خوش‌یمنی در سال آبی جاری

راضیه زنگی آبادی –طبق آمار ارایه شده از طریق بولتن ماهانه سایت هواشناسی، 23شهر استان کرمان، در بازه زمانی اول مهر امسال(شروع سال آبی جدید) تا اول اسفندماه سال 97 از نزولات خوبی بهره مند بوده اند.

شمال استان

در سال آبی جاری انار 27/6میلی متر بارش داشته، در سال آبی گذشته(مهر تا مهر امسال) بارش این شهر 9/3 میلی متر بوده است.بارش رفسنجان، 40/4 میلی متربوده، در سال آبی گذشته بارش این شهر 8میلی متر بوده است. بارش راور 34/4 میلی تر بوده، 3/6 میلی متر بارش این شهر در سال آبی گذشته بوده است. در سال آبی جاری، زرند، 46/3میلی متر بارش داشته، 6/3 میلی متر بارش این شهر در سال گذشته بوده است.

بارش هفت شهرجنوبی

در سال آبی جاری بارش جیرفت  برابر با 80/6 میلی متر بوده، بارش این شهر در سال گذشته، 10/5 میلی متر بوده است. رودبار جنوب در سال آبی جاری 49/7 میلی متر بارش داشته و  5/2میلی متر در سال گذشته بارش داشته است. فاریاب در سال آبی جاری،83/5 میلی متر بارش داشته، 6/1میلی متر میزان بارندگی سال گذشته آن است. کهنوج در سال آبی جاری، 83 میلی متر بارش داشته که بارندگی این شهر در سال گذشته 4/2 میلی متر بوده است. در سال آبی جاری منوجان 121/2 میلی متر بارش داشته، 5/5 میلی متر بارش این شهر در سال گذشته بوده است. قلعه گنج 86/4 میلی متر بارش داشته، این شهر در سال گذشته 5/2 میلی متر بارندگی داشته است. بارش عنبرآباد 52/6 میلی متر در سال آبی جاری بوده، بارش این شهر در سال آبی گذشته 5میلی متر بوده است.

 بارندگی های شرق

در سال آبی جاری بم 36میلی متر بارش داشته ، در سال آبی گذشته 3/8 میلی متر بارش این شهر بوده است. فهرج در سال آبی جاری 21/8 میلی متر بارش داشته، در سال آبی گذشته، 6/4 میلی متر بارش داشته است. ریگان 24/1میلی متر بارش در سال آبی جاری داشته، 7/5 میلی متر بارش سال گذشته این شهر بوده است.بارش نرماشیر 24/5 میلی متر در سال آبی جاری بوده، این شهر 3/5 میلی متر در سال گذشته بارش داشته است.

غرب استان

در سال آبی جاری بارش باران در بافت با 113/5 میلی متر برابر بوده است، 25/1میلی متر بارش این شهر در سال آبی گذشته بوده است. ارزوییه، 118/9 میلی متر بارش در بازه زمانی مهر تا اسفند داشته، 3/20 میلی متر بارش این شهر در سال آبی گذشته بوده است. بارش رابر برابر 93/3 میلی متر بوده، بارش این شهر در سال آبی گذشته 26/7میلی بوده است.

سیرجان، شهربابک

سیرجان در سال آبی جاری 90 میلی متر بارش داشته، 25/2میلی متر در سال گذشته بارش این شهر بوده است. بارش شهربابک در سال آبی جاری برابر با 46/7میلی متر بوده، 8/1 میلی متر بارش این شهر در سال گذشته بوده است.

کرمان ، بردسیر و کوهبنان

بارش شهر کرمان برابر با 32/4 میلی متر بوده، 4/2 میلی متر بارش این شهر در سال گذشته بوده است. بردسیر در سال آبی جاری 3/72 میلی متر بارش داشته، 9/22 میلی متر بارش این شهر در سال گذشته بوده است. کوهبنان در سال آبی جاری 47/2میلی متر بارش داشته ،در سال آبی گذشته، 10/9 میلی متر بارش داشته است.

