیت‌ها نگاه نمی‌کنیم و سعی ما اجرای صحیح قانون است.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=105733
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.