۷۰ تن نهاده دامی بین دامداران جازموریان توزیع شد

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری جنوب کرمان از توزیع ۷۰ تن نهادی دامی بین دامداران و مرتع‌داران حاشیه تالاب و مرتع جازموریان خبر داد.

به گزارش کرمان نو به نقل از ایرنا، حمزه احمدی افزود: نهاده های دامی توزیع شده بین دامداران منطقه جازموریان شامل کنستانتره، جو و ذرت علوفه ای است.

وی توزیع این میزان نهاده های دامی را با هدف کاهش فشار چرای دام به روی مرتع جازموریان و فرصت احیا دوباره پوشش گیاهی این منطقه دانست.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری جنوب کرمان اظهار داشت: تاکنون ۹۴ هزار هکتار ممیزی مرتع در حاشیه جازموریان انجام شده که از این میزان ۷۲ هزار هکتار آن به مرتع‌داران (صاحبان پروانه چرا) احاله مدیریت شده است.

وی هدف از این احاله مدیریت را اقتصادی کردن مراتع، کاهش فشار دام در عرصه و افزایش تولید علوفه مرتع دانست و گفت: با این اقدام دامداران و مرتع‌داران خود را مالک معنوی آن مرتع دانسته و حفاظت از مرتع بزرگ جازموریان را وظیفه اصلی خود می دانند.

احمدی تصریح کرد: مرتع جازموریان علوفه دام سبک و سنگین سه استان کرمان، سیستان و بلوچستان و هرمزگان را تأمین می کند.

وی افزود: علاوه بر ساماندهی دام های سنگین در منطقه جازموریان، یکی از اهداف بزرگ ما در منطقه جازموریان احیا و توسعه پوشش گیاهی با گونه های جنگلی و مرتعی بومی نظیر کهور، گز، اسکنبیل، درختچه مسواک، لگجی و ترات است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری جنوب کرمان ادامه داد: این گونه ها در عرصه های بیابانی حاشیه جازموریان، با تشکیل گلدان های بیابانی همچون ربدو و نبکا، نقش بسزایی در تثبیت ماسه های روان و کاهش ریزگردها دارند.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=85820
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.