خطر سیلاب تاسیسات آبرسانی 600روستای استان را تهدید می‌کند

راضیه زنگی آبادی_مدیر کل آبفار استان کرمان در نشست خبری روز24فروردین گفت: خیلی از منابع تامین آب روستاهای استان در حاشیه رودخانه‌ها قرار گرفته‌اند و در صورت وجود سیل، تاسیسات برقی و مکانیکی با مشکل مواجهه می‌شوند و تعداد بسیار زیادی از لوله‌های انتقال هم در حاشیه رودخانه‌ای قرار دارند.

علی رشیدی اعلام کرد به دلیل بارندگی‌های پیش‌بینی شده چندین جلسه در خصوص مقابله با بحران تشکیل شده است تا آمادگی لازم در شهرهای جنوبی، شمال غربی، شرقی استان بررسی شود که در صورت وجود خسارات بدانیم چگونه با آن مقابله کنیم و در صورت وجود مشکل چگونه تامین آب روستاها را حل کرد.
رشیدی ضمن یادآور شدن این که استان کرمان معین خوزستان (شهرستان حمیدیه) شده است گفت: از ابتدای بارندگی‌ها و سیل‌هایی که به وجود آمد با مدیران مربوط درارتباط بودیم، به طوری که چهاردستگاه تانکر آبرسانی به لرستان فرستاده شده و هنوز در حال آبرسانی به روستاهای آن منطقه هستیم. در خصوص شهرستان حمیدیه هم باید گفت که دو دستگاه تانکر آبرسانی و 750 کیلوگرم پرکلرید جهت وضعیت بهداشتی آب و هزار متر لوله انتقال به این منطقه ارسال شده است. تعدادی تانکر آبرسانی ثابت هم امروز و فردا آبگیری و به حمیدیه فرستاده می شوند.

رشیدی  در خصوص نیروهای مستقر در حمیدیه هم می گوید: یک کارشناس از روز اول با سمت کارشناس فنی از طرف آبفار به منطقه اعزام شده و مسایل را رصد و نیاز ها را اعلام می کند.  دو روز قبل هم یک خودرو شاسی بلند و یک اکیپ تعمیر کار به منطقه فرستادیم، چون بسیاری از روستاها زیر آب هستند و امکان بازسازی وجود ندارد منتظر تصمیمات مسولان هستیم تا بازسازی این مناطق را آغاز کنیم. علاوه بر همه این‌ها یک دستگاه تصفیه آب در حمیدیه توسط عوامل شرکت آبفار استان تعمیر شد تا آب معدنی از کرمان به آن منطقه فرستاده نشود و مردم در حمیدیه از آب تصفیه همان منطقه استفاده کنند. این مقام مسوول ادامه داد که کارکنان شرکت آب و فاضلاب روستایی استان حقوق یک روز خود را برای کمک به مردم حمیدیه هدیه کردند.

با توجه به این که سامانه بارشی در حال نزدیک شدن به استان کرمان است، این مقام مسوول اعلام کرد: طی جلسات ایجاده شده در خصوص مقابله با بحران، نقاط حادثه خیز توسط مدیران شهرستان‌ها شناسایی شده اند تا برنامه ریزی کوتاه و بلند مدتی را برای برطرف کردن نقاط حادثه خیز داشته باشیم. بسیاری از منابع آب با ایجاد خاکریز مصون سازی شده و تیم واکنش سریع شرکت آماده است تا درصورت افزایش آب سیلاب‌، منطقه را پوشش دهند.

رشیدی ادامه می دهد: در استان کرمان بیش از 600 روستا در معرض خطر قرار دارند، در سال 95 با بارندگی که شد 430 روستا خسارت دید. در حال حاضر هم خیلی از منابع تامین آب روستاها در حاشیه رودخانه قرار گرفته اند، یعنی در صورت وجود سیل تاسیسات برقی و مکانیکی و لوله های انتقال در حاشیه رودخانه با مشکل مواجهه می شوند.

رشیدی در پاسخ به این سوال که آیا در گذشته پیش بینی‌هایی در خصوص وقوع حوادثی همچون سیل وجود نداشته که تاسیسات در حاشیه رودخانه قرار گرفته اند، گفت: از آنجایی که با مشکل تامین آب مواجه هستیم، هر کجا که منبع تامین آب پیدا کنیم همان جا را هم انتخاب می کنیم که در حاشیه رودخانه ها بیشتر می توان جواب گرفت و چاهی که حفر می شود به نتیجه می رسد. چاه های آب در اکثر نقاط استان در حوزه آبریز قرار دارند.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=26824
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.