ذخیره بارندگی های اخیر

با نگاه اجمالی به بارندگی های امسال و سال گذشته، دیده می شود،هر شهر استان، نسبت به سال آبی گذشته، بارش بهتری داشته است. حال این سوال پیش می آید که با وجود خشکسالی های پی در پی، تمهیدات استان برای ذخیره آب بارندگی های فعلی چه بوده است، به همین دلیل به سراغ، منابع طبیعی استان رفتیم.

رجبی زاده مدیر کل منابع طبیعی شمال استان کرمان به همشهری گفت: بندهای آبخیزداری پروژه‌هایی هستند که در مسیر رودخانه، دشت و مکان‌هایی از این دست ساخته می‌شوند تا سرعت آب را کم کنند. در نتیجه هنگامی که سرعت حرکت آب کم شد، آب بهتر به سفره‌های آب زیر زمینی نفوذ می‌کند.

25میلیارد اعتبار

امسال به دلیل اینکه از محل صندوق توسعه ملی اعتباراتی 25میلیارد تومانی به این کار تعلق گرفته است، با وجود اینکه بارش‌های امسال مطلوب بوده اما رجبی زاده معتقد است هنوز 700 میلیون متر مکعب آب‌های زیر زمینی دچار کمبود هستند.

27حوزه آبخیز با 14 شهرستان

به گفته این مقام مسوول: در سال 97 از محل اعتبار نام برده، 27حوزه آبخیز در 14 شهرستان جهت عملیات های مختلف آبخیزداری تعریف و اجرا گردیده است. عمده این فعالیت ها از مهرماه امسال شروع و تا پایان دی ماه ها تمام شده اند، حاصل این عملکرد ها ساخت، 512سازه در 14شهرستان است که خشکه چین، گابیون، بندهای سنگی ملاتی و خاکی نمونه های آن هستند.

با توجه به این که دستاورد این فعالیت مدیریت 21میلیون مترمکعب روان آب بوده است، رجبی زاده ادامه می دهد: با کمک این سازه ها سرعت حجم بارشی کم ، رسوب آب گرفته و و آب وارد سفره های زیرزمینی شده است. درواقع با انجام فعالیت های آبخیزداری، حدود 300هزار مترمکعب ، رسوب روان آب ها  کنترل و 6میلیون متر مکعب  از 21 میلیون مترمکعب روان آب ها به سفره های زیرزمینی نفوذ پیدا می کند.

18میلیون متر مکعب ذخیره بارش های اخیر جنوب

دکتر محمد حسن کردستانی مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری جنوب کرمان در گفتگو با همشهری تشریح کرد : در بارندگی روزهای اخیر در شهرستان های جنوبی 750 سازه از پروژه های آبخیزداری و آبخوانداری آبگیری شد که نقش بزرگی در کنترل سیلاب، تغذیه سفره های زیرزمینی و نیز کنترل رسوب داشته اند. با توجه به بررسی های صورت گرفته درپی بارندگی های 22 و23 بهمن135 میلیون متر مکعب کنترل سیلاب، حدود 18 میلیون متر مکعب میزان نفوذ آب به سفره های زیر زمینی و حدود 4 میلیون متر مکعب کنترل رسوب صورت گرفته است. پروژه‌های آبخیزداری وآبخون داری فواید بسیاری دارند که در نهایت موجب کاهش اثرات خشکسالی می شوند، که در شرایط فعلی مهمترین چالش پیش روی ماست و از این روی آبخیزداری را می توان مهمترین کار در حوزه منابع طبیعی دانست. به گفته دکتر کردستانی:  منابع طبیعی بستری برای رونق کشاورزی و ذخیره آب است و به همین منظور از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی و به اذن مقام معظم رهبری اعتباری بالغ بر 7000 میلیارد ریال به این پروژه ها اختصاص یافته است وسهم جنوب کرمان بیش از 264 میلیارد ریال در نظر گرفته شده است.

سال آبی بهتر  نسبت به سال گذشته

حمیده حبیبی رییس مرکز پیش بینی اداره هواشناسی استان کرمان در خصوص وضعیت بارش در اسفند و فروردین ماه به همشهری گفت: در کل استان بارش ها به صورت نرمال و کمتر از نرمال در دوماه اسفند و فروردین  پیش بینی شده ولی نسبت به سال آبی گذشته شرایط طبیعتاً بهتر است.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=25446
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.