تزریق ۶ میلیون متر‌مکعب به سفره‌های آب زیرزمینی کرمان

به گزارش «کرمان‌نو» مهدی رجبی‌زاده، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمان ظهر امروز در نشست خبری‌ای که به مناسبت هفته منابع طبیعی برگزار شد، اظهار کرد: منابع طبیعی یک سرمایه ارزشمند برای جهان بوده و حفظ آن وظیفه همگانی است.

رجبی‌زاده با بیان اینکه شعار امسال هفته منابع طبیعی «منابع طبیعی، بزرگ‌ترین سرمایه ملی» است، تصریح کرد: در حال حاضر وضعیت منابع طبیعی استان و کشور خوب نیست و این بدان معناست که ما بیش از حد و ظرفیت منابع طبیعی کشور از این منابع استفاده کرده و حقوق نسل آینده را رعایت نکرده‌ایم.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمان با اشاره به اینکه در شمال استان کرمان حدود 13 تا 13/5میلیون هکتار منابع طبیعی، حدود 6/2 میلیون هکتار بیابان که 20 درصد از بیابان‌های کشور است و حدود 6/3 میلیون هکتار مراتع که 8 درصد مراتع کشور است را دارا هستیم، اعلام کرد: 9 درصد جنگل‌های کشور در استان کرمان قرار دارد که مدیریت آن بسیار سخت است.

این مقام مسوول با بیان اینکه تا امروز در کل کشور 42 میلیون هکتار اراضی ملی اسناد تک‌برگ کاداستی اخذ شده است که از این مقدار 8 میلیون و 100 هزار هکتار آن در شمال استان کرمان انجام شده است، افزود: این اقدام پاسخگویی به استعلامات را آسان می‌کند و امسال تا پایان دی‌ماه 18 هزار استعلام در استان پاسخ داده شده است.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمان با اشاره به اینکه امسال در بحث آبخیزداری اعتبارات خوبی از محل صندوق توسعه ملی و به تاکید رهبر معظم انقلاب اختصاص داده شد، تاکید کرد: اگر به پروژه‌های آبخیزداری توجه کنیم می‌توان آب موجود را مدیریت کرد.

رجبی‌زاده در ادامه بیان کرد: امسال میانگین بارش باران در استان کرمان ۷۰ میلی‌متر بود؛ امسال بارندگی خوبی در استان داشتیم اما همچنان تا رسیدن به متوسط بارندگی ۵۰ میلی‌متر کمبود داریم.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمان افزود: با توجه به پوشش گیاهی استان کرمان می‌توانیم این میزان آب را به سمت سفره‌های زیرزمینی تزریق کنیم.

این مقام مسوول با بیان اینکه تا قبل از سال 97 با انجام طرح‌های آبخیزداری در مجموع حدود 300 میلیون متر‌مکعب روان‌آب را جمع‌آوری کردیم، اعلام کرد: در سال جاری از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی 512 سازه آبی در سطح استان احداث کرده‌ایم که توانستیم 21 میلیون مترمکعب روان‌آب را مدیریت کنیم که 6 میلیون مترمکعب آن را به سفره‌های آب زیرزمینی تزریق کردیم.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمان با اشاره به اینکه در 5 هزار و 200 هکتار از جنگل‌های بنه و بادام عملیات مبارزه با آفات و بیماری‌ها انجام شده است بیان کرد: حدود 5 هزار هکتار از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی کارهای اکولوژیک انجام شده است.

رجبی‌زاده با بیان اینکه 140 هزار هکتار عملیات کاداستی در حوزه آبخیزداری انجام شده است، تاکید کرد: سال گذشته 2 هزار و 500 هکتار مالچ‌پاشی در ریگان و نرماشیر انجام شد و در حال حاضر هزار هکتار مالچ‌پاشی در بخش نگین فهرج در حال انجام است.

رجبی‌زاده با اشاره به اینکه استان کرمان تحت تاثیر گرد‌و‌غبار است و از محل اعتبارات دولتی امکان فعالیت بیابان‌زدایی نیست، تشریح کرد: با 12 معین اقتصادی استان تفاهمنامه همکاری بسته‌ایم که در دوره پنج‌ساله عملیات نهال‌کاری و بیابان‌زدایی در استان انجام شود.

رجبی‌زاده با بیان اینکه بر اساس این تفاهمنامه در سال 97 حدود 5 هزار هکتار عملیات نهال‌کاری و مبارزه با آفات به وسیله معین‌های اقتصادی انجام شده است افزود: یک دوره آموزشی 13ساله برای 921 هزار نفر ساعت کودکان دوره دبستانی با کمک یکی از سمن‌های استان برگزار شده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمان با اشاره به اینکه امسال 15 هزار نفر ساعت این دوره برگزار شده است گفت: تجربه اجرای سه طرح بین‌المللی را در منابع طبیعی استان داریم که با مشارکت جوامع محلی انجام شد و هر کار که بخواهیم انجام بدهیم بدون توجه به مشارکت و توجه به نیازهای جوامع محلی محقق نمی‌شود.

این مقام مسوول با بیان اینکه هفته منابع طبیعی از فردا در استان آغاز می‌شود، اعلام کرد: مراسم امسال در محل حوزه آبخیز بند مملکت کرمان برگزار می‌شود و در گذشته این منطقه شهر کرمان را سیل تهدید می‌کرد و همچنین دو پروژه صندوق توسعه ملی استان کرمان فردا افتتاح می‌شود.

رجبی‌زاده با اعلام اینکه کمربند سبز کرمان از باغین تا ماهان سالی حدود یک میلیارد تومان برای منابع طبیعی هزینه نگهداری دارد، تصریح کرد: این پروژه 44 کیلومتر است که 144 هزار درخت در آن کاشته شده و برنامه‌ای داریم که در قالب یک طرح مدون بهره‌برداری این پروژه را به یک سرمایه‌گذار بدهیم تا به محور گردشگری تبدیل شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمان با بیان اینکه دو پروژه بیابان‌زدایی در سال 96 با بسیج سازندگی اجرا کردیم، افزود: در سال 98 جزو برنامه‌های ما است که از ظرفیت بسیج سازندگی در قالب تفاهمنامه همکاری استفاده کنیم.

در ادامه این نشست مهندس شجاعی، معاونت آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی استان کرمان، در پاسخ به سوال خبرنگار کرمان نو، مبنی بر اینکه در سال جاری چه مقدار ذخیره روان‌‌آب‌ها را در استان داشته‌ایم، اظهار کرد: بر اساس برآوردهای ما سطح تحت پوشش عملیات‌های آبخیزداری استان از 27 حوزه، حدود 26 هزار هکتار است. شجاعی افزود: با توجه به برآوردی که از میانگین بارندگی‌های سال جاری به دست آمده میزان ذخیره بارش‌ها  در این حوزه 34 میلیون مترمکعب و میزان روان‌آب‌های ناشی از این حوزه 5 میلیون مترمکعب است. وی تاکید کرد: این میزان ذخیره فقط از محل پروژه‌هایی که در سال 97 انجام شده، به دست آمده است.

معاونت آبخیزداری استان کرمان با بیان اینکه این اداره در سال جاری توانسته 265 هزار تن میزان فرسایش آبی را کنترل کند، افزود: از دیگر اقدامات ناشی از انجام پروژه‌های عملیات آبخیزداری استان کرمان 94 هزار مترمکعب رسوب و حدود 6 میلیون مترمکعب نفوذ آب برای تغذیه سفره‌های آب زیرزمینی است.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=25711
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.