کرمان مأمن گونه‌های در معرض خطر انقراض/ مشاهده «خروس کولی دشتی»

رئیس نظارت بر امور حیات وحش کرمان گفت: کرمان به مأمن گونه‌های در معرض خطر انقراض تبدیل شده و این بار میزبان پرنده خروس کولی دشتی گونه به شدت در معرض خطر انقراض شد.

به گزارش کرمان نو به نقل از روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست استان کرمان، منصور پورسینا رئیس نظارت بر امور حیات وحش حفاظت محیط زیست کرمان از مشاهده پرنده خروس کولی دشتی در استان کرمان خبر داد.

پورسینا اظهار داشت: حضور این پرنده برای اولین بار توسط یونس خواجویی سرپرست اداره حفاظت محیط زیست شهرستان رودبار جنوب مشاهده و تصویربرداری شده است.

وی عنوان کرد: پرنده «خروس کولی دشتی» جزو پرندگان مهاجر عبوری کمیاب و در فهرست پرندگان به شدت در معرض خطر انقراض قرار گرفته است که مشخصه بارز آن از سایر گونه‌های خروس کولی، خط ابروی پهن v شکل سر آن است.

پورسینا ادامه داد: این پرنده در فصل بهار و پاییز به هنگام مهاجرت، جهت استراحت و تجدید نیرو برای ادامه مهاجرت در علفزارها، مناطق نیمه تالابی و اراضی کشاورزی شخم زده فرود می‌آید.

رئیس نظارت بر امور حیات وحش حفاظت محیط زیست استان کرمان افزود: استان کرمان با توجه به شرایط اقلیمی متفاوت، دارای شرایط زیستگاهی بسیار مناسبی برای حیات وحش می‌باشد. این تنوع و شرایط مناسب زیستگاهی منجر به ایجاد تنوع گونه‌ای بسیار غنی در سطح استان شده است.

در ادامه داریوش غفاری معاون نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست استان کرمان بیان کرد: با برنامه ریزی دقیق و منظم در خصوص پایش مستمر زیستگاه‌های استان، تا کنون موفق به ثبت حضور گونه‌های ارزشمند گربه شنی، شاه روباه، پلنگ سیاه (تغییر ژنتیکی) اردک مرمری و خروس کولی دشتی برای اولین بار در استان شده‌ایم.

لازم به ذکر است حضور گونه بسیار نادر گربه پالاس هم در شهرستان رابر به ثبت رسیده است.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=78745
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.