بر اثر سیل اخیر


بلاتکلیفی ۹۰۰ معدنکار معدن هشونی طغرالجرد کوهبنان

فرماندار کوهبنان گفت: بر اثر سیلاب رودخانه‌های فصلی در دو هفته گذشته معدنکاران هَشونی همچنان بلاتکلیف و میزان زغال‌سنگ استخراج شده صفر است.

به گزارش کرمان‌نو به نقل از باشگاه خبرنگاران،‌ مجید توکلی فرماندار کوهبنان در حاشیه بازدید از معدن هشونی گفت: سیل روزهای اخیر خسارات فراوانی را به بخش‌های کشاورزی، راه‌های اصلی و روستایی کوهبنان وارد کرد به‌گونه‌ای که برای ساعت‌ها راه‌های اصلی کوهبنان به زرند و کرمان همچنین کوهبنان به بافق و یزد مسدود شد.

 او ادامه داد: در منطقه بیدان و خرم دشت هم به دلیل حجم بالای خسارات قنوات، باغات پسته و سردرختی، مزارع، لوله‌های انتقال آب شرب و کشاورزی، راه ارتباطی ۱۱ روستا به‌طورکلی نابود شد و فقط یک رودخانه با سیلاب و سنگ از جاده باقی ماند و حدود پنج‌روز رفت‌وآمد به‌سختی انجام می‌شد.

 توکلی بیان داشت: در جریان سیل اخیر راه‌های ارتباطی برخی از معادن از جمله معدن هشونی دچار خسارت شد.

 او ابراز داشت: به دلیل کوهستانی بودن منطقه و جاری‌شدن رودخانه‌های فصلی آب به همراه گل‌ولای وارد معدن هشونی، تونل‌ها، ساختمان‌های اداری و. این معدن شد و خسارات فراوانی در برداشت.
فرماندار کوهبنان افزود: معدن هشونی بخش طغرالجرد به دلیل تخریب بسیار وسیع سیل و برای برگشت به روال عادی به مدت دو هفته تولید زغال نداشت.

 او گفت: حجم تخریب سیل متأسفانه به دلیل وسعت و فراوانی باعث شده به ساختمان‌های اداری و کارگری این معدن بین ۴۰ تا ۱۰۰ درصد خسارت وارد شود.

 توکلی تأکید کرد: متأسفانه سیل اخیر تمام زغال استخراج شده در یک ماه گذشته این معدن را هم با خود برد و حجم خسارات را افزایش داد.
فرماندار کوهبنان گفت: بر اساس گفته مدیران معدن هشونی و شواهد متأسفانه سیل بیش از ۳۵۰ تُن چوب خریداری شده جهت استخراج زغال را به مناطق پایین‌دست معدن برد.

 او ابراز داشت: به امکانات و تجهیزات معدن هشونی بین ۶۰ تا ۱۰۰ درصد خسارت وارد شده تجهیزات، ماشین‌آلات، جرثقیل، بنکرهای زغال، و لوازم اولیه هم تخریب شده و در حال حاضر کارگران این معدن فقط کار جابه‌جایی گل‌ولای و پاک‌سازی را انجام می‌دهند.

 توکلی افزود: بر اساس برآورد اولیه حدود ۱۰۰ میلیارد تومان به زیر ساخت‌های معدن هشونی خسارت وارد شده است.

 او ابراز داشت: برای رفع مشکلات معدن هشونی نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی پیگیری دارد تا با سفر رئیس صندوق بازنشستگی فولاد در راستای رفع مشکلات موجود و جبران خسارت‌ها اقدام اساسی صورت پذیرد.

 فرماندار کوهبنان افزود: فرمانداری شهرستان هم از طریق استاندار کرمان، معاون عمرانی و مدیرکل مدیریت حوادث استانداری پیگیر حل‌وفصل مشکلات مربوط به سیل است، ولی عمق به فاجعه به حدی است که نیاز به مساعدت مسئولین کشوری و استانی است.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=105984
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.