آب سدنسا امشب وارد مدار شرب می شود/پروژه انتقال آب سدنسا به بهره برداری می‌رسد

کرمان‌نو- فرماندار بم می‌گوید: فاز اول پروژه انتقال آب از سد نسا به شهرهای بم و بروات آماده افتتاح و بهره برداری است و امشب آب سدنسا وارد مدار شرب می شود.

به گزارش کرمان‌نو، محمد برزنگ روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران افزود: یکی از نیازهای اولیه انسان‌ها مسئله آب به خصوص آب آشامیدنی سالم است که با توجه به خشکسالی های اخیر برخی از چاه های شرب ما با مشکل مواجه شده و تا یک چهارم نیز اُفت داشتند .

او ادامه داد: برای تامین آب آشامیدنی شهروندان از تمام ظرفیت‌ها حتی چاه‌های منابع طبیعی و شهرداری هم استفاده میکردیم اما در شب برخی از مناطق شهر با نبود آب آشامیدنی مواجه بودند .

فرماندار بم توضیح داد: پروژه انتقال آب از سد نسا به شهرهای بم و بروات حدود ۱۲ سال قبل از سال ۹۰ کلید خورده بود اما به دلیل کمبود اعتباراتی که در سال‌های قبل با آن مواجه بودیم این پروژه به سرانجام نرسید و محقق نشده بود.

برزنگ عنوان‌کرد: با وجود اینکه پیمانکار پروژه منفی کار کرده و بدهکار بود در سفر سال گذشته ریاست جمهوری جزو اولویت های بم تامین اعتبار برای پروژه انتقال آب سد نسا بود که اعتبار خوبی از محل سفر ریاست جمهوری برای پروژه در نظر گرفته شد .

او خاطرنشان کرد: از سفر ریاست جمهوری مبلغ ۲۰۰ میلیارد تومان برای فاز اول پروژه انتقال آب سدنسا اختصاص یافته است .

۹۵۲ میلیارد تومان اعتبار کلی پروژه سدنسا بوده است 

به گفته او خط انتقال آب سد نسا به صورت کامل انجام شده اما تصفیه خانه و پمپاژ ناقص بود که برای تکمیل به اعتبار نیاز داشتیم .

فرماندار بم اضافه کرد: از ابتدای شروع این پروژه تاکنون مبلغ ۹۵۲ میلیارد تومان اعتبار برای این طرح اختصاص یافته است و اگر بخواهیم چنین پروژه ای را امسال شروع کنیم به اعتباری بالغ بر چهار هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان نیاز است .

برزنگ می گوید برای تکمیل این پروژه به ۷۰۰ میلیارد تومان دیگر اعتبار نیاز است.

فرماندار بم گفت: لوله گذاری خط انتقال آب به صورت کامل انجام شده، تصفیه خانه ۶۴ درصد و ایستگاه پمپاژ ۷۸ درصد اجرا شده است .

او درباره این موضوع که تصفیه خانه تکمیل نیست گفت:ظرفیت تصفیه خانه ۱۵۰۰ لیتر است که درحال حاضر از یک سوم ظرفیت تصفیه خانه استفاده میشود و شهروندان از لحاظ تصفیه آب هیچ نگرانی نداشته باشند.

او تصریح‌کرد: ۱۰ کیلومتر از مسیر آب کشاورزی در بخش روداب که از آب سد نسا می آید در کانال درجه یک قرار نگرفته است که وزارت نیرو قول داده تا کانال های درجه یک را اجرا کند.

آب سدنسا وارد مدار شرب می‌شود

او اظهارداشت: از دو روز قبل کُلرزنی و گندزدایی آب در حال انجام است تا بتوانیم آب پایداری از امشب وارد مدار شود و شهروندان از آب با کیفیت سد نسا استفاده کنند .

برزنگ گفت: روزانه باید بالای ۵۰۰ لیتر در ثانیه آب برای شهرهای بم و بروات وارد مدار شود که درحال‌حاضر ۲۵۰ لیتر وارد مدار شبکه می‌شود و چاه هایی که وضعیت مناسبی ندارد از مدار خارج می شوند .

فرماندار بم بیان‌کرد: از تمام افرادی که در دولت های قبل این طرح را شروع ،مطالعه و اجرا کرده اند و تلاش کرده اند تا این طرح به سرانجام برسد تقدیر و تشکر داریم .

او گفت: در حال هماهنگی امور و میزبانی از مسئولان عالی کشوری به منظور افتتاح رسمی این پروژه مهم طی هفته‌های آینده هستیم.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=105725
4 نظرات
  1. ایرانی می گوید

    سد نسا باعث خشک شدن رودخانه هایی شد که آب مناطق پایین دست خودش را در حوزه شهرستان عنبرآباد آبیاری میکرد. انحراف آب باعث خسارات جبران ناپذیر در زندگی هزاران خانوار وخشک شدن الکوسیستم وتغییر شرایط اقلیمی گردید. سوال اینجاست وظیفه محیط زیست. منابع طبیعی وسایر سازمانها ی مربوطه دراین گونه موارد چیست.

  2. مهدی محمدی می گوید

    کی این آب به ریگان میرسه؟
    جنگل های کهور ریگان حتی قنوات ریگان در اثر احداث این سد کاملا خشک شدن
    ریگان عملا داره ب برهوت تبدیل میشه

  3. امین می گوید

    روستا های که خطوط لوله شما ازش عبور کرده مردمانش مالک این آب هستن که چند سال مشکل بی آبی دارن بعد شما با تقدیر تشکر از یه دیگر حق این مردم پایمال میکنید.

  4. مهدی می گوید

    کشاورز رو بلاتکلیف گذاشتید کسی جوتبش رو نمیده!😡😡! خونه ظلمتون خراب بشه

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.