حفاری‌های بی‌رویه ۴۰۰۰ حلقه چاه غیرمجاز برجای گذاشت

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان گفت: با حفاری‌های بی رویه بیش از چهار هزار حلقه چاه غیرمجاز در استان کرمان به وجود آمده است.

به گزارش کرمان نو به نقل از باشگاه خبرنگاران، سیدمهدی قویدل معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان در جلسه کارگروه پیشگیری از حفر چاه‌های غیرمجاز با تاکید برحفظ حریم رودخانه‌ها و حاشیه سدها گفت : با توجه به بحران آب و خشکسالی‌های پی درپی باید با اقدامات پیشگیرانه از حفاری‌های غیرمجاز در حریم رودخانه‌ها و حاشیه سد‌ها جلوگیری شود و در این رابطه می‌توان از ظرفیت تیم‌های حفاظتی و نظارتی و مشارکت‌های مردمی بهره برد.

او افزود: در راستای دستورالعمل نحوه تعامل و مشارکت نهاد‌های مردمی با قوه قضاییه، می‌توان از ظرفیت برخی از سازمان‌های مردم نهاد که موضوع فعالیت آن‌ها حمایت از منابع طبیعی، حفظ محیط زیست و حقوق عامه است، در راستای فرهنگ سازی، اطلاع رسانی و پیشگیری استفاده کرد تا شاهد بهره وری و کارآمدی بیشتری باشیم.

قوی دل  تصریح کرد: متاسفانه در استفاده از دستگاه‌های حفاری در استان کرمان رویه واحدی وجود ندارد و همه شرکت‌های حفاری آنطور که باید و شاید ساماندهی نشده اند و حتی بسیاری از آن‌ها بدون ضابطه در حال کار هستند که نتیجه آن فعالیت بیش از ۴هزار حلقه چاه غیرمجاز در سطح استان کرمان است.

معاون پیشگیری دادگستری کرمان گفت: شفاف بودن با مردم و اطلاع رسانی و آگاه سازی، اعتماد آن‌ها و همکاری آن‌ها را به دنبال دارد و هر جا که از کمک و تعامل نهاد‌های مردمی استفاده کرده‌ایم نتایج بسیار خوبی دریافت شده است ضمن اینکه کشاورزان نیز باید توجیه شوند.

قویدل تصریح کرد: ضرورت دارد در زمینه پیشگیری از حفاری‌ غیرمجاز، انواع پیشگیری‌های فرهنگی اجتماعی، اطلاع‌رسانی، پیشگیری‌های حقوقی-قضایی و کیفری به صورت همزمان انجام و نسبت به موارد تخلف اغماض نشود و دستگاه‌های حفاری غیر مجاز نیز از طریق مراجع قضایی تحت پیگیرد قرار گیرند.

او اظهار کرد: معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان آمادگی دارد برنامه‌های ابلاغی از ستاد که جنبه علمی و کاربردی دارد را ضمن ایجاد تعامل و انسجام بین همه دستگاه‌ها و احصاء وظایف آنها، گوشزد کرده و با مکاتبه با دادستان‌های سراسر استان نیز بتوان از ظرفیت و کمک آن‌ها به منابع آب شهرستان‌ها استفاده کرد.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان بیان کرد: بایستی از طریق شورای پیشگیری از وقوع جرم در شهرستان‌ها مصوبات پیگیری و در زمینه برخورد با حفرکنندگان و استفاده کنندگان چاه‌های غیرمجاز گام‌های موثری برداشته شود.
قویدل با تاکید بر به روز رسانی آمار چاه‌ها و حفاری‌های غیرمجاز توسط آب منطقه ای، گفت: امیدوارم با همکاری نیروی انتظامی و پیشگیری‌های وضعی و فرهنگی و اجتماعی، جهاد کشاورزی، دادستان ها، مردم و گشت‌های رضویون و همچنین نصب جی پی اس بر روی همه دستگاه‌های حفاری، نظارت بر حفاری‌ها افزایش یابد.

قوی دل با تاکید بر جدی بودن دستگاههای اجرایی دراین بخش اظهار داشت:  لازم است طرح ساماندهی دستگاه‌های حفاری تهیه و هوشمندسازی کنتور‌ها به ویژه در جنوب استان تکمیل شود، ضمن اینکه بایستی تشویق کشاورزان به آبیاری زیر سطحی و الگوی کشت ترجیحی در دستور کار قرار گیرد تا از سفره‌های آب زیرزمینی حفاظت شود.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=76524
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.