سفر معاون آبخیزداری کشور به کرمان

معاون آبخیزداری، امور مراتع و بیابان سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور به اتفاق اصغر احمدی مدیرکل دفتر حقوقی این سازمان صبح امروز به جنوب کرمان سفر کردند.

او در ساعات اولیه حضور خود از پروژه های آبخیزداری شهرستان منوجان بازدید کرد و در ادامه طی مراسمی پروژه آبخیزداری حوزه آبخیز نودژ این شهرستان نیز به بهره‌برداری رسید.

پرویز گرشاسبی معاون آبخیزداری، امور مراتع و بیابان سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری کشور در حاشیه بهره برداری از پروژه آبخیزداری حوزه آبخیز نودژ شهرستان منوجان گفت: هدف از اجرای پروژه های آبخیزداری در کشور حفاظت خاک، کاهش رسوب، مدیریت و کنترل سیلاب‌ها، تغذیه سفره های آب زیرزمینی و تغذیه آبخوان‌ها است.

گرشاسبی با اشاره بر اینکه در منطقه جنوب کشور، کویر مرکزی و مناطقی مثل جنوب کرمان بدلیل شرایط آب و هوایی این منطقه بارندگی ها در طی سال بسیار کم است و نیاز است با مدیریت اصولی این سیلاب ها به سفره های زیر زمینی تزریق شوند بر اهمیت اجرای پروژه های آبخیزداری و آبخوانداری در این مناطق تاکید کرد.

وی با اشاره به اینکه متاسفانه در کشور ما از حجم بارش متوسط که ۴۱۳ میلیارد متر مکعب است حدود ۲۹٠ میلیارد متر مکعب در اثر تبخیر بعد از فرود بر روی زمین از دست می رود خاطرنشان کرد: بیش از ۷۲ درصد از این بارش ها در مقابل باد و انرژی خورشید قرار گرفته و با تبخیر از بین می رود و یکی از اهداف پنهان کارهای آبخیزداری کاهش این تبخیر است.

حمزه احمدی مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری جنوب کرمان نیز درباره پروژه های آبخیزداری که در سطح شهرستان منوجان اجرا شده است اظهار داشت: خوشبختانه طی سه سال گذشته ۹ سازه آبخیزداری با حجم عملیات ۱۴۰۰۰ متر مکعب با اعتباری بالغ بر ۶۰ میلیارد ریال ازمحل اعتبارات صندوق توسعه ملی، عملیات آبخیزداری و آبخوانداری با هدف کنترل سیلاب، رسوب و افزایش نفوذ پذیری آب در حوزه آبخیز نودژ این شهرستان به مرحله اجرا در آمده است.

احمدی در پایان عنوان کرد: طرح‌های آبخیزداری و آبخوانداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری جنوب کرمان شامل عملیات مکانیکی، بیومکانیکی، بیولوژیکی و مطالعات در ۲۲ حوزه آبخیز در حال اجرا و بهره برداری است.

WhatsApp Image 2021 06 23 at 12.03.18 WhatsApp Image 2021 06 23 at 12.03.18 1 WhatsApp Image 2021 06 23 at 12.03.17

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=72827
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.